Psychologické operace a dezinformace v Česku – buďme obezřetní

 05. 04. 2020      kategorie: Události
Přidat na Seznam.cz

Fenomén, který s moderní dobou a sítí internet nabral na obrátkách, lze pozorovat i v České republice. Jedná se o různé psychologické operace, dezinformace a ovlivňování, tedy postupy, které si dávají za cíl zmást okolí a přivést ho na svou stranu. Jedinou obranou je zapojit mozek a dohledávat relevantní zdroje. 

Psychologický charakter konfliktu je stejně důležitý jako ten fyzický a psychologické působení a přesvědčování cílové skupiny protivníka s cílem dosáhnout takových emocí, postojů a chování, která odpovídají zájmům, potřebám a cílům zadavatele je čím dál intenzivnější. Je důležité si uvědomit, že konflikt je také boj vůle, který probíhá v myšlení lidí stejně jako na bojišti. Postoje a chování lidí (přítele, nepřítele, nerozhodnutého nebo nezúčastněného) budou mít hlavní vliv při určování výsledku konfliktu a povahy prostředí po konfliktu. Proto je nutné rozumět motivaci různých cílových skupin - velitelů, vojenských sil, skupin obyvatelstva - s cílem formovat jejich představy, ovlivňovat jejich vůli a přesvědčit je, aby přijaly výsledek požadovaný danou stranou. 

shutterstock_669170761
Foto: Psychologický charakter konfliktu je stejně důležitý jako ten fyzický a psychologické působení a přesvědčování cílové skupiny protivníka s cílem dosáhnout takových emocí, postojů a chování, která odpovídají zájmům, potřebám a cílům zadavatele je čím dál intenzivnější. (ilustrační foto) | Shutterstock

V dnešním světě se tyto operace poměrně široce uplatňují a využívají k tomu rozličné zdroje. Zejména pak internet, desítky všemožných webových stránek, zpravodajských portálů, facebook a sociální sítě všeobecně. Jistě se každý z vás setkal s tím, když vám je přeposlán odkaz na zaručeně pravdivé zpravodajství. To má obvykle za cíl obyvatelstvo oklamat, či využít útržkovitých informací ke svému užitku. Oproti věrohodným zdrojům, či lépe řečeno zdrojům, kde lze dohledat autora, redakci atp. se obvykle dezinformační kampaně vyznačují jedním společným – nedohledatelná redakce, či kontaktní údaje pouze v podobě e-mailu, články bez podpisu autora aj. Toto jsou časté znaky. Ukazatelů je samozřejmě mnohem více, nicméně odhalení nevěrohodných zpráv a informací vyžaduje se oprostit od předsudků a záště a nahlížet na informaci racionálně. To však mnohým čtenářům chybí.

O tom, jaké dopady mají tyto formy operace, není třeba diskutovat. Jako příklad můžeme uvést současné dění v Itálii, která je nejhůře zasaženou zemí koronavirem (Úřady uvedly, že je v zemi více než 120 000 nakažených a 14 681 lidí nemoci COVID-19 podlehlo.). Itálie dopoud měla poměrně přísné restrikce vůči Rusku. To ovšem nedávno vyslalo do země svoji pomoc v podobě zdravotnického vybavení a specializovaného personálu. Celá tato akce je masivně mediálně podporována, což má své výsledky. Na sociálních sítích se hojně objevují videa, na kterých obyvatelé Itálie zapalují vlajky Evropské unie.

shutterstock_1414413461
Foto: Na sociálních sítích se hojně objevují videa, na kterých obyvatelé Itálie zapalují vlajky Evropské unie (ilustrační foto) | Shutterstock

Vyjadřují tím nespokojenost vůči EU, která jim dle jejich názoru dostatečně rychle nezajistila pomoc při boji s koronavirem. Poměrně logicky tak Itálie projevuje vůči Rusku sympatie a dochází ke vzdalování se od EU, což je podporováno řadou kampaní, které mohou být jedním z mnohých prostředků v rámci operací PSYOPS. Reálné dopady ukáže až čas, doslovně nadcházející týdny, či měsíce.

 Autor: Martin Čížek