Česká republika posílí transportní kapacity, připojuje se k MMF

 03. 11. 2019      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Ministr obrany Lubomír Metnar na okraj zasedání ministrů obrany NATO v Bruselu svým podpisem stvrdil oficiální přistoupení České republiky k Mnohonárodní flotile víceúčelových tankovacích a transportních letadel (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet – MMF). Jedná se o iniciativu, kterou v roce 2016 rozběhly Nizozemsko a Lucembursko. Jejím primárním cílem je vylepšit schopnosti spojeneckých armád v Evropě v oblasti tankování za letu. Česká republika si od své participace slibuje také posílení transportních kapacit. Za tyto služby zaplatíme jednorázově 594 milionů a ročně pak další desítky milionů korun.

30577222045_3bbd17596a_o
Foto: Česká republika posílí transportní kapacity, připojuje se k MMF | Flickr

„Jsme velice potěšeni, že se můžeme aktivně zapojit do této iniciativy. Rozšíří to možnosti Armády České republiky v oblasti přepravy osob i materiálu a zároveň umožní našim pilotům získat cenné zkušenosti při nácviku tankování za letu,“ uvedl ministr Metnar.

Mnohonárodní letka je konkrétním krokem vedoucím k odstranění nedostatku schopností v oblasti tankování za letu v Evropě. Zároveň jde o snahu snížit přílišnou závislost na leteckých kapacitách armády USA. Zúčastněné státy, tedy Belgie, Německo, Lucembursko, Nizozemsko, Norsko a nově Česká republika, v současné době čekají na dodávky osmi strojů Airbus A330, které jsou primárně určeny k tankování za letu, ale dají se využít pro transport veškerého materiálu, osob i evakuaci zraněných (MEDEVAC). První dva letouny budou dle předpokladů dodány v květnu 2020.

27127144797_e99a40115b_o (1)
Foto: Jde o ukázku efektivní spolupráce Severoatlantické aliance s Evropskou unií. | Flickr

Jde o ukázku efektivní spolupráce Severoatlantické aliance s Evropskou unií. Iniciátorem projektu byla Evropská obranná agentura (EDA), zatímco vlastníkem bude NATO, respektive její agentura NSPA. „S potěšením sleduji, jak se v tomto projektu setkalo úsilí našich organizací NATO a EU. Věřím, že v budoucnu takových iniciativ uvidíme čím dál více,“ řekl zástupce generálního tajemníka NATO Mircea Geoana.

26548648206_d315c8d0da_o
Foto: Mnohonárodní letka je konkrétním krokem vedoucím k odstranění nedostatku schopností v oblasti tankování za letu v Evropě. | Flickr

Odhadované náklady resortu MO představují jednorázový poplatek ve výši cca 594 mil. Kč (akviziční poplatek), roční provozní náklady 32,6 mil. Kč a personální zapojení v počtu čtyř osob na zahraničním pracovišti cca 10 mil. Kč/rok. To vše za předpokládaného využití až 100 letových hodin za rok. To znamená přibližný náklad 426000 korun za letovou hodinu transportního, či tankovacího letounu. Předpokládáme, že částka obsahuje i palivo.

 Autor: Martin Šiška