Nové izraelské radiolokátory EL/M-2084 pro AČR a Tatra Trucks – ověřené spojení

 19. 11. 2019      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Izraelská armáda převáží své radiolokátory EL/M-2084 na platformě podvozku Tatra 6x6, tedy ověřené techniky z České republiky. Česká armáda výše uvedené ověřené radiolokátory získá do roku 2023, přičemž je v podstatě jednoznačné, na jaké podvozkové platformě je bude využívat. Vzhledem k potřebě zapojení domácího průmyslu je více než jasné, že onou platformou se stane podvozek 6x6 od Tatra Trucks, resp. celé řešení od tohoto tradičního výrobce.

madr
Foto: Prověřený radarový systém ELTA ELM-2084 (na obrázku je radar na platformě podvozku Tatra 6x6) je v operačním nasazení v rámci izraelského sytému protivzdušné obrany Iron Dome již deset let a díky zkušenostem z provozu je neustále vylepšován a zdokonalován | IAI

Předpokládá se, že pět radiolokátorů MADR EL/M-2084 bude poskytovat neustálý obraz vzdušné situace nad územím České republiky a další tři radiolokátory budou vyčleněny pro případy krizových situací v rámci aktivace Národního posilového systému PVO. Za této situace budou radary spolu s komplety protivzdušné obrany a letectvem plnit úkoly spojené se zvýšenou ochranou strategických objektů (tzv. ODOSů – objektů důležitých pro obranu státu, pozn.) a velkých měst. Tato trojice radiolokátorů bude také sloužit jako provozní záloha v případě poruch aktivních jednotek a k výcviku obsluh.

elta_madr
Foto: Předpokládá se, že pět radiolokátorů MADR EL/M-2084 bude poskytovat neustálý obraz vzdušné situace nad územím České republiky | IAI

Právě mobilní řešení je onou alfou a omegou i v případě ostrého nasazení. Elta Systems, izraelský výrobce radiolokátorů, nabízí k převozu radaru hned několik platforem. Systém může být instalován na podvozku nákladních automobilů Tatra, Mercedes-Benz Actros, MAN TGS, Scania nebo Dongfeng. Právě první zmíněný výrobce, spadající do holdingu Czechoslovak Group, je jasným favoritem. Navíc by si společnost Elta Systems volbou Tatry pojistila část svého závazku v podobě minimálně třicetiprocentního podílu českého průmyslu.

tatra_6x6
Foto: Tatra T815-7 6x6 | Tatra Trucks

V případě přidružené výroby tak lze očekávat vyjma podvozku (či celého vozu) také určitou míru české participace zejména na mechanických prvcích systému, oplechování, zkrátka  na druhu výroby, která nebude nijak spjata se srdcem systému, kterým je v případě radiolokace vždy obslužný software.

 Autor: Martin Šiška