TATRA TRUCKS dodá další podvozky vojenských cisteren pro AČR

 11. 10. 2021      kategorie: Události
Přidat na Seznam.cz

Na brněnském veletrhu IDET ve čtvrtek 7. října podepsali zástupci společnosti TATRA TRUCKS a státního podniku VOP CZ smlouvu na dodávku 18 vozidel Tatra Force pro nové pojízdné palivové cisterny pro potřeby Armády České republiky. Zakázka navazuje na podobný kontrakt z minulého roku.

Tatra Force CAPL-16M1Foto: TATRA TRUCKS dodá další podvozky vojenských cisteren pro AČR | TATRA TRUCKS

Podle nově podepsané smlouvy kopřivnická společnost dodá státnímu podniku VOP CZ celkem 15 kusů podvozků Tatra Force 8x8 pro cisternové nástavby a 3 tahače Tatra Force 6x6 k tahání palivových cisteren na návěsu. Dodávky se uskuteční v letech 2022 až 2023. Kontrakt představuje naplnění opce vyplývající z předchozí smlouvy na 7 podvozků pro cisterny a 2 tahače ze září minulého roku. Kopřivnická TATRA TRUCKS tak pokračuje v dodávkách vojenských vozidel a podvozků pro Armádu České republiky, jež je jejím významným a strategickým partnerem. Nová cisternová vozidla armádě dodá státní podnik VOP CZ, cisternové nástavby vyrobí další tradiční partner kopřivnické firmy, společnost KOBIT.

podpisFoto: Na brněnském veletrhu IDET ve čtvrtek 7. října podepsali zástupci společnosti TATRA TRUCKS a státního podniku VOP CZ smlouvu na dodávku 18 vozidel Tatra Force pro nové pojízdné palivové cisterny pro potřeby Armády České republiky. | TATRA TRUCKS

Nové cisternové automobily budou sloužit na třech základnách leteckých sil Armády České republiky, konkrétně na základně Praha-Kbely, Čáslav a Náměšť nad Oslavou. Cisternové vozidlo CAPL-16M1 na podvozku Tatra Force 8x8 je navrženo jako speciální plnička pohonných hmot pro leteckou techniku dle standardů NATO s nádrží o objemu až 17 300 litrů. Tahače Tatra Force 6x6 jsou určeny pro cisternové návěsové soupravy CNS s nádrží o objemu v rozmezí 34 000 až 45 000 litrů paliva. Oba typy automobilů jsou opatřeny kabinami Tatra s možností dodatečného pancéřování a lze na ně instalovat multispektrální mobilní maskovací soupravy.

Hlavní letecké základny Vzdušných sil AČR již letos postupně získaly úplně nové cisternové automobily a cisternové návěsové soupravy, určené pro tankování vojenské letecké techniky AČR, nebo aliančních spojenců. Jedná se o plnění smlouvy z března 2020, kdy náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany Lubor Koudelka tehdy podepsal kontrakt na dodávku 7 cisternových automobilů a dvou cisternových návěsových souprav za cenu 252 milionů Kč (včetně DPH). Dodavatelem je státní podnik VOP CZ, s. p.

Armáda zatím celkem získala 7 kusů cisternových automobilů CAPL-16M1 na podvozku automobilu TATRA 815-7 8×8 (objem cisternového automobilu je 16 tisíc litrů paliva, výdejní systém umožňuje plnit jeden letoun s průtokem až 800 litrů za minutu) a 2 kusy cisternových návěsových souprav CNS s tahačem na podvozku automobilu TATRA 815-7 6×6. Do nádrže jedné návěsové soupravy se pak vejde minimálně 34 tisíc litrů. Návěs a nástavbu vyrábí společnost Kobit, spol. s r. o.

cisterna_01Foto: První kus cisternového automobilu CAPL-16M1 na podvozku TATRA 815-7 8×8 (na snímku) a cisternové návěsové soupravy CNS s tahačem putovaly na 24. základnu dopravního letectva v Praze-Kbelích. | Ministerstvo obrany ČR

Hlavním cílem pořízení cisternových vozidel je zajištění včasné přepravy, skladování a doplňování pohonných hmot nejen u letecké techniky provozované na území České republiky, ale i letecké techniky nasazované v zahraničí v rámci vojenských operací ve spolupráci s NATO.

Nákupem moderních cisternových vozidel by mělo dojít ke zvýšení bezpečnosti, ekologičnosti, hospodárnosti a v neposlední řadě i plynulosti provozu letecké techniky. Zjednodušení logistického zabezpečení, jakož i snížení nákladů na provoz a interoperabilitu, bude u cisternových vozidel zajištěno například unifikací na již zavedených podvozcích vhodných a schválených pro operační nasazení. Díky novým tatrováckým podvozkům může k tankování techniky docházet i na méně přístupných plochách, jako jsou např. polní letiště či louky.

Zdroj: IDET, Ministerstvo obrany ČR

 Autor: Redakce CZD