Česká armáda se pomalu loučí s letounem JAK-40

 27. 08. 2020      kategorie: Armáda ČR

Armáda České republiky v následujících týdnech přijde o legendární dopravní letoun JAK-40. V současné době armáda provozuje dva exempláře a oba dle našich informací budou vyřazeny z provozu během následujících dní, v průběhu měsíce září. Tato ztráta tak ještě více prohloubí již tak nedostatečné letecké kapacity AČR.

jak-05_archiv-vevzs
Foto: Letoun JAK-40 ve službách AČR | army.cz

Obyvatelé Prahy, Středočeského kraje, ale i celé České republiky v uplynulých týdnech zaznamenávají značnou letovou činnost dvojice těchto legendárních letounů. Dá se říci, že piloti si užívají poslední okamžiky, než budou tyto stroje nadobro vyřazeny z provozu. Dvojice letounů, které v Armádě České republiky slouží desítky let, jsou dlouhodobě nevyhovující zejména z důvodů vysoké spotřeby paliva a vysokých emisních limitů. Na druhou stranu jde o spolehlivé stroje, které jsou velice obratné a jejich pilotáž je příjemným zážitkem.

Vyřazení výše uvedených strojů tedy opět evokuje otázku, co bude dál? Ministerstvo obrany nebylo dodnes schopné úspěšně zrealizovat výběrové řízení na nákup minimálně jednoho nového, či lehce létaného stroje. V tento okamžik tak zůstává ve „výzbroji“ vzdušných sil několik letounů Casa s omezenou přepravní schopností, dále letité Turbolety L-410, které jsou jen stěží vhodné k přepravě ústavních činitelů, dosluhující Challenger a dvojice Airbusů A-319. Přepravní kapacity jsou tak bez nadsázky na hraně udržitelnosti.

jak-40_archiv-vevzs
Foto: Dvojice letounů JAK-40 slouží v Armádě České republiky již desítky let | army.cz

Jaká jsou řešení? V současné době, kdy vedení armády a státu hýří přísliby nových nákupů, se teoreticky nabízí tendr na nákup minimálně jednoho, ideálně dvou letounů. Poměrně logická by byla varianta jednoho business jetu s přepravní kapacitou do dvaceti osob a druhého letounu, možná i turbovrtulového, s výraznou přepravní kapacitou a možností konfigurace kabiny dle aktuálních potřeb. Nicméně je otázkou, zdali opravdu budou uskutečněny všechny přislíbené nákupy a tendry a že nenastane období výrazných škrtů. Shodek rozpočtu je hrozivý a další přísliby rozdávání peněz ze státní kasy, která je v deficitu, znamenají jistotu výrazného zadlužení do dalších let.  Otázka, v jakém reálném stavu bude armádní dopravní letectvo v následujících letech, je tak nejistá.

Jak 40

Sériová výroba typu Jak-40, která probíhala v letech 1967–1985, dala vzniknout rovné tisícovce letounů. Tři proudové motory umožňují vzlet a stoupání i v případě vysazení jednoho z nich a vodorovný let i s jediným pracujícím motorem. Přetlakovaná a klimatizovaná kabina se vyznačuje vysokou mírou variability vnitřního uspořádání. Vzdušné síly AČR mají stroje v konfiguraci pro 18 a 28 cestujících. Pilotní prostor se zdvojeným řízením je vybaven celou řadou rádiových a navigačních systémů pro lety za ztížených meteorologických podmínek a v noci. Jde například o automatický radiokompas ARK-10, radiovýškoměr RV-5, povětrnostní radar Groza 40, systém VOR/ILS a další.

 Autor: Martin Šiška