SVOS: Dvacet let s Toyotou Land Cruiser

 27. 11. 2020      kategorie: Události
Přidat na Seznam.cz

Rok 2000 pro společnost SVOS Přelouč znamenal počátek nové významné etapy v její činnosti. Tento rok totiž bránu závodu opustil první pancéřovaný automobil Toyota Land Cruiser, tenkrát to byl model 100. V té době již měla společnost SVOS mnoho zkušeností s konstrukcí, projektováním a výrobou balisticky upravených vozidel.

Firma se začala zabývat přestavbou běžných silničních automobilů na „bezpečné“, výrobou vozidel pro převoz peněz a cenin, vývojem i výrobou speciálních vozidel pro vojenské a policejní použití v roce 1992. „Prvním naším pancéřovaným automobilem v kategorii osobních vozidel byla v roce 1996 Tatra 613,“ vzpomíná Ing. Jaroslav Černý, zakladatel společnosti a její generální ředitel. “I díky Tatře 613, která je dnes vystavena v muzeu v Kopřivnici, jsme se rozhodli pokračovat ve výrobě osobních a luxusních balisticky chráněných aut.“ 

TOYOTA LC 200 (1)
Foto: Firma se začala zabývat přestavbou běžných silničních automobilů na „bezpečné“, výrobou vozidel pro převoz peněz a cenin, vývojem i výrobou speciálních vozidel pro vojenské a policejní použití v roce 1992. (ilustrační foto) | archiv SVOS se svolením autora

Před dvaceti lety měli ve SVOS za sebou výrobu stovek pancéřovaných vozidel různých značek a typů, což firmě přineslo značné renomé především v zahraničí.  „V tomto období se na nás obrátil zahraniční partner s nabídkou upravit automobily Toyota Land Cruiser 100 pro OSN,“ vzpomíná Ing. Štěpán Černý, obchodní ředitel SVOS Přelouč. „Chápali jsme to tehdy nejen jako ocenění naší práce, ale především jako výzvu. Ovšem ani ve snu by nás tehdy nenapadlo, že s automobily Toyota strávíme následujících dvacet let. Přičemž jsem přesvědčen, že tyto automobily budou i nadále tvořit páteř naší nabídky zahraničním i domácím zákazníkům.“ 
 
V Přelouči postupně upravili širokou typovou škálu vozidel Land Cruiser. „Tato skutečnost byla dána jak aktuální modelovou skladbou, tak i specifickými požadavky ze strany zákazníků,“ konstatuje Štěpán Černý. „Postupně tak našimi výrobními halami prošly – kromě vzpomínaného modelu 100 – série Land Cruiser 76, 105, 120, 150 a aktuální Toyota LC 200, ale také i Hilux.“ 

A proč si zákazníci vybírají Toyoty pro balistické úpravy? „Je potřeba vidět, že Toyota Land Cruiser je určitě nejrozšířenějším vozidlem především v Africe a na Blízkém Východě,“ uvádí Štěpán Černý. „S tím souvisí i poměrně rozsáhlé poprodejní a servisní služby v uvedených oblastech. Dalším aspektem jsou vlastnosti samotného automobilu, který je opravdu velice vhodný do těžkého terénu. A z našeho úhlu pohledu není zanedbatelný ani fakt, že robustní podvozek Toyoty Land Cruiser se dokáže nejlépe ´poprat´ s nainstalovaným pancéřováním.“

TOYOTA - koláž
Foto: Rok 2000 pro společnost SVOS Přelouč znamenal počátek nové významné etapy v její činnosti. Tento rok totiž bránu závodu opustil první pancéřovaný automobil Toyota Land Cruiser, tenkrát to byl model 100. (ilustrační foto) | archiv SVOS se svolením autora

V současné době ve SVOS upravují nejvíce modely Toyoty Land Cruiser 200, 150 a Hilux. Jedná se o standardní modely této řady, které k úpravě dodávají sami zákazníci, nebo jim automobily zajišťuje firma. „Vždy však vycházíme z konkrétních požadavků našich zákazníků, takže se jednotlivé série upravených toyot mohou lišit,“ upřesňuje Štěpán Černý. „Vozidla průběžně podrobujeme důkladným zkouškám, aby technické řešení odpovídalo neustále se vyvíjejícím hrozbám.“ Navíc každý rok ve SVOS proběhne i několik zákaznických auditů, které prověřují technickou a bezpečnostní úroveň upravovaných vozidel. 

V průběhu dvaceti let s automobily Toyota Land Cruiser společnost SVOS dokázala vždy najít konkrétní bezpečnostní řešení pro jednotlivé série. A budoucnost? „Sledujeme, jaké vhodné automobily pro úpravy se na trhu objevují. Víme například, že Toyota přichází s novým modelem Land Cruiser 300. Land Rover zase s novým Defenderem. Vždy však záleží na zákazníkovi, jaký vůz chce upravit. Na nás jsou pak konkrétní technická a bezpečnostní řešení,“ dodává Štěpán Černý.  
 
Při úpravě vozidel Toyota Land Cruiser firma zúročuje své téměř třicetileté zkušenosti s pancéřovanými vozidly, kterých bylo v závodu v Přelouči vyrobeno již na pět tisíc. A přestože společnost neuvádí konkrétní čísla, lze konstatovat že Toyoty Land Cruiser dominují. I díky jim SVOS Přelouč patří k nemnoha certifikovaným dodavatelům pancéřovaných vozidel pro OSN a další mezinárodní organizace.

 Autor: Martin Šiška