Polsko se stává druhým největším uživatelem bitevních vrtulníků Apache
26. listopadu 2025 podepsalo Polsko smlouvu s Boeingem v hodnotě 4,34 miliardy eur (104 miliard Kč) na 96 bitevních vrtulníků AH-64E Apache Guardian – jedná se o největší jednorázovou exportní zakázku na ikonické americké vrtulníky a největší obchod s vrtulníky Apache mimo Spojené státy.
Dohoda, která byla uzavřena v rámci programu FMS (Foreign Military Sales) Spojených států, okamžitě katapultuje Polsko na druhé místo na světě (hned za americkou armádou) z hlediska velikosti flotily vrtulníků Apache. Balíček zahrnuje mnohem více než jen draky letadel: zahrnuje kompletní logistické zázemí, zbraně (střely Hellfire a Stinger, 70 mm APKWS a rakety Hydra), náhradní motory, simulátory, osm let podpory dodavatele a – co je pro Varšavu zásadní – vytvoření suverénního centra údržby, oprav, generálních oprav a modernizace (MRO&U) a také dílny na výrobu a opravy kompozitních rotorových listů na polském území.
První dodávky jsou naplánovány na rok 2028, přičemž celá flotila by měla dosáhnout plné operační způsobilosti na počátku 30. let. Napjatý časový harmonogram již donutil společnost Boeing rozšířit výrobní kapacitu ve svém závodě v Mesa v Arizoně, který současně plní velké zakázky na repasování pro americkou armádu a na výrobu nových letadel pro Saúdskou Arábii, Austrálii a nyní i Polsko.
Verze AH-64E 6.5 (Guardian), kterou Polsko obdrží, je nejmodernější Apache, jaký byl kdy vyroben. Mezi klíčové vylepšení oproti dřívějším modelům patří:
- Vylepšené motory GE T701D s o 13 % vyšším výkonem
- Vylepšená převodovka schopná nést těžší náklady v horkých a vysokých podmínkách
- Počítač s otevřenou architekturou umožňující rychlé aktualizace softwaru
- Schopnost Manned-Unmanned Teaming (MUM-T2) pro ovládání doprovodných bezpilotních letounů (Polsko samostatně vyjednává o bezpilotních letounech MQ-1C Gray Eagle nebo budoucích bezpilotních letounech typu Loyal Wingman)
- Námořní režim pro radar Longbow, který dává vrtulníku omezenou schopnost boje proti lodím
- Vylepšená integrace Link-16 a SATCOM pro společné operace ve všech oblastech
Akvizice tvoří jádro polského konceptu „brigády těžkých bitevních vrtulníků“ a přímo nahrazuje stárnoucí flotilu 28 vrtulníků Mi-24 Hind ze sovětské éry, které se blíží konci své životnosti. Jakmile budou vrtulníky Apache plně nasazeny, bude Polsko disponovat nejmocnější silou útočných vrtulníků v Evropě – překoná dokonce i kombinované flotily Velké Británie (50 Apache AH1), Nizozemska (28 AH-64D/E) a Řecka (20+12 AH-64A/D).
Strategický kontext je nezaměnitelný. Polsko si stanovilo cíl vynakládat od roku 2025 nejméně 4 % HDP na obranu (dvojnásobek směrnice NATO ve výši 2 %) a již podepsalo rozsáhlé smlouvy na období 2022–2025 na 1 000 tanků K2 Black Panther a 672 houfnic K9 Thunder z Jižní Koreje, 366 tanků M1A2 SEPv3 Abrams z USA, 48 lehkých stíhaček FA-50 a 218 raketometů Chunmoo. Nákup vrtulníků Apache završuje transformaci polských pozemních sil v to, co analytici nyní popisují jako „nejmodernější a nejtěžší armádu na východním křídle NATO“.
Z geopolitického hlediska je načasování důležité. Smlouva byla podepsána přesně týden po největším rusko-běloruském cvičení série Zapad v blízkosti suwalského koridoru a uprostřed pokračujícího hybridního tlaku na polské hranici s Běloruskem. Vysocí polští představitelé, včetně ministra obrany Władysława Kosiniaka-Kamysze, opakovaně prohlásili, že země musí být do roku 2030 připravena na konvenční válku vysoké intenzity. Vrtulníky Apache budou nasazeny především v 18. mechanizované divizi (východní Polsko) a nově aktivované 1. varšavské obrněné brigádě, což Polsku umožní provádět rychlé a přesné hluboké údery proti obrněným formacím až 150–200 km uvnitř nepřátelského území.
Pro společnost Boeing je polská zakázka záchranným lanem pro výrobní linku vrtulníků Apache, která čelila potenciálnímu zpomalení poté, co se objednávky americké armády začaly přesouvat k programu Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA). Polské a probíhající australské objednávky nyní zaručují výrobu minimálně do roku 2033.
Smlouva obsahuje také významné kompenzační a průmyslové návratové klauzule v hodnotě více než 100 % kupní ceny. Polský průmysl – vedený státním koncernem PGZ a soukromou společností WB Group – bude vyrábět kabelové svazky, kompozitní komponenty a vybrané avionické podsestavy, zatímco Vojenské letecké závody č. 1 v Lodži se stanou certifikovaným evropským centrem údržby, oprav a generálních oprav pro provozovatele vrtulníků Apache ve střední a východní Evropě.
Až poslední z 96 vrtulníků Apache přistane v Polsku, Varšava bude mít nejen drtivou konvenční převahu nad jakýmkoli regionálním protivníkem, ale také upevní svou pozici nepostradatelné těžké váhy na východním křídle NATO a klíčového hráče na příští desetiletí.
Zdroj: Boeing, Defence24.pl, Reuters, The Aviationist























