Armáda České republiky má další letoun CASA C-295MW

 01. 08. 2021      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Na letišti v Praze-Kbelích před pár dny přistál druhý letoun CASA C-295MW s trupovým číslem 0482. Flotila armádních transportních letounů je tak nyní se šesti stroji CASA C-295 kompletní. Letouny CASA C-295M představují pro Armádu České republiky klíčový prvek v kategorii letecké přepravy. Za své jedenáctileté působení přepravily přes 120 tisíc cestujících a přepravily téměř 4000 tun nákladu. Jejich celkový nálet doposud činí přes 17 000 letových hodin.

01_4650Foto: Druhý nový letoun CASA C-295MW přistál na domovském letišti Praha-Kbely | Ministerstvo obrany ČR

„V řádu několika dní bude následovat nutná administrace nového letounu a pak již půjde letadlo plně do provozu. Samozřejmě se musí se strojem sžít posádka a takzvaně si letadlo osahat, stejně jako to bylo v případě stroje s trupovým číslem 0481. První letoun CASA C-295MW má za své krátké působení v armádě nalétáno bezmála osm desítek hodin a již navštívil destinace jako je Krakow, Ljublana, Pristina, Poznaň nebo Sofie,“ vyjmenovává plukovník Libor Tomolya, zástupce velitele 24. základny dopravního letectva.

Delší dolet, vyšší nosnost

CASA C-295MW má na koncích křídel malé zahnuté aerodynamické plochy (winglety). Winglety a vylepšené turbovrtulové motory Pratt and Whitney Canada PW 127G zvyšují nosnost letounu o 900 až 1000kg, což stroj využije zejména v horkém nebo vysokohorském prostředí. Zvýšenou nosnost lze využít pro přepravu nákladu nebo většího množství paliva. Díky nižšímu aerodynamickému odporu křídel rovněž poklesla spotřeba paliva o tři až čtyři procenta.

Další výhodou je lepší výškový dostup. Letoun CASA C-295MW s jedním motorem nastoupá o 460 metrů výše, se dvěma motory až o 1400 metrů výše. Pokud letoun využije zvýšenou nosnost pro nesení více paliva a zároveň zohlední nižší spotřebu, dolet letounu se tak prodlužuje o 10 až 15 procent.

První čtveřice se bude postupně modernizovat na úroveň dvou nových

Modernější oproti stávajícímu letounu jsou také komunikační, navigační a avionické systémy. Letoun disponuje modernějším systémem plánování letu, satelitní komunikací a systémem datové komunikace. „Elektronické a aviatické modernizace se ovšem dočká také čtveřice současných letounů CASA C-295M. Budou vylepšeny jako nové C-295MW, ale bez úprav křídel. Modernizace jednoho ze čtyř letounů už probíhá ve výrobním závodu v Seville, a jakmile bude dokončena, hned bude následovat další stroj,“ uzavírá plukovník Tomolya.

Spolu s letounem získalo letectvo také doplňkovou výbavu umožňující použít ji k různým typům letů. V interiéru je možné kromě přepravy nákladu umístit také podélné lavice až pro 69 vojáků, sedadla až pro 46 cestujících případně i lehátka pro lehce raněné nebo dvě jednotky intenzivní péče PTU (Patient Transport Unit) pro těžce raněné nebo nemocné pacienty.

Taktické létání i přeprava raněných a nemocných

Z hlediska potřeb ozbrojených sil mají letouny C-295M zásadní přínos. Umožnují mimo jiné takzvané taktické létání, tedy výcvik zaměřený na působení v reálných ozbrojených konfliktech či jiných rizikových podmínkách. Klíčové se stalo zapojení českých letounů C-295M v misi na Sinajském poloostrově. Organizace MFO (Multinational Force and Observers) působí mimo rámec OSN (Organizace spojených národů). Český letoun C-295M spolu s 13 příslušníky letového a pozemního personálu poprvé odlétl z Kbel na Sinajský poloostrov na začátku listopadu 2013.

Poměrně často jsou letouny CASA využívané také pro mise MEDEVAC. V neposlední řadě ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví zabezpečoval letoun CASA také přepravu zdravotnického materiálu do syrského Damašku nebo ve spolupráci s IKEM orgány v rámci transplantačního programu.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR