Jak vypadá taktický simulační výcvik pro piloty taktického letectva AČR

 24. 11. 2021      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Taktické simulační centrum, součást Centra leteckého výcviku v Pardubicích, oslavilo 10. narozeniny novinářským dnem. Zástupci médií se mohli seznámit s fungováním jednotlivých simulátorů a dalším vybavením simulačních pracovišť. Na vlastní oči jsme se tak přesvědčili, že piloti Armády České republiky mají k dispozici opravdu špičkové moderní simulační centrum, ve kterém mohou nacvičovat a zdokonalovat taktiku vzdušného boje. Naši reportáž o tom, jak vypadá taktický simulační výcvik pro piloty taktického letectva AČR, můžete zhlédnout v níže uvedeném videu.

Video: Jak vypadá taktický simulační výcvik pro piloty taktického letectva AČR | CZ Defence / YouTube 

Centrum disponuje nejpřesnějšími simulátory, díky spolupráci s dceřinou společností VR Group, pro letoun L-159 ALCA , L-39 Albatros i pro JAS-39C Gripen. Nejnověji má centrum k dispozici simulátor letounu F-16C Fighting Falcon. Našimi průvodci celou akcí byli ředitel státního podniku LOM Praha Jiří Protiva, velitel Vzdušných sil armády České republiky generálmajor Petr Mikulenka, zástupce velitele 21. základny taktického letectva plukovník Milan Nykodym, ředitel Centra leteckého výcviku Jaroslav Špaček, ředitel simulačního centra Jaroslav Šefl a další odborníci.

tsc_01Foto: Velitel Vzdušných sil AČR, generálmajor Petr Mikulenka, ve sférickém kabinovém simulátoru | Jan Zilvar / CZ Defence

Taktické simulační centrum (TSC) v Pardubicích vzniklo z potřeb bojových pilotů při udržování a rozvoji taktických a bojových dovedností letounů JAS-39 a L-159 ve vojenském letectvu AČR. Do té doby probíhaly na Gripenech nácviky na pracovišti ve Stockholmu (FLIGHT SIMULATION CENTER). Rozhodnutí o zřízení tohoto důležitého pracoviště u nás v republice s sebou přineslo řadu výhod, jakými jsou například úspora finančních nákladů na výcvik pilotů, ceny výzbroje, ceny letové hodiny letounu a další. Procvičování úloh a misí v mírových podmínkách jde v letectvu cvičit jen omezeně, pokud vůbec. Musíme si uvědomit, že v takovém případě je potřeba zajistit vzdušný prostor, potřebný počet strojů a bezpečnost celého cvičení. Zřízení vlastního simulačního pracoviště umožnilo mimo jiné také rozvoj vlastních taktických postupů a řešení a vznik vlastního know-how, které dnes tvoří důležitou součást TSC.

Od roku 2006 do 2010, kdy tehdy probíhal výcvik našich pilotů ve Švédsku, se tedy jedná o kvalitativní skok. Piloti měli ve Švédsku k dispozici pouze základní software letounu (tedy pouze otevřená data pro práci s letounem) a omezené nástroje pro tvorbu taktiky. K dispozici byl tehdy také pouze simulační kokpit JAS-39.

simulator_02Foto: Jednoduchý simulátor, kde je obraz tvořen třemi velkoplošnými televizory | Jan Zilvar / CZ Defence

Otevřením Taktického simulačního centra získalo (nejen) naše taktické letectvo možnost tréninku v simulačních kokpitech JAS-39, L-159, od roku 2014 i L-39 a od listopadu letošního roku i F-16. Důležitou přidanou hodnotou jsou certifikace NBÚ na 'TAJNÉ' a možnost využití NATO procedur včetně faktu, že všechny řešení a taktiky zůstávají ve středisku jako vlastní know-how. Centrum pořádá simulační výcviky také pro piloty zahraničního taktického letectva.

Zajímavostí je i tzv. HOTAS (THROTTLES AND STICKS), který je téměř totožný s originálními kniply a dále fakt, že všechna pracoviště mohou po jednoduché výměně HOTAS sloužit všem typům letounů, které jsou k dispozici.

Tou hlavní předností v rámci výcviku pilotů taktického letectva je však tvorba komplexních scénářů, v kterémkoliv prostředí na světě, procvičování letových postupů a seznámení se s neznámým prostorem (např. před nasazením v Pobaltí, na Islandu atd.). Velmi důležitá je společná příprava, výcvik a vyhodnocení misí pro piloty a další letecký personál, postupy při ostraze vzdušného prostoru (hotovostní lety), včetně konceptu nácviku například únosu dopravního letounu teroristy.

Za dobu desetileté existence Taktického simulačního centra zde výcvik absolvovalo celkem více jak dva tisíce pilotů, předsunutých návodčích a letovodů z deseti zemí.

 Autor: Jan Zilvar