České firmy jako Ray Service stále čekají, jak dopadne armádní projekt nových BVP

 02. 03. 2021      kategorie: Události

Společnosti Rheinmetall a Ray Service nedávno podepsaly dohodu o spolupráci. V případě, že Rheinmetall se svým vozidlem Lynx uspěje v soutěži na nová BVP pro českou armádu, Ray Service bude vyrábět kompletní nervový systém vozidla: složité kabeláže, které propojují jeho systémy, aby si dokázaly vyměňovat informace a reagovat na povely osádky. Uzavřená dohoda je u českých BVP podmíněna ukončením tendru, vedle toho ale přináší pro Ray Service jistý byznys: subdodávky pro projekt Lynx pro Maďarskou armádu.

bvp_zkousky_TIT
Foto: Vůbec nejvyšší letošní plánovanou investicí Ministerstva obrany je první částka vydaná na akvizici pásových BVP. (ilustrační foto) | Petr Svoboda / CC BY-NC-ND

Ray Service je znám aktivním přístupem k vyzbrojovacím projektům Ministerstva obrany a pro zahraniční dodavatele je oblíbený průmyslový partner, který dokáže svou prací zajistit významný díl českého průmyslového podílu, který ministerstvo obrany standardně vyžaduje. 

Problémem všech obdobných smluv a memorand je, že pokud Ministerstvo obrany nebude schopné dotáhnout projekt BVP do konce, zůstanou pouhou deklarací o možné spolupráci, jež se ve skutečnosti nenaplní.
 
Vlajkový projekt modernizace AČR, pořízení nových BVP, přešlapuje na místě v situaci, kdy k jeho realizaci bylo vyvinuto obrovské úsilí nejen na straně tří soutěžících zahraničních firem, ale i českého průmyslu.

Jedinečné know-how i možnosti spolupráce

Přitom projekt BVP představuje obrovský impuls pro jeho modernizaci, získání nového know-how a v neposlední řadě důležitý byznys a záruku práce pro tisíce lidí, často ve specifických oborech s vysokou přidanou hodnotou.

Příkladem je Ray Service, který nedávno uzavřel smlouvu o spolupráci s Rheinmetallem, jehož vozidlo je považováno za favorita výběrového řízení. Ray Service bude na základě podepsané dohody pro program LYNX vyrábět nepostradatelné kabelové svazky, elektromechanické celky a systémy vnějšího osvětlení. 

Rovněž ale zabezpečí důležité komponenty a vybavení třetích stran, včetně např. prostředků NBC ochrany společnosti Beth-El, protipožárních zabezpečovacích systémů Kidde Deugra a pásů a kol od Defence Service Tracks. S těmito společnostmi má firma ze Starého Města u Uherského Hradiště rovněž uzavřenou dohodu o spolupráci a pro projekt Lynx ji může aktivovat.

Spolupráce mezi společnostmi ovšem funguje i bez ohledu na český tendr na BVP. Typickým příkladem je Maďarsko, které shodou okolností nákup BVP zvládlo, Maďaří si pořídí právě stroje Lynx od Rheinmetallu a Ray Service bude na této zakázce participovat, a to právě díky uzavřené dohodě s Rheinmetallem. Stejně tak dodá Ray Service kabeláž pro 24 samohybných houfnic Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000) pro maďarskou armádu, rovněž z produkce Rheinmetallu. Podobný potenciál připadá v úvahu, že si zbraňové systémy od Rheinmetallu pořídí další země skupiny V4.

Domácí referenční zakázka, tedy projekt BVP pro Armádu ČR, je ale pro tyto i další potenciální zakázky velmi cenná. V projektu BVP je nyní míč jednoznačně na straně Ministerstva obrany ČR.


Dotáhne ministerstvo svůj klíčový projekt?

Problémem totiž je, že pokud Ministerstvo obrany nedotáhne projekt BVP do konce, a to do říjnových voleb do Poslanecké sněmovny, všechny smlouvy, dohody a memoranda o účasti českého průmyslu na něm budou jen cárem papíru (a složkou nepotřebných elektronických dokumentů). 

Projekt BVP přitom představuje v časech koronakrize významný ekonomický stimul pro český obranný průmysl i celou českou ekonomiku. V případě státního podniku VOP CZ, se kterým projekt počítá jako klíčovým českým průmyslovým partnerem, má dokonce existenční význam.

Po projektu BVP je ale překvapivě ticho po pěšině. Tři soutěžící firmy mají velmi omezené možnosti veřejné komunikace, ale dá se předpokládat, že postup ministerstva v nich budí spíše frustraci. Přes mnohokrát deklarovanou vůli BVP nakoupit, a to nejen na úrovni ministra obrany Lubomíra Metnara, ale i předsedy vlády Andreje Babiše, se v projektu od předložení předběžných nabídek v říjnu 2019 (!) nic nestalo. 

Ministerstvu přitom zbývá udělat ´pouhé´ dva kroky. Otestovat tři vozidla ve Vyškově a vyzvat firmy k podání finálních nabídek (a k tomu jim dodat potřebnou dokumentaci). Nečinnost ministerstva nelze svádět na pandemii: V situaci, kdy armáda plní své úkoly a velké průmyslové podniky jedou naplno, není akce, při které tým několika desítek lidí bude hodnotit výkony tří kusů techniky, žádným epidemiologickým rizikem, pokud budou účastníci dodržovat standardní ochranná opatření.

Promarní vláda jedinečnou příležitost?

Projekt s rozpočtem 50 miliard znamená pro jeho české dodavatele obrovskou příležitost. V praxi se jedná o zakázky v hodnotě až 25 miliard Kč pro špičkové české firmy, jakými jsou vedle Ray Servicu třeba Meopta, Tatra, Mesit, EVPÚ Defence nebo Quittner & Schimek, který vyráběl svazky pro Rheinmetall Defence pro vozidla LYNX a věže LANCE nasazované do zkoušek v Austrálii.

A jak dokládají studie, každá koruna utracená v českém obranném průmyslu se v dodavatelském řetězci několikanásobně multiplikuje. Ministerstvo obrany má za úkol zajistit modernizaci armády, ale vedle toho by mělo být jeho cílem podporovat i existenci průmyslové základny na našem státním území, která umožní sofistikované zbraňové systémy provozovat.

Pokud projekt BVP nebude finalizován do podzimních voleb, celá soutěž zřejmě padne pod stůl. Jednalo by se o selhání ministerstva obrany i sníženou obranyschopnost České republiky a v neposlední řadě poškození postavení země jako důvěryhodného člena NATO. Rezort obrany by také přišel o veřejný kredit, na jehož základě plynou peníze do rozpočtu na obranu. 

Českým firmám tak nezbyde nic jiného, než se zaměřit na to, co jim na rozdíl od nespolehlivého domácího zákazníka může zajistit přežití: export a dodávky zboží a služeb do států, kde vojenskou techniku nakupovat umějí. Tak jako je třeba uvedený příklad spolupráce mezi Rheinmetallem a Ray Servicem na projektech v Maďarsku.

 Autor: Martin Šiška