Skvělá zpráva pro slovenské vojenské letectvo, všechny letouny F-16 se slovenským dvojkřížem jsou vyrobeny
V závěru roku 2025 si americký výrobce Lockheed Martin připravil pro Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) vánoční překvapení. Firma totiž oznámila úspěšné dokončení všech 14 objednaných stíhacích letounů F-16 Block 70 na základě kontraktu z roku 2018. Z celkového počtu 14 kusů F-16 již zavedly Vzdušné síly OS SR do výzbroje 7 strojů, dodávka zbylých 7 letounů proběhne do roku 2027. Podle ministra obrany SR Roberta Kaliňáka by nemuselo jít o finální počet F-16 ve výzbroji slovenské armády.
Jak informuje společnost Lockheed Martin na svém webu, výroba stíhaček F-16 pro slovenskou a také bulharskou armádu, která si u amerického výrobce rovněž zakoupila tyto stroje, probíhala v závodu ve městě Greenville v Jižní Karolíně. Pro obě země to znamená výrazný kvalitativní posun v rámci modernizace vojenského letectva. V případě Slovenska je úspěšné dokončení výroby všech strojů F-16 důležité i proto, že postupně bude moci Slovensko opět převzít pod svá křídla ochranu svého vzdušného prostoru, který momentálně ochraňují spojenci v rámci Severoatlantické aliance, včetně České republiky.
Slovensku se díky zavedení stíhacích letounů F-16 do své výzbroje otevírají obrovské možnosti interoperability se spojenci v rámci NATO, a to jak z hlediska sdílení zkušeností napříč zeměmi, tak i z hlediska dalšího výcviku a školení personálu. Aktuálně je v Evropě v nasazení přes 700 stíhacích letounů F-16, což kromě spolupráce v oblasti tréninku a podpory nabízí i prostor pro průmyslovou spolupráci v rámci dodavatelského řetězce. Jak uvádí Lockheed Martin, do transatlantického dodavatelského řetězce je zapojeno přes 530 dodavatelů z 12 zemí, přičemž za Slovensko to je primárně státní akciová společnost LOTN (Letecké opravny Trenčín). Tento slovenský podnik v letošním roce udělal významný krok v rámci programu F-16, jelikož uzavřel spolupráci s norskou firmou Kongsberg Aviation Maintenance Services. Tato dohoda s sebou přináší kooperaci v rámci oprav letounů F-16, které budou probíhat přímo v Trenčíně a dle slov šéfa slovenského resortu obrany Roberta Kaliňáka se to nemusí týkat jenom modernizace a servisu slovenských strojů, ale taktéž i F-16 ve službách dalších spojeneckých zemí.
Úspěšné dokončení výroby všech zakoupených stíhaček F-16 je pro slovenské letectvo skvělou zprávou, nicméně ještě stále čeká slovenský resort obrany hodně práce s jejich plnohodnotným zavedením do výzbroje. Aktuálně je sedmička již převzatých strojů umístěna na vojenském letišti Kuchyňa, které je však jen přechodným domovem těchto letounů. Domovským letištěm slovenských F-16 má být letiště Sliač, které ale doteď neprošlo potřebnou modernizací a nedisponuje potřebnou infrastrukturou pro dislokaci moderních, západních stíhaček. Situace s vojenskou částí letiště Sliač je o to závažnější, že příprava infrastruktury pro F-16 není hotová ani navzdory tomu, že dodávky samotných letounů se z důvodu pandemie covid-19 výrazně zpozdily. Jak je známo z veřejně dostupných zdrojů, kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu SR v roce 2024 odhalila několik závažných pochybení v plánování, řízení a realizaci rekonstrukce tohoto letiště. V současnosti práce pokračují, hotovo by mělo být do roku 2027.
Jak v jednom z nedávných rozhovorů zmínil slovenský ministr obrany Robert Kaliňák, ve hře je i nákup dalších čtyř stíhaček F-16. Je to ale otázka na nejbližší 3-4 roky, nicméně rozšíření flotily je podle ministra důležité hlavně proto, aby slovenské letectvo mohlo mít k dispozici další stroje v případě poruchy nebo oprav těch v bojové pohotovosti a zároveň mohlo provádět výcvik pilotů. V tomto směru je ale důležitá shoda napříč politickým spektrem, jelikož je to projekt na několik let dopředu a tato potřeba musí být jasně definována a reflektována ve všech plánovacích dokumentech.
Zdroj: Lockheed Martin, Pravda.sk




















