Do tendru na nové vozy 4x4 pro AČR se přihlásí rekordní počet firem

 23. 12. 2019      kategorie: Armáda ČR

Armáda začala s rozsáhlou modernizací a v tomto duchu hodlá pokračovat i v příštím roce. Jeden z posledních armádních tendrů se týkal nákupu osobních terénních automobilů. O tendr na dodávku nových terénních vozidel se zajímalo cca osm firem. Lhůta pro podání nabídek byla do 20. 12. 2019, avšak 23. 12. 2019 byla zakázka zrušena. Kdo by vyhrál se nyní můžeme jen domnívat, avšak můžeme se podívat na několik možných scénářů s ohledem na upřednostnění nejnižší ceny.

Není nám bohužel známa přesná specifikace, kterou armáda požaduje, nicméně samozřejmostí je pohon 4x4, dále bude rozhodovat to, zda ve specifikacích bude uzávěrka diferenciálu, zodolnění podvozku, případně celková velikost vozu, počet míst, možnost sklopných sedaček v zavazadlovém prostoru atp. Armáda nyní používá vozy UAZ a Land Rover.

uaz
Foto: UAZ 469B | army.cz

V prvním případě jde o techniku stejně starou, jako je současný náčelník Generálního štábu AČR, armádní generál Aleš Opata. V druhém případě jde o ne příliš šťastně nakoupené vozy. Nešlo totiž o armádní speciály, jako tomu bylo v zahraničních armádách, ale o vozy určené pro zemědělce s dodatečnou úpravou. Každopádně pohled na zastaralé terénní vozy ve službách AČR je žalostný.

LR Defender Kajman (6)
Foto: Land Rover Defender 130 Kajman | DP

Když budeme brát v potaz prezentaci vozidel, které byly k vidění řadu let nazpět ve Vyškově při takzvaném Průmyslovém dnu, nalezneme zde celou škálu zajímavých vozů. Na akci se prezentovalo 12 společností, které představily 20 různých značek vozidel ve více než 50 odlišných modifikacích.

Jedním z favoritů na nové vozy 4x4 pro AČR může být ověřené vozidlo Mercedes-Benz G. Automobil Mercedes-Benz řady G (Geländewagen) vznikl v podstatě coby německá odpověď na britský Land Rover. Od počátku byl konstruován i s ohledem na vojenské využití a začal se vyrábět roku 1979. V současnosti se nabízí spektrum modernizovaných civilních verzí, ovšem podoba pro vojenské zákazníky se příliš nezměnila. 

mercedesG
Foto: Mercedes-Benz řady G (Geländewagen) | Wikimedia Commons

Na akci byly zastoupeny významné společnosti jako GDELS, Jeep, Mercedes-Benz, Toyota, Dacia, Renault, SVOS, VOP CZ, VW nebo Škoda. Lze předpokládat, že prakticky stejné složení firem se bude zajímat také o tendr na nové vozy 4x4 pro AČR. Celkově má jít o 600 až 1200 vozů v ceně až dvou miliard korun.

Mezi horké favority výběrového řízení na pořízení nových terénních osobních vozů patří určitě Toyota. Jen málo vozidel se z hlediska zkušeností a popularity může těšit podobné pozici jako britský Land Rover. Do této nepočetné skupiny ale jistě patří japonský vůz Toyota Land Cruiser, jenž se začal vyrábět již v roce 1951 a spolu s menším příbuzným typem Toyota Hilux se dnes řadí na absolutní špičku ve své kategorii. Do konce roku 2018 bylo dodáno okolo 6,5 milionu kusů a nikoli nepodstatná část slouží i v ozbrojených silách, a to včetně Armády ČR, která používá sériové modely Toyota Land Cruiser 100, 120, 150, 200 a RC15.

toyota_09
Foto: Toyota Land Cruiser | DP

Domácí Škoda a její model Kodiaq vypadá velmi dobře, avšak asi těžko byste hledali verzi s tak vysokou průchodivostí terénem jako např. Land Rover nebo UAZ. Společnost SVOS aktuálně s obranou nemá nejlepší zkušenosti a nedávno dokonce firma zahájila právní kroky v rámci zrušení dodávek vozů Perun pro speciály, proto zde velký prostor pro novou spolupráci nevidím.

800px-Dacia_Duster_IMG_0915
Foto: Pokud bude obrana trvat na nejnižší pořizovací ceně, jak to také velmi často dopadá, mohou se vojáci během následujících let prohánět po VVP Libavá, či Doupově kupříkladu v Dacii Duster. | Wikimedia Commons

Pokud bude obrana trvat na nejnižší pořizovací ceně, jak to také velmi často dopadá, mohou se vojáci během následujících let prohánět po VVP Libavá, či Doupově kupříkladu v Dacii Duster. Podle všeho je peněz v rozpočtu dostatek, avšak nedaří se je utrácet. Doufejme tedy, že se naše armáda nových, kvalitních a odolných vozů s dlouhou životností nakonec brzy dočká.

 Autor: Patrik Beran