Vietnamské L-39NG se chystají na velkolepou přehlídku nad Hanojí
Piloti vietnamského letectva nedávno dokončili základní typový výcvik na nových cvičných letounech L-39NG z Aera Vodochody a v současné době už se připravují na jeho pokročilou fázi, která zahrnuje například skupinové létání či lety procvičující vyšší techniku pilotáže. Čerstvě přeškolené piloty 910. školního pluku zároveň čeká začátkem září mimořádně prestižní úkol, kterým bude účast formace nových L-39NG na velkolepé letecké přehlídce nad Hanojí, konané v rámci oslav 80 let od vyhlášení nezávislosti Vietnamu.
Pořízení moderní výcvikové platformy L-39NG vietnamským letectvem navazuje na desítky let úspěšného provozu předchozího typu L-39C Albatros ve Vietnamu. Celý kontrakt na dodání dvanácti engéček završil zálet a předávací let poslední trojice strojů trupových čísel 2310, 2311 a 2312, které dorazily do Vietnamu již v listopadu 2024. Na přání zákazníka byl v rámci předání rovněž úspěšně splněn důkaz letu na maximální dostup. Fyzickou předávku letounů pak doplňoval od září 2024 výcvik leteckého personálu zákazníka pro získání kvalifikace velitel letounu – instruktor na typu L-39NG, jenž byl ukončen v listopadu 2024 pro prvních 6 pilotů instruktorů 910. školního pluku ze základny Tuy Hoa.

Během letošního roku byl u pluku úspěšně proveden základní výcvik již druhé skupiny šesti pilotů pluku, jenž probíhal v několika fázích. Na podzimní teorii navázal v únoru 2025 simulátorový výcvik a přezkoušení před létáním, které účastníkům osvěžily základní pilotní návyky. Následně už se mohli pustit do praktického letového výcviku s cílem získat typovou kvalifikaci pilot-velitel letounu. Druhá skupina pilotů absolvovala na L-39NG celkem 102 letů a 110 hodin ve vzduchu. Samotnou kvalifikaci pak všech šest vietnamských pilotů úspěšně získalo při závěrečném sólovém letu.
Pro piloty se zkušenostmi ze starších L-39C Albatros šlo o velký generační skok, který vyžadoval ovládnutí úplně nového typu avioniky a palubních systémů. Náročnost výcviku navíc zvyšovalo nepříjemné monzunové počasí s velkým množstvím srážek a vysokými teplotami. To kladlo velké nároky na piloty i techniky, neboť se provádělo až 6 letů denně. Příslušníci 910. školního pluku se nicméně s komplikovanými podmínkami poprali výborně a dle jejich slov jim k tomu svými kvalitami významně pomohlo i samotné engéčko. Čerstvě přeškolení piloti si pochvalovali především přehledný průhledový displej HUD a další pokročilé přístrojové vybavení, včetně multifunkčních displejů, skvělého výhledu z kabiny i přívětivé letové vlastnosti, potřebné pro základní cvičný letoun.
Dosavadní průběh dodávky L-39NG do Vietnamu zároveň ukazuje, že jde o stroj s propracovaným systémem předání zákazníkovi, vhodný i pro náročná podnební pásma. K úspěšnému zvládnutí výcviku pilotům dopomáhá pokročilý systém pozemního výcviku GBTS (Ground Based Training System), ať už jde o počítačem podporovaný učební systém, simulátor kabinových postupů, nebo Full Mission simulátor. Podle zástupce velitele 910. pluku pro letecký výcvik podplukovníka Doana Trung Kiena útvar v rámci integrace nového letounu L-39NG do své výzbroje podnikl rovněž nutné kroky k modernizaci své infrastruktury a vybavení, včetně navigačních systémů na domácím letišti v Tuy Hoa. Příslušníci pluku se taktéž podíleli na vzniku kompletní sady výukových dokumentů přeškolovacího programu L-39NG, včetně aktualizovaných manuálů, nebo zabezpečili vybavení instruktážních místností různými provozními schématy kokpitu či jinými výcvikovými pomůckami, včetně audiovizuálních nástrojů.
