Stane se L-39NG vývozním trhákem?

 10. 10. 2019      kategorie: Události

AERO Vodochody tento rok slaví sto let od svého založení. Tato ikonická společnost vyrobila od svého založení desítky typů letadel, včetně licenční výroby letounů Mig-15, 19 a 21. V loňském roce společnost představila svou novinku v podobě  technologického demonstrátoru L-39NG. Na letošních Dnech NATO se již představil funkční letoun, který by mohl navázat na úspěchy svého předchůdce, legendární stroj L-39 Albatros, kterých se vyrobilo 2900 kusů.

A17A1679
Foto: AERO Vodochody tento rok slaví sto let od svého založení

České podniky si jako jedny z mála v Evropě zachovaly schopnost výroby letadel od A do Z vlastními silami (od trupu přes pohonné jednotky, vrtule až po přístrojové vybavení). Mezi světové velmoci patříme ve výrobě leteckých motorů či ultralightů. V letecké branži dnes působí přes 70 výrobců, kteří zažívají období růstu a expandují do celého světa. Dokazují to také rekordní čísla loňského leteckého exportu z ČR

A17A1649
Foto: Aero L-39NG | archiv autora

Chloubou tuzemské letecké výroby je také malý turbovrtulový dopravní letoun Let L 410 NG vyráběný českou firmou Aircraft Industries. Pro stroj L-410 NG firma v loňském získala typový certifikát Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Kunovická továrna nyní spouští jeho sériovou výrobu.

LET_L-410NG_OK-NGA_ILA_Berlin_2016_09
Foto: Turbovrtulový dopravní letoun Let L 410 NG | Wikimedia Commons

Tuzemskou leteckou pýchou jsou také cvičné vojenské stroje z Vodochod, které jsme zmiňovali výše a které mají výbornou reputaci po celém světě. Oblíbené jsou však i další stroje jako například jednomístný víceúčelový lehký bojový letoun L-159 Alca. Pojďme se však opět zaměřit na novinku L-39NG, kterou jsme před 3 týdny mohli vidět na Dnech NATO.

1920px-L-39NG_0475_(3)
Foto: První veřejné představení L-39NG na Dnech NATO 2019 | Wikimedia Commons

Aero L-39NG (Next Generation) je projekt nové generace podzvukového cvičného letounu Aero L-39 Albatros. L-39NG vychází z původní aerodynamické koncepce L-39, ale jeho konstrukčně a technologicky upravený trup doplňuje nové křídlo s integrální palivovou nádrží, moderní přístrojové vybavení a pohonná jednotka s vyšší životností. Podle výrobce mají být jednou z předností letounu nízké pořizovací a provozní náklady oproti výkonnějším cvičným strojům kategorie M-346 či Jak-130. L-39NG je kromě výcviku pilotů navržen také pro plnění bitevních, hlídkových a průzkumných úkolů. Technologický demonstrátor L-39NG, označovaný jako L-39CW, poprvé vzlétl 14. září 2015 s osádkou tvořenou továrními piloty Miroslavem Schütznerem a Vladimírem Kvardou. 

A17A1405
Foto: Simulátor L-39NG | archiv autora

Nově vyrobený letoun L-39NG byl poprvé představen 12. října 2018 v továrně Aero ve Vodochodech. První vzlet typu L-39NG se konal 22. prosince 2018. Nyní se již čeká na sériovou výrobu, přičemž čtyři kusy má objednané Ministerstvo obrany pro potřeby Centra leteckého výcviku v Pardubicích. Tato platforma přináší skvělé možnosti výcviku stíhacích pilotů na podzvukových (podstatně levnějších a úspornějších) strojích. Dle informací ze zasedání ministrů obrany zemí V4 je tendence nabídnout tuto platformu také pro výcvik pilotů ostatních členských států. Držme tedy AERO Vodochody palce, protože domácí obranný průmysl tímo jasně ukazuje, že má světu co nabídnout, což ostatně platí i v případě vozidel Tatra, radiolokátorů či zbraní z CZUB apod.

 Autor: Martin Šiška