AMOS pomůže českým zbrojařům

 14. 04. 2021      kategorie: Události
Přidat na Seznam.cz

Po dvou letech příprav spustilo Ministerstvo obrany nový projekt AMOS na podporu exportu českého zbrojního průmyslu. Resort se přitom nechal inspirovat podobnými institucemi zejména ve Francii, Švédsku a Izraeli. Agentura pro mezivládní obrannou spolupráci (AMOS) zahájila svou činnost 15. března letošního roku. Jejím ředitelem jmenoval ministr obrany Aleše Vytečku, který má k dispozici tým o deseti lidech.

AMOS má pomoci českým zbrojařským firmám s prodejem jejich produkce. Činnost agentury bude zaměřena na zahraniční státy, které chtějí postupovat metodou nákupu vláda-vláda. Tuzemské firmy, které by chtěly využívat služeb agentury AMOS, pak musejí splnit několik základních podmínek: Subjekt musí podnikat na území České republiky, subjekt musí v ČR platit daně, subjekt musí mít povolení pro obchodování v zahraničí.

01 (1)Foto: Po dvou letech příprav spustilo Ministerstvo obrany nový projekt AMOS na podporu exportu českého zbrojního průmyslu. | Ministerstvo obrany ČR

Jednotliví zájemci se pak do programu musejí sami přihlásit. AMOS totiž není vládní agenturou, která bude aktivně sama vyhledávat obchodní příležitosti. Neponese ani bankovní záruky. „Jde o servisní organizaci, která připraví všechny podklady, jako jsou zejména všechny potřebné certifikace a bankovní garance pro úspěšný průběh prodeje českých výrobků do zahraničí přímo vládám,“ uvedl ředitel komunikace Ministerstva obrany Jan Pejšek.

Další podmínkou je uzavření mezivládní dohody o vojenské spolupráci. Tu agentura připraví, předloží vládě a po jejím podpisu je následně umožněn přímý obchod vláda-vláda. Firmy, které se do programu přihlásí, musejí samy upozornit na případnou obchodní příležitost. AMOS je tedy svým způsobem produkční agentura, která do současnosti v možnostech obchodování jednotlivých firem formou vláda-vláda chyběla.

AMOS_schéma fungováníFoto: Mechanismus fungování agentury AMOS | Ministerstvo obrany ČR

Na nedávné tiskové konferenci pořádané ministrem obrany Lubomírem Metnarem potvrdil potřebnost takového nástroje i zástupce zbrojařů, předseda Sekce obranného průmyslu Hospodářské komory Lubomír Kovařík. „Český obranný průmysl představuje odvětví s vysokou přidanou hodnotou, spočívající nejen v zajišťování zaměstnanosti a odvodech do národního rozpočtu, ale také v technologickém know-how. Tento segment je výrazně orientován na export, kdy do zahraničí směřuje až 90 % domácí výroby, což značí, že české obranné produkty a technologie jsou vysoce kvalitní a konkurenceschopné. V některých případech ale české firmy narážely na to, že nakupující stát požadoval státní garance, což v případě České republiky nebylo možné. České firmy tak byly znevýhodněny oproti zahraničním konkurentům, kterým se podpory ze strany státu dostalo. Vytvořením agentury AMOS bude tento zásadní problém eliminován. Iniciativu státu v podobě agentury AMOS, která si klade za cíl zvýšit kredibilitu a šanci českých firmem na úspěšné uzavření obchodů v zahraničí, tedy vnímáme velmi pozitivně. Věříme, že tento mechanismus výrazně pomůže firmám českého obranného průmyslu, a to nejen v této složité době, ale také i do budoucna," sdělil CZ Defence Lubomír Kovařík.  Dále na tiskové konferenci uvedl, že Česká zbrojovka se například do programu rozhodně přihlásí, protože má ve své historii zkušenosti s tím, že slibně se rozvíjející obchod z důvodu neexistence takovéhoto nástroje nedopadl.

DSC08194
Foto: Na tiskové konferenci Lubomír Kovařík uvedl, že Česká zbrojovka se například do programu rozhodně přihlásí, protože má ve své historii zkušenosti s tím, že slibně se rozvíjející obchod z důvodu neexistence takovéhoto nástroje nedopadl. (ilustrační foto) | CZUB / CC BY-NC-ND

Agentura pro mezivládní obchodní spolupráci se zařadí mezi ostatní podobné státní subjekty okolních států. Vedle výše uvedené Francie, Švédska a Izraele jde dále o Velkou Británii, USA, Španělsko a Itálii. Obchodním teritoriem pak jsou zejména země Evropské unie, ale také státy na ostatních kontinentech. V této chvíli se již připravují první obchodní případy s Filipínami nebo Severní Makedonií. Vzhledem k tomu, že obchodní politika českých zbrojních firem je proexportní (90 % obchodu jde do zahraničí), jde o další nástroj podpory českého průmyslu.

Přibližné náklady na fungování agentury AMOS byly vyčísleny na zhruba 16 milionů korun ročně. Návratnost však ministerstvo při současném obratu realizace zbrojních zakázek ve výši 50 miliard očekává velice rychle. Mezi základní benefity vyplývající z činnosti agentury AMOS patří podpora růstu HDP, daňové příjmy a podpora zaměstnanosti v ČR.

 Autor: Jan Zilvar