Jiří Protiva: Sázím na to, že diverzifikace jak portfolia, tak zákazníků je v současné době důležitá

 23. 06. 2025      kategorie: CZ DIALOGY

Státní podnik LOM PRAHA patří mezi nejstarší podniky leteckého průmyslu v českých zemích. Letos si připomínáme 110. výročí jeho založení. Historie LOM PRAHA začala 5. října 1915, kdy byla dokončena výroba prvního leteckého motoru typu Hiero v leteckém oddělení firmy Breitfeld-Daněk. Letecké motory Hiero byly dílem předválečného automobilového závodníka a leteckého průkopníka Otto Hieronima. Dnes LOM PRAHA primárně poskytuje služby a servis Armádě České republiky. Daří se mu přecházet na západní technologie a u těch východních si drží schopnost poskytovat servis i nadále. Nejen o úspěšném vývoji státního podniku LOM PRAHA jsme se bavili s jeho ředitelem Jiřím Protivou.

Video: Rozhovor s ředitelem LOM PRAHA Jiřím Protivou / CZ DEFENCE

„Máme za sebou několik úspěšných let. Investujeme do rozvoje a státní podnik navazuje nová partnerství. Úspěch se projevil i v loňském hospodaření, kdy jsme oproti roku 2023 zdvojnásobili zisk,“ říká v úvodu rozhovoru ředitel Protiva. Historický vývoj podniku lze označit za turbulentní, od výroby v úvodu zmiňovaného leteckého motoru, přes první a druhou světovou válku, komunistický režim, až po transformaci v roce 1989. „Tehdy došlo k zapsání LOM PRAHA do obchodního rejstříku a od té doby se píše novodobá historie. Státní podnik prošel transformací. Původně se zabýval leteckými motory, letouny a jejich opravami. Teď už LOM PRAHA není jenom o vrtulnících, ale přibyl k tomu výcvik a další věci, ke kterým se ještě dostaneme,“ přibližuje Protiva.

Výzvou pro LOM PRAHA je přizpůsobit se požadavkům Armády České republiky a vnímat příležitosti, které se netýkají pouze přechodu z východní na západní techniku. „Zaobíráme se servisem vrtulníků řady Mi, ale vstoupili jsme do projektu H-1, zajišťujeme servisní podporu vrtulníků Viper, Venom a v budoucnu i transportních letounů Embraer. Už teď jsme zahájili realizační fázi průmyslové dohody s Lockheed Martin pro letouny F-35. Zároveň jsme provozovateli dvou letišť a těch věcí, byť drobnějších, je stále víc a víc. Sázím na to, že diverzifikace jak portfolia, tak zákazníků je v současné době důležitá. Státní podnik mnohdy postupuje cestou, že co vidíme takzvaně na zemi, se nebojíme zvednout a tu příležitost začneme realizovat,“ říká ředitel státního podniku.

V rámci modernizace Armády České republiky musí probíhat modernizace a implementace moderních postupů a přístupů i ve státním podniku LOM PRAHA. Jde například o digitalizaci, která pomáhá efektivizovat práci. „Implementujeme moderní technologie do simulačního výcviku, investujeme do zázemí. To jsou všechno modernizační kroky, které v rámci LOM PRAHA provádíme, abychom byli efektivním státním podnikem,“ říká Protiva. 

LOM PRAHA si musí zároveň udržet vysokou úroveň servisu pro svého největšího objednatele –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Armádu České republiky. „Její požadavky musíme plnit v první řadě. Volné kapacity a příležitosti využíváme ale i mimo Armádu České republiky. Dá se říct, že se snažíme služby pro armádu komercionalizovat i pro jiné zákazníky, ať už je to IZS anebo jsou to zahraniční zákazníci. Snažíme se přicházet i s novými portfolii, která s armádou úplně nesouvisí. Jedná se například o opravy a servis pístových motorů, výrobu zbraňových nebo muničních komponent. Reagujeme tak i na otázku kapacit v oblasti muniční výroby. Poskytujeme různým civilním leteckým společnostem kapacity v oblasti povrchových úprav, strojírenství, nedestruktivní testování a další schopnosti, které v podniku máme,“ představuje rozsah schopností podniku Jiří Protiva. 

Státní podnik ale neinvestuje pouze do rozvoje a technologií. Podle ředitele Protivy je důležité utržené finanční prostředky vracet zpět do podniku, zejména pak investovat do lidí. „Je to o mzdových prostředcích, je to o školení zaměstnanců i nad povinný rámec. Snažíme se vzdělávat a poskytovat různá školení našim zaměstnancům. Investice však jdou i do dalších oblastí, zejména do infrastruktury. LOM PRAHA v minulosti trochu trpěl tím, že infrastruktura nebyla úplně v dobré kondici. Teď jsou tady vidět značné kroky kupředu, ať už se týkají výstavby různých simulačních center či různých oprav infrastruktury, kterou spravujeme, včetně té letištní,“ konstatuje ředitel státního podniku.

