Čtrnáct F-16 pro Slovensko je optimální, říká generálporučík Ľubomír Svoboda z Generálního štábu OS SR

 27. 01. 2022      kategorie: Události
Přidat na Seznam.cz

Generálporučík Ľubomír Svoboda na konci loňského roku navštívil s ministrem obrany SR Jaroslavem Naděm Spojené státy, kde se ve městě Greenville oba seznámili s výrobou víceúčelových stíhacích letounů F-16 pro Ozbrojené síly SR. Z pověření náčelníka generálního štábu, generála Daniela Zmeka, se totiž právě jeho zástupce, generálporučík Ľubomír Svoboda, věnuje zavedení F-16 do výzbroje Vzdušných sil OS SR, proto s ním byl také nedávno uskutečněn v měsíčníku Ministerstva obrany SR "Obrana" ohledně výše uvedeného tématu rozhovor, jehož výňatek uvádíme níže.

F-16V.Block.70.Lockheed.Martin.FUFoto: Nákup nových stíhacích letounů F-16 Block 70/72 (na snímku) pro slovenské vzdušné síly je jedním z největších modernizačních projektů slovenské armády. | Lockheed Martin / CC BY-NC-ND

Ozbrojené síly budou disponovat čtrnácti stíhačkami  F-16C/D Block 70. Jejich dodání je naplánováno do roku 2024. Jaké stěžejní úkoly budou plnit?

Slovenská stíhací letadla F-16 především přeberou všechny úkoly spojené s obranou vzdušného prostoru naší republiky, které v současnosti plní letadla MiG-29. Jejich konfigurace a výzbroj umožní plnit celou škálu dalších úkolů zejména při podpoře pozemních sil. Budou vybavené systémy, které nám umožní spolupráci s partnery v Alianci na jiné úrovni, než je tomu v současnosti.

Pro Vzdušné síly OS SR to bude velký technologický skok. Prvních sedm stíhaček by mělo na Slovensko přiletět v roce 2023. Co všechno v oblasti infrastruktury je třeba připravit?

Není tajemství, že letecká základna Sliač před příletem nových letadel projde velkou rekonstrukcí. Třeba si uvědomit, že s výjimkou dráhy, která byla rekonstruována před deseti lety, je zbylá infrastruktura letiště dávno po lhůtě životnosti. Dlouhodobým záměrem je vybudovat moderní leteckou základnu schopnou plnohodnotně zajistit bezpečný provoz nové letecké techniky a současně garantovat plnění dalších podpůrných úkolů v krizových situacích.

Takový komplexní záměr je finančně náročný, proto je naplánován v několika fázích na delší časové období. Před příletem prvních letadel F-16 bude připravena infrastruktura, která je bezpodmínečně nezbytná pro jejich běžný provoz. V dalších obdobích budou vybudovány či rekonstruovány objekty spojené například s výcvikem nových pilotů, zkvalitněním pracovního prostředí leteckého a technického personálu a podobně.

Jde o dostatečný počet letounů?

Tato otázka zde rezonuje již od doby, kdy jsme začali uvažovat o pořízení nových letadel. Vyjádřilo se k ní už množství expertů i „expertů“. V ozbrojených silách jsme po analýzách dospěli k počtu 14 letadel jako minimálního počtu, který zajistí jejich smysluplný provoz. Tolik letadel provozují i ​​naši sousedé Česko a Maďarsko. Tento počet generuje dostatek letových hodin na udržení letové způsobilosti potřebného počtu bojových pilotů podle standardů běžných ve světě – zejména v zemích NATO. Rovněž nám zajistí průběžný výcvik a doplňování nových pilotů. Z vlastní dlouhodobé zkušenosti víme, že když jsme provozovali dvanáct letadel MiG-29, dlouhodobě se nám nedařilo plnit ani jeden z těchto parametrů.

Pokud OS SR získaly vrtulníky Black Hawk na základě své objednávky takříkajíc holé, tedy bez výzbroje, jak to bude s F-16?

