CZ DIALOGY

Techniku v Mali ničí vysoké teploty a prach. Vojenští mechanici z Klatov si s opravami umí poradit

 02. 05. 2019      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Už téměř pět měsíců působí vojáci ze 43. výsadkového praporu z Chrudimi na misi v Mali, konkrétně ve výcvikovém středisku v Koulikoro Training Centre (KTC) a v dalších výcvikových prostorech. Jednotku, která se stará o ochranu mentorů a doprovody konvojů (Force Protection), doplňuje mimo jiné ještě družstvo oprav techniky a vyprošťovací družstvo z klatovského 142. praporu oprav. To má plné ruce práce, protože neustále udržuje v plně funkčním stavu techniku i zbraňové systémy.

1_30
Foto: Nejčastějšími závadami bývá poškození klínových řemenů | army.cz, kpt. Jiří Zedníček

„Vysoké africké teploty přes čtyřicet stupňů Celsia a vysoká prašnost spolu s velkým provozním vytížením kladou extrémní nároky na naši techniku,“ řekl kapitán Roman Kamenský ze 43. výsadkového praporu v Chrudimi, velitel jednotky Force Protection, která působí na ve výcvikovém středisku v Koulikoro.

2_31
Foto: Poškozený klínový řemen | army.cz, kpt. Jiří Zedníček

Defekty pneumatik i poškozená elektroinstalace

Klatovští mechanici a vyprošťovací družstvo mají řadu odborných a praktických dovedností a své práci rozumí. „Nejčastějšími závadami bývají defekty pneumatik, poškození klínových řemenů a elektroinstalace. Nezbytností je také pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace,“ vysvětlil jeden z klatovských mechaniků četař L. Z.

3_31
Foto: Nezbytností je také pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace | army.cz, kpt. Jiří Zedníček

Již několikrát museli vyjíždět s Tatrou typu Multilift pro vojenské vozidlo se závadou do vzdálených oblastí. K nejzávažnějšímu problému došlo hned ze začátku mise. Přetrhl se klínový řemen, zbytek řemenu se namotal na část bloku motoru a vytrhl ho, takže v něm zůstala díra. Zdánlivě neopravitelná závada zralá na výměnu motoru se po velkém úsilí, spojeném s vyjednáváním o náhradních dílech u koaličních partnerů, podařila vyřešit.

4_21
Foto: Čištění chladiče | army.cz, kpt. Jiří Zedníček

Půjčili si speciální lepidlo

Pomocí speciálního dvousložkového lepidla od rakouské armády se podařilo poškozený blok motoru zalepit tak, že je schopen provozu. Šlo o velký úspěch, neboť byla udržena v provozu veškerá techniku. Není to jenom technika, co musí klatovští vojáci opravovat. Jsou to i zbraňové systémy a zbraně, které jsou důležitou součástí bojových vozidel a pěchoty.

5_23
Foto: Pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace je nezbytností | army.cz, kpt. Jiří Zedníček

Mechanici z Klatov také poskytují podporu jednotce ochrany Force Protection, která je dislokovaná ve výcvikovém centru KTC EUTM v Koulikoru, jejíž jsou součástí, a strážní jednotce na MHQ v Bamaku. V případě potřeby posilují jednotku Force Protection a zapojují se do střežení základny.

8_14
Foto: Pravidelné čištění filtrů a chladičů nebo údržba klimatizace je nezbytností | army.cz, kpt. Jiří Zedníček

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP