Nahradí Birdon BEB současné čluny AČR?

 15. 07. 2019      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Ženijní jednotky Armády České republiky jsou vybaveny československými čluny MO 634 a MO 2000 Veronika. Tyto již obstarožní lodě nemohou absolutně držet krok se současnou technikou a tak se nabízí otázka, čím je nahradit. Jedním z možných řešení jsou prověřené čluny Birdon BEB, které využívá US Army.

clun mo-634 army
Foto: Motorový vlečný člun MO-634 | army.cz

Australská firma Birdon vyvinula plavidlo BEB k vlečení a postrku lodí a pontonových mostních souprav. Plavidlo se natolik osvědčilo, že vyhrálo i tendr na dodávku nových člunů pro US Army. V České republice zastupuje firmu Excalibur Army a tak se přímo vybízí možnost náhrady zastaralých, relativně pomalých člunů Československé výroby moderní technologií s výhledem na užívání dalších několik desítek let.

mo 2000 Veronika flickr
Foto: MO 2000 Veronika | Flickr se souhlasem majitele

Verunka, jak ženisté láskyplně přezdívají člun MO 2000 je celokovové konstrukce z ocelových plechů o síle 4 mm s podélným a příčným vyztužením. Těleso plavidla odpovídá předpisům Českého lodního a průmyslového registru (ČLPR), GL a SPS a je zařazeno v klasifikační třídě GL100A5 I Pushing Tug. Jeden člun MO-2000 Veronika nahradí na vodě 2 čluny MO-634 při manipulaci se soulodím PMS. Pro pořádek je třeba uvést, že i přes svůj věk je Veronika stále relativně moderním člunem oproti MO-634, který již jen těžko drží krok s konkurencí, kupříkladu při cvičeních, kterých se čeští ženisté účastní.

beb
Foto: Manipulační motorový člun Birdon BEB ve sliužbách US Army | US Army

S ohledem na modernizaci Armády České republiky je třeba myslet i na přepravu po vodě, na mostní ženijní soupravy a v neposlední řadě na (tlačné, tažné…) čluny. Birdon BEB má dvoučlennou posádku s možností přepravy deseti ozbrojených vojáků, tedy vojáků s plnou výstrojí. Podstatná je i rychlost plavidla, které díky výkonným motorům (lze předpokládat, že v případě dodávky do AČR by mohla být zvolena i jiná pohonná jednotka) dosahuje rychlosti plavby až 28 uzlů, tedy 52km/h. Jde tedy o velice rychlý člun, který bez problémů zvládá až půlmetrové vlny. V případě postrku dosahuje BEB rychlosti až 8 uzlů, tedy 15 km/h. 

Birdon BEB (2)
Foto: Manipulační motorový člun Birdon BEB na veletrhu IDET 2019 | archiv autora

Birdon BEB je možné využít i pro další, potřebné činnosti, které mohou využít i další složky IZS. Kupříkladu odstraňování ekologických nehod, zřizování norných stěn, podpora potápěčů a potápěčských prací, provádění záchranné a evakuační činnosti při záplavách, přepravu celého týmu záchranné a vyprošťovací služby včetně zdravotnického zabezpečení, provádění průzkumu vodních překážek aj. Uvidíme, jakým směrem se AČR při výběru nových lodí ubere. Prověřená technika Aliančního spojence by mohla být dobrou volbou a krokek kupředu.

Základní údaje člunu Birdon BEB 

- celokovová hliníková konstrukce, odolná korozi 
- délka: 6870 mm 
- šířka: 3250 mm 
- výška boků: 1524 mm 
- hmotnost: 6500 kg 
- pohonná jednotka: 2x Cummins QSB6.7M o výkonu 184 kW (250 hp) při 2675 ot/min 
- redukční převodovka: Maritimus ZF280-12.276:1 
- vodomety: 2x NAMJet TJ381HH o průměru 387 mm 
- rychlost plavby: až 52 km/h (28 uzlů) 
- rychlost postrku: až 15 km/h (8 uzlů) 
- vytrvalost: 10 hod. při 45% výkonu motorů 
- schopnost plavby na hladině s vlnami do 0.5 m 
- posádka plavidla: 2 osoby, plus 10 vojáků s výstrojí

Manipulační motorový člun Birdon BEB může být také součástí pontonové mostní soupravy IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8x8. Jde o výsledek spolupráce českého holdingu CSG, především firmy Excalibur Army, a společnosti GDELS. Souprava IRB má specifikaci MLC 80 pro pásová vozidla a MLC 96 pro kolová vozidla, je tedy určena pro podporu střední i těžké obrněné techniky. IRB je kompatibilní s ostatními mostními systémy používanými v NATO. Tvoří ji říční a pobřežní pontonové díly, ze kterých se sestavují plovoucího mosty nebo přívozová soulodí.

Tatra Force a mostní systém IRB (4)
Foto: Pontonová mostní souprava IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8x8 byla k vidění na veletrhu IDET 2019 | archiv autora

Pontonové díly i manipulační plavidla se na podvozek Tatra Force umisťují pomocí odnímatelného adaptéru BAP (Bridge Adaptor Pallet). Souprava IRB tak pro převoz a pokládku pontonových dílů nevyžaduje specializovaná vozidla, ale pouze univerzální hákové nakladače. 

 Autor: Martin Šiška