Na základní výcvik naváže výcvik pokročilý, ve kterém piloti získají rozšířené schopnosti ovládání letounu a jeho systémů, včetně vyšší techniky pilotáže, maximálního využití potenciálu avioniky či skupinového létání. V současné době všichni účastníci přeškolovacích kurzů dosáhli základní operační připravenosti a jsou plně kvalifikovaní pro pilotáž L-39NG. Někteří piloti již také získali certifikaci pro výuku řady dovedností, včetně základních letových manévrů, taktického létání, letů ve formaci či pro nácvik útoků na vzdušné a pozemní cíle.
Oslavy 80. let nezávislosti a průlet nad Hanojí
Příslušníky 910. školního pluku zároveň čeká počátkem září mimořádně prestižní úkol, kterým bude účast na letecké přehlídce nad Hanojí v rámci oslav 80 let nezávislosti Vietnamu. Den národní nezávislosti je jedním z nejvýznamnějších státních svátků ve Vietnamu, který připomíná vyhlášení nezávislosti Vietnamské demokratické republiky 2. září 1945 po kapitulaci Japonska. Tento den je vždy spojen s velkými vojenskými přehlídkami, oficiálními ceremoniemi a veřejnými oslavami. V Hanoji, kde tehdejší zakladatel Vietnamu a pozdější prezident Ho Či Min vyhlásil nezávislost, se konají slavnostní akce, na nichž jsou přítomni vládní představitelé a tisíce občanů.

Součástí letošních oslav u příležitosti 80. výročí státního svátku Vietnamu bude průlet 30 vojenských letounů nad hlavním městem Hanojí v oblasti náměstí Ba Dinh, jenž má být jedním z největších slavnostních přeletů v historii Vietnamu. Celkem devět formací se stíhacími a cvičnými letouny, transportními letouny a vrtulníky bude zapojeno do slavnostního průletu „A80“ na počest této historické události. Součástí jednotlivých formací budou například víceúčelové bojové letouny Su-30MK2, cvičné stroje Jak-130 a L-39NG, nebo transportní letouny CASA C-295 a C-212, přičemž vzlety a přistání budou koordinovány ze tří letišť – Hoa Lac, Gia Lam a Kep.
L-39NG se přemístily na letiště Kep
Premiérová účast na oslavách 80. let nezávislosti a průlet nad Hanojí je pro příslušníky 910. školního pluku z Tuy Hoa nejen prestižní záležitostí, ale především obrovskou výzvou. Na nové cvičné letouny L-39NG se pluk začal přezbrojovat teprve nedávno a přeškolena je zatím jen určitá část personálu. Zároveň je potřeba vzít v potaz, že s novými letouny, které se svým vybavením prakticky ve všech ohledech liší od původních Albatrosů, zatím chybí důležité provozní zkušenosti. Účast na celostátních oslavách je tak pro školní pluk nejen poctou, ale především příležitostí ukázat, že jeho příslušníci jsou již schopni s novými letouny zvládnout jakýkoli přidělený úkol.
Prvotní část příprav na oslavy „A80“ proběhla ještě na domácí základně v Tuy Hoa, kde piloti 910. školního pluku absolvovali řadu cvičných misí, zaměřených nejprve na lety ve dvojici, následně v tříčlenné a finálně v čtyřčlenné formaci, při nichž si ověřili techniku pilotáže během skupinového letu s důrazem na přesnou polohu každého letounu ve skupině. Ve výsledné formaci čtyř engéček mají jednotlivé letouny rozestup 20 metrů s výškovým rozdílem cca 5–7 metrů a celá formace přelétá nad určeným ceremoniálním stanovištěm ve výšce zhruba 250 až 300 metrů.
