Těžký obrněnec GOLEM v akci na výcvikovém polygonu

 24. 09. 2025      kategorie: Události

Ukázaná platí – to je heslo, pod kterým se v závěru srpna konala akce STV GROUP na testovacím polygonu Vojenského technického ústavu ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Tam těžký obrněnec STV M4 GOLEM absolvoval před zraky médií testování v terénní průchodnosti. Právě na překážkách v areálu VTÚ jsou testována všechna vozidla zaváděná do Armády České republiky a je tedy možné říci, že podmínky nemohly být bližší tomu, co nové platformy musí zvládnout.

Video: Těžký obrněnec GOLEM v akci na výcvikovém polygonu / CZ DEFENCE

Vozidlo kromě průjezdu členitým přírodním terénem absolvovalo také například průjezd 90cm vodním brodem ve vysoké rychlosti a bez přípravy, různé druhy stoupání (až 30 stupňů včetně zastavení a rozjezdu), náklony, přejezdy přes 80cm okop, 50cm vertikální schod nebo další druhy terénních nerovností. Ve všech případech si vedlo velmi dobře a přítomné účastníky mile překvapilo.

Foto: Vozidlo kromě průjezdu členitým přírodním terénem absolvovalo také například průjezd 90cm vodním brodem ve vysoké rychlosti | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vozidlo kromě průjezdu členitým přírodním terénem absolvovalo také například průjezd 90cm vodním brodem ve vysoké rychlosti | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

GOLEM je těžké obrněné vozidlo, které nabízí špičkovou balistickou a protiminovou ochranu až do úrovně STANAG 4a/4b, modulární výzbroj a vysokou průchodnost i v městských podmínkách díky své nízké siluetě, tak odlišné od našeho „standardního“ vnímání vozidel MRAP jako vysokých „autobusů“. 

Foto: Přejezd přes 80cm okop | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Přejezd přes 80cm okop | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

GOLEM má v rámci české licenční výroby, kterou zajišťují společnosti STV GROUP a Quantum Dynamics, ambici stát se páteřní platformou pro Armádu ČR i zahraniční partnery. Tento téměř patnáctitunový „drobek“ s multifuel motorem o výkonu přes 450 koní umožňuje dojezd přes 800 kilometrů a dokáže se rozjet rychlostí až 140 km/h. Právě výkon motoru je znát v terénu. Je stejný jako u varianty 6x6, vozidlo tedy „táhne“ i při zatížení dodatečnými 4 tunami nákladu. I v náročném terénu nebo při těžkých stoupáních uživatele nenechá „ve štychu“.

Foto: Přejezd přes 50cm vertikální schod | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Přejezd přes 50cm vertikální schod | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Vozidlo má velká kola s runflat pneumatikami s centrálním dohušťováním a relativně krátký rozvor, což mu zajišťuje skvělou manévrovatelnost a prostupnost v terénu. Má protiminovou odolnost na úrovni 4a, 4b a vysokou balistickou ochranu všech částí – tedy prostoru osádky, kol i motoru. Nad rámec je vozidlo úspěšně testováno i na boční výbuch 50 kg TNT. Posádku standardně tvoří dva plus šest osob, celkem však uveze až 10 osob. Záleží totiž na modifikaci pro daný účel - od vozidel velitelských a spojovacích, až po vozidla přepravní nebo ambulance. GOLEM se během zkoušek ukázal jako modulární a účelné vozidlo. Nejde také opomenout, že má svůj „sexy faktor“. Navzdory primárnímu účelu vozidla MRAP vypadá navíc hezky i po designové stránce a žádný uživatel by se nemusel stydět být viděn za jeho volantem. Třešničkou na dortu byla i kamufláž vyvedená ve tmavozelené barvě přesně podle českého obranného standardu.

Foto: Vozidlo má velká kola s runflat pneumatikami s centrálním dohušťováním a relativně krátký rozvor, což mu zajišťuje skvělou manévrovatelnost a prostupnost v terénu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vozidlo má velká kola s runflat pneumatikami s centrálním dohušťováním a relativně krátký rozvor, což mu zajišťuje skvělou manévrovatelnost a prostupnost v terénu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Co se týká výzbroje, na GOLEM se dají umístit nejrůznější zbraňové stanice (osádkové i bezosádkové) s celou škálou ráží kulometů (od 5,56 mm až po 12,7 mm). Součástí věže mohou být také integrované protitankové či protivzdušné řízené střely apod.

Foto: GOLEM absolvoval také různé druhy stoupání (až 30 stupňů včetně zastavení a rozjezdu) | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: GOLEM absolvoval také různé druhy stoupání | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: GOLEM absolvoval také různé druhy stoupání (až 30 stupňů včetně zastavení a rozjezdu) | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Stoupání dosahovalo až 30 stupňů včetně zastavení a rozjezdu | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

GOLEM není žádný experiment. Je totiž používán v různých armádách – operuje například na Ukrajině a je nasazován také v Africe, ve Spojených arabských emirátech nebo v Indii, kde se licenčně vyrábí – a prošlo již několika ostrými bojovými operacemi u konkrétních uživatelů i v rámci tzv. „modrých přileb“, tedy mírových misí OSN. Má za sebou tedy nasazení od terénů džungle přes horké písky pouští až po vysokohorské prostředí v nízkých teplotách. A ve všech těchto klimatických podmínkách je GOLEM jako doma.

Foto: GOLEM není žádný experiment, je používán v různých armádách | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: GOLEM není žádný experiment, je používán v různých armádách | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Jeho rozměry (délka cca 6 metrů a šířka 2,6 metrů) dovolují přepravu ve standardních vojenských přepravních letounech NATO, jako je C-130 Hercules, nebo Airbus A400M. 

Foto: GOLEM má za sebou nasazení od terénů džungle přes horké písky pouští až po vysokohorské prostředí v nízkých teplotách | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: GOLEM má za sebou nasazení od terénů džungle přes horké písky pouští až po vysokohorské prostředí v nízkých teplotách | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Záměrem společnosti STV GROUP není toto vozidlo nabídnout jen českému zákazníkovi, ale cílem je stát se centrem pro celý evropský trh, a to jak v rámci samotné licenční výroby, tak pro následné poskytování servisu. „Nám nejde jen o to vozidla vyrábět, ale chceme zákazníka podporovat v každém okamžiku, víceméně na zavolání. Budeme tak schopní dodat náhradní díly, ale také přijet vozidlo vyprostit, opravit a tak dále,“ říká ředitel pro mezinárodní spolupráci STV GROUP Ivo Strejček.

 Autor: Michal Pivoňka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP