BVP Lynx KF41: Národní a globální důvody pro akvizici

 12. 09. 2021      kategorie: Vojenská technika
Přidat na Seznam.cz

Ačkoliv se notoricky známá zakázka na pořízení moderních bojových vozidel pěchoty pro AČR, resp. 7. mechanizovanou brigádu, pomalu ale jistě blíží ke svému konci, není v tuto chvíli jasné, které ze tří vozidel z tendru vyjde jako vítězné. Poměrně blízko má však vozidlo KF41 Lynx nabízené společností Rheinmetall.

Rheinmetall_Lynx_54MJ7891LFoto: Vozidlo KF41 Lynx se kromě obecně známých a požadovaných výkonů vyznačuje také možností integrace dronů nebo vyčkávací munice. | Rheinmetall / CC BY-NC-ND

Vozidlo KF41 Lynx se kromě obecně známých a požadovaných výkonů vyznačuje také možností integrace dronů nebo vyčkávací munice.  Vzhledem k vývoji válčení jsou tyto schopnosti do budoucna velkou výhodou. Ze všech tří nabízených vozidel Lynx nabízí největší komfort pro výsadek uvnitř vozidla. Vzhledem k faktu, že se jedná o relativně nové vozidlo, lze počítat s budoucími modernizacemi – ať už se jedná o zmíněnou integraci dronů, vyčkávací munice nebo systému pro obrněná vozidla budoucnosti, který umožní zautomatizovat drtivou většinu činností vozidla tak, aby obsluha měla méně práce a mohla se soustředit pouze na podporu výsadku a ničení nepřítele.

The LYNX KF41 is equipped with state of the art situational awareness systemsFoto: LYNX KF41 je vybaven nejmodernějšími prostředky situačního povědomí | Rheinmetall / CC BY-NC-SA

Při zvažování všech nabídek na nová BVP pro AČR je třeba také přihlédnout ke geografické blízkosti mateřského státu společnosti Rheinmetall (Německo), kdy by byla veškerá komunikace, logistika a případně modernizace ze všech tří nabízených možností nebližší.

S geografickou polohou souvisí také geopolitická orientace ČR v rámci evropských a euroatlantických bezpečnostních struktur. Z pohledu diverzifikace výzbroje je pro ČR výhodné nakoupit pozemní techniku z Německa jako jednoho z vedoucích států EU. To posléze umožní dále výzbroj diverzifikovat a například v oblasti nadzvukového letectva zvolit neevropské řešení. V rozhodovacím procesu je také důležitým faktorem, kolik států již používá nebo plánuje daný typ vozidla používat.

Právě fakt, že KF41 Lynx je moderní vozidlo, které bude sloužit minimálně do roku 2050, ne-li déle, geografická blízkost hlavního výrobce a podpis smlouvy o spolupráci mezi výrobcem, společnostní Rheinmetall a českým holdingem CSG přináší značné výhody nejen české armádě, ale také českému obrannému průmyslu. Podle představitelů obou zmíněných společností nebude společný podnik (vzniknuvší právě podepsáním smlouvy o spolupráci) zaměřen pouze na výrobu a testování, ale také na vývoj. Zároveň představitelé Rheinmetallu potvrdili záměr zapojit CSG do globálního dodavatelského řetězce v oblasti pásových bojových vozidel. Do budoucna se však spolupráce na vývoji nemusí týkat pouze Rheinmetallu a CSG, ale i dalších společností a institucí.

Společnost Rheinmetall například vyvíjí pro svá vozidla pokročilý systém aktivní ochrany zvaný StrikeShield, kdy byla nedávno představena nejnovější verze tohoto systému, která reaguje na hrozby v elektromagnetickém spektru a snižuje elektromagnetickou stopu sama sebe a tím pádem celého vozidla. V ČR donedávna běžel vývoj vlastního systému aktivní ochrany, což lze považovat za velmi dobrý základ budoucí možné spolupráce v této oblasti. 
Druhou potenciálně zajímavou oblastí je spolupráce na prostředcích PVO umístěných na pásových podvozcích. Kromě taktických radarů se české instituce angažují ve vývoji přesných laserů. Právě lasery se ukazují jako nejvhodnější prostředek pro boj proti menším a středním dronům – hrozbám dnešních a budoucích dnů. Rheinmetall nedávno představil projekt Skyranger – věže pro protivzdušnou obranu. Společně vyvinutý laserový systém proti dronům pak může být součástí tohoto řešení.

skyrangFoto: Rheinmetall nedávno představil projekt Skyranger – věže pro protivzdušnou obranu. | Rheinmetall / CC BY-NC-SA

Zmínka o možné spolupráci českého obranného průmyslu při vývoji špičkových systémů a modernizačních balíčků pro vozidla KF41 Lynx není náhodná. Vozidlo Lynx již uspělo v Maďarsku, které nakoupí přes 200 kusů nového BVP. Rheinmetall se s vozidlem Lynx účastní i tendrů na Slovensku, v Kataru, v USA a v Austrálii. Pokud by Lynx v těchto tendrech uspěl, jedná se v prvních dvou zmíněných případech o nižší stovky vozidel. Společně s nižšími stovkami vozidel v ČR a Maďarsku však z ekonomického hlediska tvoří dohromady již velmi zajímavý počet.

LYNX-8_(c)HDF
Foto: V srpnu 2020 byla ohlášena smlouva s německým Rheinmetallem o pořízení více než 200 BVP LYNX KF41 (na snímku), včetně výroby 172 kusů přímo v Maďarsku. | Maďarské ministerstvo obrany / CC BY-NC-SA

Zmíněný případ USA by z pohledu českého obranného průmyslu byl ještě lepší. Pokud by Lynx (podle vyjádření zástupců Rheinmetallu vylepšený) uspěl v programu zvaném Optionally Manned Fighting Vehicle, jednalo by se o příležitost nahradit až 3 800 kusů současných bojových vozidel Bradley. Rheinmetall v USA spolupracuje s předními firmami bezpečnostního a obranného průmyslu jako jsou společnosti Raytheon, Textron nebo L3Harris. Americká armáda vítěze vybere ve fiskálním roce 2027, a proto lze dodávky prvních vozidel očekávat na začátku 30. let. Z toho lze usuzovat, že nové bojové vozidlo bude v americké armádě sloužit minimálně do roku 2050.

V australském případě se pak jedná o náhradu až 600 kusů vozidel M113. Australská armáda požaduje dosažení počáteční operační schopni v letech 2024-2025. Plné operační schopnosti má být podle plánu dosaženo na začátku 30. let. Stejně jako v případě Spojených států bude nové bojové vozidlo sloužit v australské armádě minimálně do roku 2050.

KF41 Lynx tedy nabízí České republice z pohledu armády skok do 21. století. Z pohledu obranného a bezpečnostního průmyslu pak nabízí široký modernizační potenciál. S výhledem na fakt, kolika tendrů se vozidlo po celém světě účastní, se jedná o ideální příležitost, jak posunout český obranný a bezpečnostní průmysl na světovou úroveň.

Zdroj: rheinmetall.comedrmagazine.eurheinmetall-defence.com

 Autor: Jan Feryna