Pick-upy pro Armádu ČR jako náhrada vozidel UAZ a Defender

 29. 05. 2020      kategorie: Armáda ČR

Armáda ČR zveřejnila záměr pořídit jako určitou náhradu za letité osobní terénní automobily UAZ a Land Rover Defender vozidla kategorie pick-up ve stovkách kusů. Konkrétně se má jednat o pick-upy v provedení double-cab hard top, tedy s čtyřdveřovou kabinou a krycí nástavbou nad nákladní korbou. Tento krok ovlivní život vojska a plnění jeho úkolů na desítky let. Proto se mu hodláme systematicky věnovat. Dnes s článkem, který obecně popisuje tuto kategorii vozidel.

uaz
Foto: Armáda ČR zveřejnila záměr pořídit jako určitou náhradu za letité osobní terénní automobily UAZ (na snímku) a Land Rover Defender vozidla kategorie pick-up ve stovkách kusů. | army.cz

Potřeba nahradit notně zastaralé a často poruchové automobily UAZ a LR Defender je letitá. Rozhodnutí pořídit pick-upy je ale čerstvé. Soutěž, ve které má být poptávány stovky pick-upů pro Armádu ČR, má být vyhlášena v létě. Na nákup má ministerstvo obrany připraveno 1,6 miliardy Kč. Ještě loni armáda v soutěži, která byla zrušena kvůli řadě procesních i obsahových nejasností, poptávala osobní terénní automobily s uzavřenou kabinou kategorie M1-G. V průběhu soutěže ale po dotazu jednoho z účastníků rozšířila předmět soutěže i na pick-upy. Nyní chce tedy napodruhé soutěžit vozidlo čistě v kategorii N1-G, tedy nákladní s hmotností do 3,5 tuny, i když projekt se původně jmenuje automobil osobní terénní (AOT).

V tomto kontextu si je třeba uvědomit, že armáda musí staré UAZy a Defendery nahradit novými vozy, jež budou sloužit minimálně i v příštím desetiletí. Mělo by tedy jít moderní stroje konstruované za pomoci nejnovějších technologií s ohledem na rozvoj schopností armády v budoucnu i rozšiřujícího se množství úkolů. Nové lehké vozy by tak měly armádu konečně posunout do 21. století. Za vozy UAZ přímá a adekvátní moderní náhrada neexistuje (v případě mírně upraveného a vylepšeného modelu, který výrobce stále nabízí, nemůžeme mluvit o moderním voze vhodném pro dnešní ozbrojené síly, navíc pochází z Ruska). Ovšem moderní pokračovatel Defenderu existuje, k tomu jde o čerstvou novinku, která se vyrábí na Slovensku v Nitře. Druhá generace Defenderu je vůz splňující dnešní i budoucí náročné požadavky na odolné a výkonné vozidlo se všemi požadovanými standardy v oblasti provozu i spolehlivosti a bezpečnosti. 

defender
Foto: Je třeba uvědomit, že armáda musí staré UAZy a Defendery (na snímku) nahradit novými vozy, jež budou sloužit minimálně i v příštím desetiletí. | army.cz

Naproti tomu pick-upy jsou vlastně malé náklaďáčky a podle legislativy jsou tak i specifikovány – patří do kategorie N1. Zatímco běžné osobní auto má uzavřenou kabinu se dvěma řadami sedadel, pick-up má běžně kabinu pouze s jednou řadou sedadel a za ní je instalována nákladní korba. Dnes se často vyskytují pick-upy se čtyřdveřovou kabinou (tzv. double-cab), které jsou jakýmsi kompromisem mezi malým nákladním vozem a pětimístným SUV, přičemž zadní řada sedadel nabízí omezený prostor.

První pick-upy byly vyrobeny v USA ještě před 1. světovou válkou. Jednalo se však až do 50. let 20. století o zcela marginální segment: do korby pick-upu se toho totiž moc nevejde a je paradox, že větší variabilitu i prostor pro přepravu nabízí obyčejný kombík s uzavřenou kabinou nebo terénní vozidla či SUV s uzavřenou kabinou. I v menším autě kategorie Škoda Fabia lze totiž sklopením opěradel zadních sedadel a předního sedadla spolujezdce získat nákladový prostor dlouhý téměř tři metry. O tom si můžou nechat pick-upy na daleko rozměrnějších šasi jenom zdát: Nissan Navara King Cab (s jedinou řadou sedadel v kabině) nabízí na korbě ložnou plochu dlouhou 1,8 metru, verze Double Cab (s dvěma řadami sedadel v kabině) ještě o 300 mm méně.

Foto 1 - Nissan Navara (2)
Foto: Nissan Navara King Cab (s jedinou řadou sedadel v kabině) nabízí na korbě ložnou plochu dlouhou 1,8 metru, verze Double Cab (s dvěma řadami sedadel v kabině) ještě o 300 mm méně. | Nissan Motor Corporation

Dlouhé předměty mohou kombíky či terénní vozy a SUV převážet také na střeše, což u sebevětších a sebedelších pick-upu nelze. Ty jsou totiž v drtivé většině postaveny na platformách s žebřinovým rámem, přičemž kabina a ložná část netvoří jeden celek. Proto dochází při jízdě ke vzájemnému pohybu, především v krutu, z toho důvodu nelze například instalovat tzv. zahrádku, která by byla přichycena zároveň na kabině vozu i na hard topu. Je nutné instalovat dvě samostatné zahrádky (jednu na kabinu a jednu na hard top), na kterých lze převážet jen krátká břemena.

Zásadním omezením pick-upu je fakt, že nákladní korba je od kabiny fyzicky oddělená. Proto má pick-up jako vozidlo pro převážení užitečných nákladů menší variabilitu i kapacitu než osobní vozidlo v úpravě kombi a pro běžné řemeslníky a živnostníky nedává smysl. Pick-up se v zásadě hodí pouze pro úzký segment činností, kdy je třeba převážet menší objemy nákladu (typicky dříví z lesa) a výhodou je přístupnost korby ze všech stran (pokud ovšem není instalován hard top nebo plochý kryt nákladového prostoru).

Variabilitu pick-upu je možné o něco vylepšit úpravami kabiny či korby. Místo standardní kabiny s jedinou řadou sedadel lze instalovat kabinu double-cab se čtyřmi dveřmi a dvěma řadami sedadel, takže z pick-upu se teoreticky stává pětimístné vozidlo. Právě toto provedení je aktuální volbou české armády. V praxi představu pohodlného osobního auta ale splňují pick-upy s největšími rozměry a nejvyšší cenou, např. Ford F-150, který je dlouhý přes 6 metrů. Pick-upy střední kategorie (VW Amarok, Nissan Navarra, Mercedes třídy X, Toyota Hilux), o které může mít zájem Armáda ČR, jsou ale zhruba o metr kratší a druhá řada sedadel je vlastně spíše nouzovou lavicí než trojící plnohodnotných sedaček. Pasažéři nad 180 cm výšky trpí nedostatkem místa v oblasti nohou i na šířku, o vojácích s taktickou výstrojí ani nemluvě.

Ford-F-150
Foto: V praxi představu pohodlného osobního auta splňují pick-upy s největšími rozměry a nejvyšší cenou, např. Ford F-150 (na snímku) | Ford Motor Company

Místo běžné otevřené korby lze instalovat na korbu pick-upu krycí nástavbu z plastů či plechu, tzv. hard top. Právě o toto provedení má česká armáda zájem. Pick-up se pak zdálky podobá kombíku s uzavřenou kabinou. Mizí tím ale výhoda snadné přístupnosti korby z boku (byť některé hard topy nabízí i vyklápěcí boční okno, které ale skýtá omezený přístup) a vzadu je třeba otevřít místo jedněch dvoje dveře (dveře korby a dveře na hard topu). Je třeba dodat, že zavazadlový prostor pick-upu s hard topem se nerovná plnohodnotný kufr v kombíku: korba pick-upu není klimatizovaná či vytápěná a je méně odolná proti násilnému vniknutí nebo vůči mechanickým poškozením při provozu.

Velmi nepraktické ve srovnání s vozy s uzavřenou kabinou je u pick-upu s hard topem také to, že přístup k nákladu je možný jen skrze zadní čelo vozu, přičemž přístup na ložnou plochu komplikují spodní výklopné dveře. Ty prodlužují celkovou délku vozu (na rozdíl od dveří otvíraných do boku nebo nahoru) a není možné dosáhnout k nákladu u zadní stěny kabiny bez nutnostina ně vylézt nebo si na ně sednout. Pick-upy navíc díky těmto spodním dveřím mají mnohem vyšší nakládací hranu, než terénní vozy nebo SUV. Je také velmi nepraktické, že veškerá osobní zavazadla či náklad nejsou pro osádku dosažitelné z interiéru vozu.

Foto 2 - Mercedes-Benz třída X
Foto: Pick-upy střední kategorie, jako jsou VW Amarok, Nissan Navarra, Mercedes třídy X (na snímku), Toyota Hilux, o které může mít zájem Armáda ČR, jsou ale zhruba o metr kratší nežli např. Ford F-150 a druhá řada sedadel je vlastně spíše nouzovou lavicí než trojící plnohodnotných sedaček. | archiv CZD

Velmi důležitým parametrem u moderních vozů je i pasivní a aktivní bezpečnost. Je zajímavé, že naprostá většina vozů kategorie pick-up i dnes dosahuje jen průměrných nebo dokonce podprůměrných hodnocení v crash testech a zkouškách bezpečnosti nebo jízdních vlastností na komunikacích (ještě před pár lety byla hodnocení dokonce tragická). Je jasné, že pokud by armáda opravdu pořídila pick-upy jako náhradu UAZů a Defenderů, většinu své služby by podobně jako oni strávily na běžných komunikacích a v civilním provozu.

Bezpečnost a konstrukční odolnost by tedy měla být jedním z důležitých aspektů při rozhodování, čím nahradit staré UAZy a Defendery. Vždyť k dopravním nehodám dochází i při vojenských cvičeních atd. Obecně lze říct, že pick-upy rozhodně nepatří k nejbezpečnějším vozům na dnešních silnicích. Ani jízdní vlastnosti nepatří k těm nejlepším, navíc se významně mění přímo úměrně váze vezeného nákladu. Ostatně úskalí jízdních charakteristik picku-pů ukázaly tzv. losí testy se špatnými výsledky u některých vozů tohoto typu v posledních letech. 

Shrnuto: Snažit se z pick-upu jako malého náklaďáku udělat osobní vozidlo zvětšením kabiny a instalací hard topu jde, ale výsledkem je kompromis, se kterým nemůže být spokojený ani příznivec náklaďáku, který chce uvést na korbě maximum, ani příznivec osobáku, který chce pohodlně přepravit sebe a rodinu. Jak by tedy v praxi vypadal užitek pick-upu jako univerzálního ‚osobního‘ vozidla pro Armádu ČR? Na to se podíváme v dalším článku.