Ministerstvo obrany a Tatra Defence Vehicle podepsaly rámcovou dohodu na servis Pandurů

 26. 09. 2020      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a Vladimír Matyáš za akciovou společnost Tatra Defence Vehicle včera podepsali rámcovou dohodu na komplexní servisní podporu vozidel Pandur. Ta je v hodnotě 2,39 mld. Kč s DPH s realizací v letech 2020-24.

img_13687
Foto: Náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a Vladimír Matyáš za akciovou společnost Tatra Defence Vehicle včera podepsali rámcovou dohodu na komplexní servisní podporu vozidel Pandur. | army.cz

„Je to dobrá zpráva pro vojáky a naši obranyschopnost, protože kolová obrněná vozidla Pandur patří mezi nejdůležitější výzbroj jednotek pozemních sil," uvedl ministr obrany Lubomír Metnar.

Rámcová dohoda s českým dodavatelem, kterou vzala vláda na vědomí v pondělí 21. září 2020, zajistí poskytování kompletní servisní podpory techniky na podvozku PANDUR II 8x8. Ve výzbroji Armády ČR je 107 kusů kolových bojových vozidel a kolových obrněných transportérů pořízených v letech 2009 až 2013 a dále 20 kusů kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a kolových obrněných vozidel spojovacích pořizovaných v letech 2019 a 2020.

Nová rámcová dohoda navazuje na předchozí smluvní vztah se společností Tatra Defence Vehicle, který vypršel na konci dubna 2020.

Speciální pandury ve velitelské verzi KOVVŠ (kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní) a spojovací verzi KOVS (kolové obrněné vozidlo spojovací)

V lednu 2017 podepsalo Ministerstvo obrany ČR s podnikem Tatra Defence Vehicle smlouvu na dodávku 20 speciálních obrněných vozidel Pandur II. Vojáci 41. mechanizovaného praporu v Žatci převzali v únoru pět kolových obrněných vozidel Pandur ve verzi velitelsko-štábní a spojovací. V minulých dnech začal na útvarovém cvičišti naplno výcvik jejich čtyřčlenných osádek.

„Tato vozidla naprosto splňují představy výzbroje 21. století a díky jejich začlenění do naší bojové sestavy budeme plně kompatibilní s ostatními aliančními partnery,“ říká velitel praporu podplukovník Stanislav Kočica. Vozidla ve verzi spojovací jsou určena pro komunikaci na úrovni prapor s podřízenými jednotkami. Druhá verze, velitelsko-štábní, slouží pro spojení s nadřízeným stupněm velení, v tomto případě s velitelstvím brigády.

Vojáci na moderní bojové technice vyzdvihují kromě pancéřové ochrany a mobility zejména špičkové radiostanice značky Harris. „Pro nás jsou tyto dvě nové modifikace obrovským přínosem především z hlediska schopností vozidla, jako je integrovaný stožár, který umožňuje velmi rychlé vystavění a tedy i spojení na velké vzdálenosti v krátkém čase. Dalším přínosem je i bezpečnost komunikace,“ vysvětluje velitel spojovací čety 41. mechanizovaného praporu poručík Josef Babáček. Díky těmto technologiím, které jsou plně kompatibilní s prostředky většiny aliančních armád, mohou vojáci okamžitě komunikovat a zajistit spojení v Afghánistánu, v Mali, v Litvě, ale prakticky s jakýmkoli místem kdekoliv na světě.

K vozidlu patří i pracoviště štábu, což je nafukovací stan, kde jsou počítače, tiskárny, projektory, zkrátka všechno, co velení praporu potřebuje, aby mohlo řídit bojovou operaci. „My toto místo velení rozvineme, připojíme k tomuto vozidlu a s jeho pomocí se propojíme do dalších sítí, aby byl štáb spojen například s armádní sítí, případně s dalšími místy,“ vysvětluje poručík Babáček.

04_3646
Foto: Žatečtí vojáci oceňují na nových Pandurech zejména nové technologie spojovacích prostředků | army.cz

V terénu jsou osádky Pandurů za logistické podpory schopné působit po neomezenou dobu. Dva týdny, měsíc i déle. Proto je vybavení vozidla založeno na teplotním komfortu. Je to samozřejmě příjemné pro osádku, ale nutné zejména pro dané technologie, které vyžadují stabilní teplotu. „Je zde zabudováno filtroventilační zařízení proti chemickým útokům, což je i u vozidel Pandur standard, ale má i klimatizační jednotku. Hygienické podmínky jsou velmi kvalitní a vozidlo funguje, dokud má pohonné prostředky. Jeho dozásobení pak provádí rota logistiky praporu,“ doplňuje Babáček.

 Autor: Martin Šiška