Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA převzalo první nové letouny Zlín
Centrum leteckého výcviku (CLV) státního podniku LOM PRAHA včera slavnostně převzalo první dva nové letouny v rámci modernizace své výcvikové flotily. Na přistávací dráhu pardubického letiště dosedly nové stroje ZLIN Z-143LSi GENIUS a ZLIN Z-242L ZEUS, které představují první krok v zásadní obměně techniky určené pro výcvik pilotů Armády České republiky.

Slavnostního aktu se zúčastnili ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva a ředitel CLV Jaroslav Špaček. Z Otrokovic přiletěl jedním z přebíraných letadel ředitel ZLIN AERO a.s. Miloslav Tutter a Vzdušné síly Armády České republiky reprezentoval zástupce velitele brigádní generál Petr Tománek. S novými letouny přistáli instruktoři Centra leteckého výcviku LOM PRAHA Tomáš Bruštík a Martin Šonka.

Symbolické převzetí nových strojů potvrdilo, že český vojenský výcvik vstupuje do nové éry – modernější, digitální a efektivnější. Po více než dvaceti letech výcviku na letounech Z-142C AF přicházejí jejich nástupci, kteří odpovídají současným trendům a požadavkům moderního leteckého výcviku. Modernizace byla nezbytná nejen kvůli končící technické životnosti dosavadních strojů, ale i z důvodu nutnosti přechodu na digitálně vybavené letouny s delší životností, nižšími provozními náklady a vyšší úrovní bezpečnosti.

„Letadla nám dosluhují, a proto potřebujeme přezbrojení. Jde nejen o modernizaci flotily, ale i o to, abychom nabídli kvalitní výcvik s využitím digitálních přístrojů, zajistili udržitelnost letadel do budoucna a snížili náklady na provoz,“ uvedl ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva. „Radost máme nejen my v CLV a LOM PRAHA, ale i uživatel, tedy Armáda České republiky, a v neposlední řadě i český průmysl. Letouny pořizujeme od domácího výrobce a podporujeme tím stovky českých subdodavatelů,“ dodal Protiva s tím, že podnikové analýzy potvrdily, že nejvhodnějším řešením je zachovat osvědčenou výcvikovou platformu Zlín.
Nová flotila bude tvořena šesti letouny Z-242L ZEUS určenými pro základní a pokračovací výcvik, včetně akrobacie a dvěma letouny Z-143LSi GENIUS vybavenými autopilotem pro výcvik létajícího personálu dopravního letectva. Výrobcem letounů je společnost ZLIN AERO z Otrokovic, která dodá zbývajících šest strojů v průběhu roku 2026 – čtyři do konce března a dva do konce října.

„Oba typy letounů prošly zásadní modernizací oproti předcházejícím modelům Zlín 142 a 43. Jsou digitálně vybavené, lehčí a obsahují veškerou moderní techniku, která je dnes dostupná,“ uvedl ředitel společnosti ZLIN AERO Miloslav Tutter s tím, že u Zlínu 242 se dokázala snížit hmotnost o přibližně sto kilogramů, čímž se zvýšila jeho užitná hmotnost. Letoun Z-143LSi je zas vybaven kompletním digitálním přístrojovým vybavením, včetně autopilota, což umožňuje výcvik podle přístrojů (IFR).
Podle Tuttera se konstrukce a vybavení nových letounů inspirovaly požadavky ozbrojených sil z celého světa. „Vycházeli jsme nejen z potřeb české armády, ale i z požadavků armád v zahraničí. Naše letouny dodáváme například do Mexika, Peru, Bolívie, Maďarska, Bulharska, Slovinska či Chorvatska a v současnosti připravujeme významné kontrakty pro Dálný východ – rovněž pro vojenské zákazníky,“ dodal Tutter.
Nové stroje jsou vybaveny moderními motory Lycoming s nižší spotřebou a tišším chodem. „Letadla jsou znatelně tišší než jejich předchůdci a mají prodlouženou životnost. Díky systému AMU, který sleduje technické parametry během provozu, můžeme v kategorii Normal prodloužit životnost až na 30 000 letových hodin. V kategorii akrobatické směřujeme k hranici 6 000 hodin,“ vysvětlil Tutter.
Spolupráce mezi LOM PRAHA a ZLIN AERO nespočívá pouze v dodávkách nových letounů. Na základě uzavřené smlouvy o průmyslové spolupráci obě společnosti rozvíjejí také partnerství v oblasti údržby, servisu, dodávek náhradních dílů a leteckého materiálu, stejně jako ve výzkumu a vývoji systémů letadel. „Údržba je věc, která musí být součástí samotného nákupu. Dbáme na udržitelnost a zajištění celého životního cyklu letadel,“ sdělil ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva. „Jsem velmi rád, že jsme se se ZLIN AERO nedomluvili pouze na akvizici, ale i na širší průmyslové spolupráci. Stejně jako u starších Zlínů se nám podařilo přesunout větší část údržby přímo do Centra leteckého výcviku – tentokrát ale ve výrazně větším rozsahu. A tím to nekončí. Společně se ZLIN AERO rozvíjíme i oblast výzkumu, vývoje, sdílení informací a technologií, které do budoucna ještě více posílí naši soběstačnost,“ doplnil Protiva.
Spokojenost s modernizací výcvikové flotily CLV potvrdil i brigádní generál Petr Tománek, zástupce velitele Vzdušných sil Armády České republiky: „Je to významný den nejen pro LOM PRAHA, ale i pro Armádu České republiky. Nové letouny přinášejí nové schopnosti do našeho výcviku. I díky nim můžeme výcvik koncipovat s ohledem na budoucí piloty F-35. Zavádění moderních technologií, digitálních přístrojových desek a simulačních systémů je přesně to, co naše země potřebuje.“
Generál Tománek zároveň přiblížil, jak nové letouny zapadají do systému výcviku vojenských pilotů. „Na těchto strojích začínají kadeti svůj základní výcvik, poté přecházejí na proudové letouny L-39C, které však letos končí svou službu. Následně pokračují na modernizovaných L-39 Skyfox a po jejich zvládnutí odcházejí do Čáslavi k 21. základně taktického letectva, kde létají na L-159 ALCA a přecházejí na Gripeny. V budoucnu chceme, aby celý systém výcviku navazoval až na letouny páté generace F-35,“ prozradil Tománek a doplnil: „Jedna z hlavních ambicí je výcvik zefektivnit. Nové Zlíny nám umožní převzít část úkolů, které jsme dosud létali na L-39, ale za zcela jinou cenu za letovou hodinu. Výcvik tak bude levnější, přitom plně odpovídající požadavkům na kvalitu i bezpečnost. Tento systém je navržený jako hybridní – to znamená, že i u těchto typů letadel budeme využívat simulátory. Chceme, aby mladí piloti od začátku vnímali práci se simulátory jako přirozenou součást výcviku,“ doplnil zástupce velitele Vzdušných sil Armády České republiky.

