Vládní Airbusy po generálce a v plné síle zajišťují letecký most

 19. 04. 2020      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Dopravní letectvo české armády aktuálně odvádí špičkovou práci při zásobování země nedostatkovým zdravotnickým materiálem. Vládní Airbusy jsou neustále v pohotovosti letět kamkoliv je to nutné. Nezapomeňme, že to byl právě první letoun AČR, který přivezl z Číny tolik potřebné testy na koronavir.

airbus_01
Foto: Vládní Airbusy jsou neustále v pohotovosti letět kamkoliv je to nutné | GLOMEX MS

Zároveň v nedávné době převážely jak tento potřebný zdravotnický materiál, tak se podílely i na stahování českých občanů ze zahraničí zpět do vlasti. Buďme rádi, že letouny jsou aktuálně v plné síle. Všechny potřebné servisní úkony mají naše vládní letouny díky německé společnosti Lufthansa Technik již za sebou.

airbus_02
Foto: Letoun před hangárem Lufthansa Technik AG | GLOMEX MS

Kdyby udeřila pandemie Covid-19 o rok dříve, měli bychom vážný logistický problém. Dopravní letectvo totiž v roce 2019 podstoupilo s oběma letouny Airbus A-319CJ velkou dvanáctiletou prohlídku (12YE-Check). První z letounů ji absolvoval v technickém zázemí společnosti Lufthansa Technik v Hamburku v zimě, druhý v létě. Pro každé z letadel to tehdy znamenalo faktickou provozní odstávku v řádu několika měsíců. Letoun byl de facto celý rozebrán a po důkladné kontrole a testech vrácen zpět do služby. Přinášíme unikátní fotografie ze zákulisí této náročné prohlídky, které byly uvolněny speciálně pro tuto reportáž. 

airbus_03
Foto: Klasický "nepořádek" kolem letadla. V okolí je vidět množství pomocného vybavení, které je potřebné pro práci na letounu. SkyJack je plošina, která umožňuje technikovi pracovat bezpečně v potřebné výšce. | GLOMEX MS 

Oba letouny absolvovaly servis u Lufthansa Technik AG. Ten v Hamburku disponuje několika obrovskými VIP hangáry, které umožňují opravy „pod střechou“ několika letounů najednou.

Na každém letounu bylo provedeno bezmála 1000 „tasků“, tedy kontrol dílčích funkcionalit nebo technických celků – např. motor nebo podvozek obsahují tisíce součástek, které je třeba prověřit.

airbus_04
Foto: Motor je před montáží uchycen na speciálním vozíku, který se používá pro montáž a demontáž motoru a následného odjetí pryč. Napravo je vidět řetězový hever. | GLOMEX MS

Celkově rukama techniků prošlo několik set tisíc součástek. Po dobu 6 až 8 týdnů pracují na letounech ve dvousměnném provozu, dohromady přibližně 20 000 osobohodin.

airbus_05
Foto: Motor ze strany – všimněte si pytlíčků zavěšených na různých místech motoru. Jsou v nich umístěny šrouby z daného místa, aby nedošlo k jejich záměně. Zpětná montáž motoru (mechanické uchycení) zpravidla zabere 4-5 hodin. Na utahování šroubů je přesný postup včetně dotahování pomocí momentových klíčů. | GLOMEX MS

V jednu chvíli pracuje na letounu 10 až 15 osob, další desítky provádí kontroly na demontovaných součástkách v dalších hangárech, dílnách a laboratořích. V případě závady je povolána noční směna.

airbus_06
Foto: Pohled na čumák – odklopený kryt meteorologického radiolokátoru (tzv. Radome), který snímá množství vody v oblačnosti před letounem. | GLOMEX MS

S pořízením náhradních dílů (jsou-li třeba) naštěstí zpoždění nevzniká, neboť Lufthansa Technik AG jako přední poskytovatel servisu Airbusů si může dovolit držet díly skladem a mít je okamžitě po ruce.

airbus_07
Foto: Detailní pohled na vzduchotechniku, tzv. Packy. Nahoře je vidět skrz podlahu až do kabiny cestujících. Jinak to funguje jako úložný prostor letadla – tzv. Cargo Bay. Dole v ližinách jsou vidět válečky, které slouží pro snadný pohyb kontejnerů. | GLOMEX MS

Přesto je už jen naplánování 12YE-Checku z hlediska provozovatele letounů i dodavatele služby nesmírně náročné. Započalo s více než ročním předstihem a pro AČR je zajistila česká společnost GLOMEX MS.

airbus_08
Foto: Pohled z nákladového prostoru letounu na přepážku, která dělí nákladový prostor od tzv. Avionic Bay. Z druhé strany se do patic zasouvají jednotlivé komponenty elektroinstalace – navigační a komunikační zařízení. | GLOMEX MS

Dopředu musel být podrobně rozplánován jak povinný rozsah kontrol, tak další práce požadované provozovatelem. Je škoda, že ministerstvo obrany nemělo zdroje na již celkem potřebnou obměnu interiéru – ten byl v rámci generálky demontován, zpět se vrátil vyčištěný, přesto již zastaralý.

airbus_09
Foto: Demontované vnitřní obložení interiéru, včetně sedaček a koberců. Vidíme technickou instalaci a rozvody napájení kyslíku. Na zemi jsou vidět jednotlivé sekce – WC, koupelna, šatna – vnitřní vybavení trupu, které není vynesené ven. | GLOMEX MS

Připomeňme, že 24. základna dopravního letectva ve Kbelích s Airbusy zajišťuje nejen přepravu prezidenta a vlády, ale i diplomatických delegací, vojáků do misí, transport zraněných, dopravu repatriovaných občanů a humanitární pomoci.

airbus_10
Foto: Pilotní kabina s demontovanými sedačkami pilotů | GLOMEX MS

airbus_11
Foto: Komplet instalovaná kabina, na nových kobercích jsou ještě vidět igelitové ochranné kryty. | GLOMEX MS

Výsledky „dvanáctiletek“ byly na konci ověřeny výstupní kontrolou a testovacím letem. Oba Airbusy tak byly připraveny na další náročnou službu po několik dalších let. 

airbus_12
Foto: Airbusy tak byly připraveny na další náročnou službu po několik dalších let | GLOMEX MS

 Autor: Patrik Beran