SALIS: Alianční program vysokokapacitních letounů pomáhá i nám

 24. 03. 2020      kategorie: Události

Boj s koronavirem si žádá plnění vládních slibů a závazků. Konkrétně co nejrychlejší dodávku zdravotnického materiálu do ČR v podobě roušek, respirátorů, rukavic a dalšího vybavení. Naše transportní kapacity s ohledem na letouny Casa jsou prakticky nulové, proto, stejně jako devět dalších zemí, využíváme systém SALIS (Strategic Airlift Interim Solution).

img_13262
Foto: Letoun An-124 Ruslan přistál na pardubickém letišti s respirátory a rouškami | army.cz

Nedávné přistání obřího transportního letounu Antonov An-124 Ruslan v Pardubicích samozřejmě neuniklo pozornosti tuzemských médií. Tento letoun obsahoval tolik potřebné respirátory, roušky a další ochranný materiál v boji proti koronaviru. Řada internetových diskutérů následně začala řešit, jak je možné, že se toto vysokokapacitní letadlo stalo nyní součástí takzvaného leteckého mostu, díky kterému se k nám přiváží do republiky tolik potřebné zdravotnické prostředky. Odpověď je jednoznačná. Letouny Antonov si z Ukrajiny najímá ve formě dlouhodobé smlouvy Aliance, tedy NATO v rámci zabezpečení vysokokapacitní přepravy nákladu – systému SALIS.

An-124_RA-82028_in_formation_with_Su-27_09-May-2010_(cropped)
Foto: Antonov An-124 Ruslan | Wikimedia Commons

Tento systém využívá 10 zemí (Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Lucembursko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko), kdy se pronajímaná letadla Antonov An-124-100 používají jako strategické řešení pro mezinárodní leteckou přepravu. SALIS tak poskytuje zajištěný přístup až k šesti letadlům An-124-100 (které jsou připraveny na misi do devíti dnů v případě krize) na podporu operací NATO a Evropské unie.

V prosinci 2016 NSPA uzavřela dvě smlouvy se dvěma společnostmi se sídlem na letišti Lipsko-Halle v Německu (Antonov SALIS Gmbh a Ruslan SALIS Gmbh). Na základě těchto smluv je zúčastněným zemím programu SALIS poskytnut přístup ke strategickým leteckým přepravám nadměrného nákladu na základě dohodnuté kvóty letových hodin ročně. Původní program počítal s americkými strategickými transportními letouny C-17 Globemaster, avšak od tohoto řešení se ustoupilo, jelikož se Antonov ukázal jako mnohem lepší řešení. 

1280px-C-17_test_sortie
Foto: C-17 Globemaster III | Wikimedia Commons

Systém SALIS umožňuje členským zemím nejen výrazné ušetření peněžních prostředků díky rozložení celkových nákladů, ale poskytuje také obrovské přepravní kapacity, které by si země zpravidla nemohly dovolit.

salis_03
Foto: Nakládka vozidel Pandur na letišti v Brně-Tuřanech. Příští zastávka: Afghánistán, 2010 | army.cz

Armáda České republiky využila zmíněný Antonov-124 již dříve kupříkladu pro přepravu nákladu do Afghánistánu.

 Autor: Martin Šiška