Útok na Krymský most: akce speciálních sil nebo teroristický akt?

Sobotní útok na strategický Krymský (Kerčský) most, který je jedinou spojnicí mezi Krymským poloostrovem a pevninským Ruskem, je stále zastřen nejasnostmi. Podle dostupných informací kolem 6. hodiny ranní vjel na most bílý kamion, který explodoval na silniční části mostu ze strany Tamaňského poloostrova. Exploze si vyžádala tři mrtvé (zřejmě v projíždějícím osobním autě) a výbuch také zapálil projíždějící vlak s cisternami. Do moře se zřítilo jedno pole silničního mostu, druhé pole je poškozené výbuchem, avšak stále stojí. Rozsah poškození železničního mostu není přesně znám.
Foto: Sobotní útok na strategický Krymský (Kerčský) most, který je jedinou spojnicí mezi Krymským poloostrovem a pevninským Ruskem, je stále zastřen nejasnostmi. | MODUA
Truck 'Blown Up' on Crimean Bridge - National Anti-Terrorist Committee (Russian media)
— Geeta Mohan گیتا موہن गीता मोहन (@Geeta_Mohan) October 8, 2022
The explosion led to the ignition of a fuel tank on a train crossing the bridge that links Crimea with Russia.
Parts of the roadway bridge have collapsed.
(Video via social media) pic.twitter.com/xxDRohLWZ0
Video: Exploze nákladního automobilu na Krymském mostě | Twitter
K útoku se posléze na Twitteru nepřímo přihlásila ukrajinská kontrarozvědka SBU, kterou také Rusko považuje za hlavního organizátora akce. Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov uvedl, že ruský prezident Vladmir Putin nařídil zřízení komise, která se bude výbuchem zabývat. „Ruský vyšetřovací výbor zahájil trestní vyšetřování výbuchu a vyslal na místo detektivy. Exploze kamionu způsobila vznícení sedmi palivových nádrží vlakové soupravy mířící na Krymský poloostrov, v důsledku čehož se částečně zhroutily dva jízdní pruhy.“
Podle ruského prezidenta se jedná o teroristický útok: „Není pochyb o tom, že šlo o teroristický čin zaměřený na zničení kriticky důležité civilní infrastruktury Ruské federace,“ řekl Putin během schůzky s předsedou ruského vyšetřovacího výboru Alexandrem Bastrykinem v neděli 9. října. „A autoři, pachatelé a ti, kdo si to objednali, jsou speciální služby Ukrajiny,“ dodal.
Closer look at the collapsed road span of the Crimean bridge pic.twitter.com/ZW1OOAKdns
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) October 8, 2022
Video: Hořící nákladní vlak na Krymském mostě | Twitter
19 kilometrů dlouhý Krymský most byl otevřen v roce 2018 pro silniční dopravu a v roce 2019 pro železniční provoz. Slavnostního otevření se ujal sám ruský prezident Putin, který osobně řídil první nákladní automobil, který most přejel. Most je strategickou infrastrukturní stavbou, která slouží mimo jiné pro zásobování ruských vojsk na frontě. Dopravní kapacita Krymského mostu se uvádí na 40 tisíc automobilů a 47 vlaků denně. Na konci září byly zveřejněny záběry nákladního vlaku převážejícího po mostě desítky tanků a další techniky na Krym. Fatálním poškozením mostu by tak byly významně omezeny možnosti zásobování Krymu i frontových linií v Chersonské a Záporožské oblasti, kam vede jediná náhradní železniční spojnice přes Melitopol, která je však pod neustálým ostřelováním a útoky partyzánů.
Looks like full vehicle mobilization in #Russia is at it's full swing, reports of at least 120 tanks are on their way via train transport to #Ukraine, via the Kerch Bridge, to #Crimea. pic.twitter.com/NfYUMHVUR4
— Sotiri Dimpinoudis (@sotiridi) September 30, 2022
Video: Přeprava ruských tanků a další techniky na nákladních vlacích přes Krymský most (30. 9. 2022) | Twitter
Útok na Krymský most je především symbolickým aktem. Most se sice v řádu hodin podařilo částečně zprovoznit, ale kompletní oprava škod může trvat i měsíce. Přes nezničenou část silničního most v současné době jezdí pouze osobní automobily, nákladní auta a autobusy musí využívat trajekty. Vlakové spojení bylo podle ruských úřadů také obnoveno, ale není známo povolené zatížení poškozeného železničního mostu. Útok na Krymský most tak může částečně zkomplikovat ruské úsilí zásobovat hroutící se frontové linie novou technikou a mobilizovanými vojáky, především však má tato akce psychologický efekt. Zejména na okupovaném Krymu se lidé obávají nedostatku pohonných hmot a "vzali tak benzinové stanice útokem". Dá se také očekávat, že dojde k podobnému exodu, jaký se odehrál po srpnovém útoku na ruské letecké základny. Celkově tento útok ukazuje zranitelnost ruské strategické infrastruktury, což nepřímo přiznal i ruský prezident Putin.
S postupující ukrajinskou protiofenzivou v Chersonské oblasti se může pro Krym brzy stát problémem ochromení zásobování poloostrova vodou. Krym se s problémy s vodou potýkal již po okupaci poloostrova v roce 2014. Po dokončení Krymského mostu v roce 2018 se zásobování vodou zlepšilo a od letošního února je voda opět dodávána z okupované přehrady Nova Kachovka na Dněpru v Chersonské oblasti, a to pomocí Krymského kanálu. Ukrajinská protiofenziva se však k této přehradě již blíží a je pravděpodobné, že bude přívod vody na Krym opět přerušen.
Dnešní ruské raketové útoky na ukrajinské hlavní město Kyjev pak lze považovat za odvetu za explozi na Krymském mostě, kterou Rusové přisuzují ukrajinským tajným službám.
Zdroj: MODUA, Ukrinform, Twitter