Nový Land Rover Defender: Možný nástupce stávajícího vozového parku terénních vozidel AČR

 21. 02. 2020      kategorie: Výstavy/veletrhy

Když před čtyřmi lety Land Rover ukončil výrobu modelu Defender, byla to pro mnohé offroadové nadšence (ale i firmy, instituce a armády) špatná zpráva. Vždyť produkce legendárního modelu (dříve označovaného jen jako Land Rover Series) probíhala od konce 40. let. O to víc se očekává od jeho nástupce. Ten byl v Čechách představen na začátku února v autosalonu Dajbych a my jsme byli u toho. Zatím byla prezentace jen statická, ale i tak se můžeme podělit o první dojmy a technické informace. 

defender_02
Foto: V Čechách byl nový Land Rover Defender představen na začátku února v autosalonu Dajbych a my jsme byli u toho | archiv autora

Testování v extrémech

Land Rover si dal s vývojem novinky poměrně načas a tu dobu využil k opravdovému testování. Při testování najezdil 1,2 milionu kilometrů v nejtěžších terénech od pouští po velehory. Inženýři ho vystavovali extrémním teplotám, prachu a další zátěži. Dokonce ho promáčeli 85000 litry obarvené vody v simulátoru monzunových dešťů. Ale nový Defender je moderní auto, takže testy probíhaly třeba i na okruhu, aby konstruktéři vyladili chování a všemožné asistenční systémy pro jízdu na silnici.

defender_01
Foto: Nový Land Rover Defender |  Jaguar Land Rover

Co tedy lze od Land Roveru v nejbližší době očekávat? První bude verze rozvoru 110, tedy ta nejpoužívanější. Konkrétně nejdříve dorazí vozy limitované First Edition. Kratší rozvor 90 se chystá příští rok. Co se týče motorů, vybrat si zákazníci mohou ze dvou dieselových a dvou benzinových variant o výkonu od 200 do 400 koní. Jak je u Land Roveru zvykem, nabízí mnoho variant výbav. Zmíním zajímavé pakety, kterými si „Defíka“ přizpůsobíte svému životnímu stylu – Explorer, Adventure, Country nebo Urban Pack. Netradiční je pak uspořádání sedadel, kdy i krátká 90 nabízí řešení se šesti místy (třemi v první řadě). Dlouhá 110 pak může být až sedmimístná. Co se týče praktičnosti, za všechno mluví čísla jako 3,5 t taženého přívěsu, 300 kg nosnosti střechy nebo až 1076 l zavazadlového prostoru.

defender_03Foto: Nový Land Rover Defender | archiv autora

Schopnější než předchůdce

Největším rozdílem oproti předcházející generaci je samozřejmě samonosná karoserie. Odkazy na legendární předchůdce Defenderu však najdete na celém autě, třeba na postranním střešní okně, nebo kolmo useknuté zádi. Primární ovšem zůstávají terénní schopnosti a praktičnost. V některých parametrech nový Defender dokonce překonává svého předchůdce. Např. brodivost je o 40 cm vyšší, stejně tak přechodový úhel nebo světlá výška. Ta je díky vzduchovému podvozku variabilní a rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší polohou je úctyhodných 19,5 cm. U Land Roveru jsme zvyklí na systém Terrain response, který v kombinaci s redukcí a elektronickým zadním diferenciálem umožní to, že Defender by měl v terénu excelovat. Tomu budou pomáhat různé systémy, například Clearsight Groundview. V Čechách se pojmenování tohoto systému uchytilo pod názvem "průhledná kapota", protože na displeji vidíte jen samotná přední kola, jako byste neměli kapotu ani motor. Vidíte tedy přesně každou překážku, na níž se kola pohybují, což je praktická věc nejen v terénu, ale třeba také při parkování. 

defender_04
Foto: Palubní deska nového Land Roveru Defender | archiv autora

Továrna na Slovensku

Zajímavostí je také fakt, že Defender vzniká v novém závodě v Nitře. To může být důležité např. vzhledem k brexitu, rychlým dodávkám vozů/dílů nebo společným nákupům institucí ČR a SR. Jedná se o první a nejmodernější evropskou továrnu Jaguar Land Roveru mimo Britské ostrovy (kromě smluvní výroby elektromobilů v rakouském Magna Steyer).

defender_05
Foto: Nový Land Rover Defender | archiv autora

Defender pro armádní složky

Nás samozřejmě zajímá možné využití v silových složkách, protože stávající Land Rovery slouží v mnoha armádách po celém světě. S aktuálním chystanou výměnou vozového parku naší armády se tato otázka přímo nabízí. Zatím můžeme hodnotit pouze ze statické prezentace a technických parametrů, přesto se zdá, že i pro naši armádu může být Defender vhodným nástupcem stávajících aut. Je to moderní auto, navazuje na vyzkoušené stávající vozy, vyrábí se na Slovensku se spoustou českých subdodavatelů. Objektivně splňuje parametry terénní, bezpečnostní, ekologické, logistické i sociálně ekonomické.

Video: Představení nového Land Roveru Defender / YouTube

Zdá se, že Land Roveru se povedl těžký úkol navázat na kultovní předchůdce a přitom představit vůz na špičce technologického vývoje. Těšíme se, až vám budeme moci přinést vlastní zkušenosti z jízdy, na kterou se naše redakce chystá na začátku května. 

 Autor: Martin Šiška