Když jste v otázce zmínili Black Hawk, nedá mi, abych se k nim nevyjádřil. Všichni dobře víme, že zdroje na modernizaci jsou limitovány a v době zadávání zakázek těchto vrtulníků byla situace ještě mnohem horší, než je dnes. Připomínám, že UH-60 je víceúčelový vrtulník a není náhradou za bojový Mi-24, ale nahrazuje vrtulníky Mi-17, které se pomalu blíží ke konci svého technického života. Jelikož byl k dispozici omezený balíček peněz, vzdušné síly byly postaveny před volbu: menší počet lépe vybavených vrtulníků nebo více vrtulníků, které budou sice méně vybaveny, ale v průběhu služby budou dozbrojeny. Vybrali jsme si druhou cestu a podle mě jsme vybrali správně.

Máme devět vrtulníků UH-60, které jsou schopny plnit celé spektrum úkolů včetně těch ve prospěch speciálních sil, či hašení. Jejich počet umožňuje kvalitní výcvik a rozlétanost posádek. Pracujeme na jejich dozbrojení a doplnění výbavy. S finanční pomocí USA se nám podařilo objednat další dva nové vrtulníky UH-60, které již budou vybaveny na velmi dobré úrovni.

Co bude s MiG-29?

Letadla MiG-29 stále plní úkoly obrany a ochrany vzdušného prostoru Slovenské republiky jako součásti systému NATINAMDS – a budou je plnit až do příchodu nových taktických letadel na území Slovenska. Po dodávce letadel F-16 se stanou přebytečnými a jejich další osud ještě není definován. Samozřejmě, v úvahu přichází i prodej, pokud se najde zájemce.

České nadzvukové letectvo

Pro české nadzvukové letectvo bude významný milník rok 2027 resp. 2029, kdy by mělo dojít k jeho obměně. Podle Koncepce výstavby AČR 2030 bude v roce 2030 české nadzvukové letectvo schopno působit v rámci Národního posilového systému PVO ČR při zajišťování ochrany vzdušného prostoru ČR. Zároveň bude schopno podporovat pozemní síly pomocí působení proti nepřátelským pozemním cílům za všech povětrnostních podmínek. Podle Dlouhodobého výhledu pro obranu 2035 (DVO 2035) poté dosáhne nadzvukové letectvo schopnosti plnit veškeré úkoly vyplývající ze závazků ČR v plné interoperabilitě s ostatními členskými státy NATO. Dlouhodobý výhled pro obranu také konstatuje, že nejpozději do roku 2025 bude rozhodnuto o dalším pronájmu či akvizici.

Podle posledních informací jsou pro naše nadzvukové letectvo možnými kandidáty oba typy letounů Gripen (verze C/D nebo E/F) od švédské společnosti Saab nebo americké letouny F-16 (v poslední verzi V) či F-35 Lightning II od společnosti Lockheed Martin.

České nadzvukové letectvo v současné době využívá pronajaté švédské letouny (14 kusů) Saab JAS-39 Gripen, jejichž (již druhá) nájemní smlouva končí v roce 2027. Připomeňme, že prvních šest jednomístných nadzvukových bojových letounů JAS-39C Gripen s výsostnými znaky České republiky přistálo na letišti v Čáslavi 18. dubna 2005.

gripen_upgrade_01
Foto: Víceúčelové bojové letouny JAS-39 Gripen ve službách AČR | Ministerstvo obrany ČR

Flotila českých gripenů v průměru létá 2000 letových hodin ročně a toto tempo se daří trvale udržovat. Pro tak malou jednotku, čítající pouze 14 letounů, jde o velice kvalitní a s okolním světem srovnatelný parametr. Za 15 let služby letounů u Vzdušných sil Armády České republiky gripeny prošly postupnou modernizací, která probíhá ve Švédsku. Týkala se především softwaru, instalace jednotek systému Link-16, systému utajené komunikace. Dále byl letoun vybaven průzkumným kontejnerem (Laser Designator Pod), kabina byla upravena k používání brýlí nočního vidění. To vše vedlo k nárůstu operačních schopností letounů JAS-39 C/D Gripen.

Zdroj:  DVO 2035, KVAČR 2030, MO ČR, MO SR