Na dotaz CZ DEFENCE, zda české letectvo neuvažovalo – po vzoru některých evropských armád – o přímém přechodu pilotů z turbovrtulových letadel na nadzvukové stroje, generál Tománek odpověděl: „Ano, jsou armády, které volí cestu přechodu z turbovrtulových typů přímo na F-35. My jsme ale rozhodli zachovat proudovou fázi výcviku. Díky letounům L-39 Skyfox máme k dispozici platformu, která dokonale simuluje chování proudového letadla a připravuje piloty na přechod k nadzvukovým strojům. Cena za letovou hodinu je přitom srovnatelná, ale přínos pro piloty je zásadní – dostanou se k reálnému ovládání proudového letounu, což je pro výcvik na F-35 nezastupitelné.“
Letouny Z-143LSi s trupovým číslem 0541 a Z-242L s trupovým číslem 0543 pilotovali zkušení instruktoři CLV Tomáš Bruštík a Martin Šonka. Tomáš Bruštík, který nový typ letounu pilotoval při přeletu z Otrokovic do Pardubic, popsal své první dojmy následovně: „Poprvé jsem s ním letěl právě z Otrokovic. I když podmínky nebyly ideální, stroj drží skvěle. Výbava je bezpečná a přínosná, letoun je tolerantní k chybám, což je důležité hlavně pro studenty, kteří se teprve učí létat,“ uvedl instruktor a pokračoval: „Kabina je přehledná, z letadla je lépe vidět, motor má lepší parametry a celý systém je už alianční. To všechno dělá z letounu přirozený přechod pro mladou generaci, která vyrůstá s tablety – pro ně to bude jen malý krok k moderním strojům, třeba i k F-35,“ doplnil Bruštík, podle kterého se nové letadlo chová přívětivěji než starší typy a usnadní tak studentům začátky.

„Zhruba kolem 28. hodiny už poznáte, jestli má někdo předpoklady. Ale někdy se to zlomí až po 50 nebo 60 hodinách. Tenhle letoun je přátelštější, takže to studentům půjde o něco snáz,“ doplnil instruktor a ocenil i moderní „glass cockpit“, který odpovídá současným standardům aliančních sil: „Staré letadlo vyžadovalo, aby pilot 80 % své pozornosti věnoval samotnému řízení. Tady už je to jinak. Systémy jsou provázané, přehledné a blízké tomu, co čeká piloty ve skutečných bojových letounech. Celý výcvik se tak stává logičtější a efektivnější,“ uzavřel Bruštík.
Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva na závěr doplnil, že nové letouny jsou součástí širší koncepce výcviku, kterou státní podnik nabízí i pro zahraniční partnery: „Naším cílem není pouze přezbrojit CLV, ale nabídnout komplexní výcvikový program. Umožníme, aby si naši zákazníci mohli posílat piloty do výcviku v systému ‚from zero to hero‘ – tedy od úplných začátků až po úroveň, kdy pilot může usednout do bojového letounu, aktuálně i páté generace. Nové Zlíny tvoří první stupeň této cesty. Jsou vybavené moderní avionikou, mají glass cockpit a jsou velmi přívětivé pro studenty i instruktory,“ vysvětlil Protiva a doplnil: „Stejně jako u proudových typů L-39 využijeme i pro Zlín simulátor, který plánujeme nasadit do našeho střediska simulačního výcviku vedle plnohodnotného simulátoru L-39. Simulátory považujeme za nezbytnou součást výcviku – zvyšují kvalitu přípravy pilotů a zkracují dobu výcviku,“ dodal ředitel LOM PRAHA.
Moderní přístup k výcviku potvrzuje i nedávné získání certifikace NATO Flight Training Europe (NFTE). Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA se tak oficiálně stalo výcvikovým kampusem pro pístové, proudové i vrtulníkové piloty a může své služby nabízet nejen pro Armádu České republiky, ale i partnerským armádám v rámci Aliance.