Velitel čtyřčlenné formace plukovník Nguyen Van Thu, který je zároveň zástupcem velitele 910. školního pluku, pro vietnamská média uvedl, že jako velitel formace musí od spuštění motoru do jeho vypnutí neustále vydávat včasné povely tak, aby zajistil soudržnost celé formace. Udržování správné rychlosti a letových parametrů je klíčové pro to, aby všichni členové udrželi své pozice „na křídle“. Velitel musí zároveň dávat jasné pokyny před jakýmkoliv manévrem a vyhýbat se náhlým změnám směru, výšky nebo rychlosti. Zároveň během cvičných letů pravidelně sleduje a vyhodnocuje povětrnostní podmínky ve vyhrazeném prostoru a okolí základny, tak aby byla zajištěna absolutní bezpečnost při náročném skupinovém létání.
Piloti pluku zároveň v Tuy Hoa absolvovali i cvičné lety s využitím nových 350litrových nádrží, které měly být využity během přeletu na letiště Kep v provincii Bac Ninh na severu Vietnamu, které je domovem 927. stíhacího pluku s letouny Su-30MK2. Tato základna severovýchodně od hlavního města Hanoje je jedním ze tří letišť, odkud budou startovat jednotlivé formace k misi „A80“ a které je zároveň vyčleněno pro společný výcvik, generální zkoušku a finální průlet nad hanojským náměstím Ba Dinh v rámci oslav 80. výročí Srpnové revoluce a Národního dne Vietnamské socialistické republiky.
Samotný přesun na letiště Kep byl zahájen 11. července 2025, kdy příslušníci pluku přelétli první trojici L-39NG trupových čísel 2301, 2303 a 2307. Celý více než 1000 km dlouhý let se uskutečnil za poměrně nepříznivých povětrnostních podmínek a především přistání v Kep bylo kvůli intenzivní srážkové činnosti mimořádně obtížné. Engéčko trupového čísla 2301 pilotovali plukovník Nguyen Van Thu (zástupce velitele pluku pro věci politické) a kapitán Phan Duy Khanh (zástupce velitele 1. letky pro věci politické), za řízením letounu číslo 2307 seděli podplukovník To Anh Tuan (náčelník štábu pluku) a nadporučík Nguyen Ngoc Hung (instruktor 1. letky) a stroj č. 2303 pilotovali major Tran Van Huy (velitel 1. letky) a major Nguyen Van Viet (zástupce velitele 1. letky).
O dva dny později se na letiště Kep přesunula další trojice engéček trupových čísel 2304, 2305 a 2306 a tento přelet již probíhal za podstatně lepších povětrnostních podmínek. Celkově se tak do příprav na oslavy A80 zapojí šest L-39NG, z toho 4 letouny jsou vyčleněny do oficiální formace a dva budou sloužit jako záložní. Pro ceremoniál bylo vybráno celkově 12 čerstvě přeškolených pilotů 910. pluku, z nichž osm se zapojí přímo do slavnostní formace nad Hanojí, dva budou jako záložníci a tento počet ještě doplňuje velitel letky a jeho zástupce. Vedoucí piloti každé posádky jsou zároveň „veteráni“ s rozsáhlými zkušenostmi a počtem nalétaných hodin. Všichni piloti 910. školního pluku si zároveň musí během nácviků nad základnou Kep zvyknout na znatelně horší počasí na severu Vietnamu, ve srovnání s podmínkami v okolí domovské základny Tuy Hoa na jihu.
V současné době je na letišti Kep dislokováno kromě šestice engéček ještě 8 letadel Jak-130 z 940. školního stíhacího pluku v Phu Cat, které jsou společně s domácími Su-30MK2 od 927. stíhacího pluku rovněž připraveny k nácviku a účasti v misi A80 nad Hanojí. Příslušníci školního pluku absolvují ve vybraných letových dnech většinou 3 cvičné lety, z nichž každý trvá zhruba 40 minut tak, aby byli 2. září připraveni společně s dalšími jednotkami uskutečnit slavnostní přelet nad náměstím Ba Dinh. Svou roli během slavnostního průletu formací bude mít samozřejmě aktuální počasí, které může celou dlouhodobě připravovanou akci negativně ovlivnit. Každopádně štěstí přeje připraveným, a to příslušníci 910. pluku s novými letouny L-39NG určitě budou.
Zdroj: Czechairforce.com, AERO Vodochody AEROSPACE