LOM PRAHA také stojí za vznikem prvního bezpilotního polygonu. Je tak evidentní, že drony budou dalším segmentem činností podniku. „Žijeme v době dronů a my reagujeme na prostředí kolem nás, takže se snažíme implementovat i do této oblasti, řešíme otázku výcviku operátorů dronů. Univerzita obrany má operátory dronů jako studijní obor, tak proč bychom tam nemohli obdobně jako u výcviku pro armádu poskytovat tento výcvik s využitím bezpilotního polygonu, který se dál rozvíjí u Moravských Budějovic,“ avizuje Protiva. Oblast bezpilotních prostředků však není jen o výcviku. „Nabízíme partnerství pro tak zvanou bohemizaci, to znamená přizpůsobování českému prostředí, ale chceme participovat i na otázkách testování nebo certifikace,“ dodává ředitel LOM PRAHA.

Jedním ze sekundárních efektů rozšiřování činností státního podniku je také provozování dalších letišť. LOM PRAHA má dnes pod svou správou letiště v Přerově-Bochoři a v Plzni Líních. Při stále větší potřebě udržení letištních ploch, které v minulosti ustupovaly průmyslovým zónám, se nabízí otázka, kde by ještě LOM PRAHA mohl jako provozovatel působit. „Já s trochou nadsázky říkám, že co se týká letištní infrastruktury, máme hezky obsazené Čechy a Moravu.

Foto: Letiště Plzeň-Líně nyní využívá letecká záchranná služba Kryštof 07, kterou provozuje Armáda České republiky | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Letiště Plzeň-Líně nyní využívá letecká záchranná služba Kryštof 07, kterou provozuje Armáda České republiky | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Jsme v Líních, jsme v Přerově. Jsem rád, že tato dvě letiště spadají do našeho portfolia, protože jsme si tím vytvořili další balíček kompetencí, který rozvíjíme. A když se objeví nějaká další letiště a Česká republika je bude chtít zachovat a dále rozvíjet, jsme určitě připraveni. A těch letišť po ČR je víc. Zrovna u Líní a Přerova jsem velmi rád, že jsme je pomohli zachránit, protože ta letiště měla zmizet z povrchu zemského a měly tam být průmyslové zóny. A tím se zase vracím k současné bezpečnostní situaci. Myslím si, že infrastruktura, zvlášť ta letištní, je v současné době opravdu kritickou infrastrukturou, kterou bychom si měli udržovat a hýčkat,“ upozorňuje ředitel Protiva a doplňuje, že při provozování letiště je důležitá komunikace nejen s provozovateli, ale zejména s okolními obcemi a městy. „Snažíme se pravidelně komunikovat jak s provozovateli využívajícími letiště, tak s okolními obcemi a firmami. Informujeme je dopředu o tom, co plánujeme a sdílíme informace a zkušenosti, které využíváme i pro nábor,“ popisuje Protiva. „Nedávno jsme se třeba domluvili se Statutárním městem Přerov, že se budeme moci zúčastnit jejich akcí se základními a středními školami tak, abychom už tam mohli vytvářet prostředí pro budoucí zaměstnance. Zároveň komunikujeme i se zaměstnanci v regionu, kteří tíhnou k letectví, protože v Přerově byla v minulosti velká letecká základna a my tam vidíme určitý personální bazén, ze kterého můžeme čerpat,“ dodává ředitel LOM PRAHA.

Pro výcvik pilotů je v rámci státního podniku LOM PRAHA klíčové Centrum leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích, které prochází postupnou modernizační obměnou své flotily letounů Zlín a L-39.

Foto: L-39 Skyfox | Jan Suchánek / CZ DEFENCE
Foto: L-39 Skyfox | Jan Suchánek / CZ DEFENCE

Do budoucna pak bude ve výcviku hrát stále větší roli simulační výcvik, kde v rámci LOM PRAHA hraje klíčovou roli jeho dceřiná společnost VR Group. „Jedná se o moderní technologie, které zefektivňují a zrychlují výcvik. Ten je navíc bezpečný, protože vy se v rámci simulací můžete připravovat na krizové situace, které vypadají velice reálně, ale pořád je to virtuální realita. Nad to jsou simulátory ekologické, nezanechávají ekologickou stopu a můžete cvičit reálně. Piloti jsou vystavováni různým stresovým a krizovým situacím tak, aby pak byli kvalitně připraveni na praktický výcvik ve vzduchu,“ popisuje význam simulačního výcviku Jiří Protiva. „Naše Centrum leteckého výcviku je vybaveno všemi simulačními technologiemi od naší dceřiné společnosti, a to si myslím, je takové rodinné stříbro České republiky, kdy státní podnik poskytuje výcvik a zároveň jeho dceřiná společnost vyrábí a vyvíjí simulátory,“ říká ředitel Protiva.

Foto: Full Mission simulátor L-39 Skyfox od společnosti VR Group | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Full Mission simulátor L-39 Skyfox od společnosti VR Group | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

VR Group se však nezabývá pouze leteckými simulátory. „Jdou podobnou cestou jako LOM, hledají příležitosti a například u vozidel CV90 jsou jedním z nejstěžejnějších partnerů v rámci průmyslové spolupráce, protože úkolem VR Group je vyvinout, vyrobit komplexní simulační systém právě pro tato bojová vozidla,“ říká ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva.

Foto: Ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva | CZ DEFENCE
Foto: Ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva | CZ DEFENCE

Pokud se chcete dále dozvědět, jak si vede simulační centrum pro vrtulníky H-1 v Náměšti nad Oslavou, jak se vyvíjí spolupráce s Lockheed Martin nebo co nastane, až přiletí první transportní letoun Embraer C-390 Millennium, pusťte si celý rozhovor v úvodu tohoto článku.

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP