Výstavba simulačního centra pro vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom proběhla rychle a efektivně

 06. 09. 2023      kategorie: Události
Přidat na Seznam.cz

Slavnostní předání prvních dodaných vrtulníků H-1 se uskutečnilo v polovině srpna letošního roku na 22. základně vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou. Představeny byly oba typy vrtulníků, tedy AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. Důležitou součástí procesu přechodu na platformu H-1 je také simulační centrum H-1, jehož součástí jsou trenažery pro oba typy nových vrtulníků. Stavba a instalace prvního simulátoru pro stroje Viper byla nedávno dokončena a předána do zkušebního provozu. První dva roky po zahájení provozu bude veškerou činnost simulátorů zajišťovat americký partner a postupně tato schopnost přejde na státní podnik LOM PRAHA. Podle dohody s Armádou České republiky bude simulátor poskytovat až 3 000 provozních hodin za rok. Simulační centrum H-1 v Náměšti nad Oslavou má kapacitu 34 osob a bude fungovat samostatně vedle Centra leteckého výcviku v Pardubicích – speciálně pro stroje Viper a Venom.

Video: Výstavba simulačního centra pro vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom proběhla rychle a efektivně / CZ DEFENCE

Celou realizaci od projektové dokumentace po provozování a zajištění výcviku má na starosti jeden ze závodů státního podniku LOM PRAHA, závod H-1. Ten byl pro tento projekt nově založen a jeho ředitelem je od samého začátku Ing. Milan Obr. Další důležitou osobou je vedoucí simulačního centra Petr Valehrach. Naše redakce měla jedinečnou možnost sledovat jednotlivé fáze budování tohoto simulačního centra. Jak nám na konci loňského roku prozradil Milan Obr, se stavbou budovy simulačního centra H-1 se začalo minulý rok v dubnu a ze stavebního hlediska byla hala dokončena již v prosinci 2022. Ve stejné době nový objekt navštívili také zástupci americké vládní administrativy na Initial Site Survey.

viperACR
Bitevní vrtulník AH-1Z Viper | Jan Suchánek / CZ DEFENCE

Poté proběhly potřebné úpravy pro vlastní instalaci simulátorů a obslužného pracoviště. Na začátku února 2023 pak byl nový objekt zkolaudován. Poté nastala očekávaná část náročné instalace, nejprve prvního simulátoru pro stroje Viper. Ta trvala přesně 2,5 měsíce, dalších 6 týdnů byl pak simulátor ve zkušebním provozu. Instalace simulátoru pro stroje Viper tak trvala celkem 4 měsíce. Čtenáři CZ DEFENCE mohli sledovat přílet dvou letadel americké armády C-17, které přivezly všechny díly simulátoru v mnoha bednách. Dílů bylo tehdy podle Petra Valehracha nepočítaně: „Celý tzv. dóm neboli kopule přišla ve čtyřech velkých bednách a zabírala více než dvě stě stupňů, takže jenom těchto dílů tam bylo víc než deset.“

viper_namest
Bitevní vrtulník AH-1Z Viper | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Když naše redakce na konci roku 2022 navštívila budovu simulačního centra, byly zde pouze prázdné haly připravené na instalaci simulačního zařízení. „V současné době již v jedné hale stojí kopule a instalace simulátoru FTD (Flight Training Device) pro vrtulník Viper probíhá s největší přesností. Všechny panely kopule musely být přesně srovnány tak, aby byl překryv co nejdokonalejší. Tým amerických techniků musel vše perfektně smontovat, další tým pak měl na starosti dokonalé stmelení veškerých spojů a trenažer ještě čeká finální nátěr,“ hodnotil tehdy postup amerických specialistů vedoucí centra Petr Valehrach. Samotný trenažer je podle něj na velmi vysoké technické úrovni. „Jde o nejmodernější model simulátoru H-1. Ještě před tím, než byl k nám dodaný, došlo k mnoha modernizacím. Bude to skutečně špička a dá se říct, že jsme první a jediní v Evropě, kteří takový typ simulátoru budou mít,“ vyzdvihoval technickou úroveň simulátoru Petr Valehrach.

venom_viper_namest
Víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom, v pozadí bitevní vrtulník AH-1Z Viper | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Trenažer funguje tak, že se na projekční kopuli promítá obraz (generovaný image generátory) ze 6 špičkových projektorů. Uprostřed projekční plochy je pak umístěn kokpit, kde sedí piloti. Za nimi se nachází malá místnost, kde je instruktor, který celou misi řídí. Je potřeba doplnit, že kokpit simulátoru naprosto odpovídá skutečnosti, proto jsou potřeba simulátory dva. V bojovém simulátoru pro Viper budou sedět piloti za sebou, ve druhém trenažeru pro Venom pak piloti sedí vedle sebe. Zajímalo nás, do jaké míry je simulace letu realistická, například z hlediska otřesů a pohybů kabiny. „Simulátorů je několik druhů a tohle je v podstatě fixní simulátor, který není na žádné pohyblivé plošině. Ale ukotvení kokpitu a připevněné servo motory nasvědčují tomu, že nějaké vibrace tam budou, aby měl pilot simulovaný let co nejvěrnější. Kokpit je na vyvýšené plošině, což znamená, že piloti uvidí obraz před sebou, vedle sebe, za sebou a nad sebou. Budou v tom obrazu perfektně zanoření a věřím, že vjem bude skutečně takový, jako by letěli ve skutečném stroji,“ říkal vedoucí simulačního centra Petr Valehrach.

Že jde vše podle plánu nám potvrdil při slavnostním otevření simulačního centra H-1 jeho ředitel Ing. Milan Obr, který očekává zahájení ostrého provozu od září letošního roku. „Teď probíhají testovací lety. Zástupci americké strany testují simulátor na všechny situace, na které je naprogramován,“ říká ředitel, který si pochvaluje spolupráci s americkými kolegy i s Armádou České republiky. Právě Armáda České republiky je vlastníkem tohoto simulátoru.  

rozhovor_obr
„Budovu bych rozdělil na dvě části. V první části jsou dvě velké haly. V jedné hale je simulátor pro Viper, ve druhé bude později Venom. Ve druhé části, která je menší, jsou například dvě učebny, kancelářské zázemí a dvě místnosti pro plánování misí,“ představil objekt ředitel závodu H-1 Milan Obr. | Jan Suchánek | CZ DEFENCE

Senior vicepresident Bell H1 Programme Mike Deslatte na slavnostním převzetí prvních vrtulníků naší armádou a otevření simulačního centra H-1 řekl následující: „Partnerství s LOM PRAHA na letovém výcvikovém zařízení bylo fantastické. Odvedli fantastickou práci při budování tohoto krásného zařízení. A také chceme poděkovat VR Group za její práci na úspěšném letovém výcvikovém zařízení, kdy poskytli část vizualizace v rámci letového výcvikového zařízení a jejich odborné znalosti a technologie byly zásadní pro celkový úspěch projektu.“ 

Všech 20 strojů Venom a Viper by mělo být na základně v Náměšti do konce roku 2024. Proto se nabízí otázka, kdy tyto stroje budou v bojové pohotovosti. Velitel 22. základny vrtulníkového letectva brigádní generál Rudolf Straka říká, že je vše otázkou přípravy a výcviku osádek vrtulníků. „Plné operační schopnosti dosáhneme do dvou let. Pokud se výcvik uskuteční rychleji, bude to jenom dobře. Ale standardně u zavádění nové techniky to dva roky trvá,“ nastiňuje generál Straka, který stroje H-1 vnímá jako generační posun, a to zejména z hlediska vybavení a samozřejmě konstrukce. Také velitel 22. vrtulníkové základny vysoce hodnotí dosavadní spolupráci nejen s americkou firmou Bell, ale zejména se státním podnikem LOM PRAHA. Projekt H-1 je pro obě strany nový a přinese podle generála Straky pro obě strany mnoho nových zkušeností.

Podle ředitele státního podniku LOM Praha Jiřího Protivy je důležité, že se podnik do celého armádního přezbrojovacího projektu na platformu H-1 zapojuje významným způsobem, a to ve třech oblastech. „Ať už je to životní cyklus, logistika, ale i simulační centrum. A podpora výcviku je něco, co je právě pro piloty zásadní, aby pak mohli sednout do ostrých strojů a chránit české nebe s novými vrtulníky Viper a Venom. Jsem rád, že jsme tohle centrum vybudovali za relativně krátkou dobu,“ říká ředitel Protiva s tím, že museli dodržet jak požadavky Američanů na samotnou budovu, tak i požadavky Armády ČR. Simulační centrum teď podle Jiřího Protivy čeká certifikační proces a od září by měl být zahájen ostrý provoz výcviku pilotů Armády ČR.

rozhovor_protiva
Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva se pro CZ DEFENCE vyjádřil, že je velmi rád, že se státní podnik do celého přezbrojovacího projektu na platformu H-1 pro Armádu České republiky významně zapojuje. | Jan Suchánek | CZ DEFENCE

Důležitým momentem pro udržení životního cyklu strojů je odpovídající servis. „My jsme se začali připravovat dlouhodobě dopředu s tím, že jsme vyslali naše zaměstnance, mechaniky a techniky do Ameriky na školení. A když přilétly první Vipery v červenci letošního roku, tak jsme si na ně poprvé mohli fyzicky sáhnout. A tím začala naše reálná práce. Co se týká životního cyklu, my tady teď budeme po nějaké období spolupracovat s armádou, ale i zástupci Bellu a potom zhruba za rok a půl až dva roky zástupci americké společnosti odjedou, a pak to bude na nás, abychom se o vše postarali.

simulatorVip_01
Finální instalace simulátoru pro bojové stroje Viper | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
simulatorVip_02
Dokončený simulátor pro bojové vrtulníky Viper | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Pro státní podnik LOM PRAHA je to velká výzva,“ popsal situaci ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva, podle kterého je však potřeba vyzdvihnout také dceřinou společnost VR Group, která podporovala vývoj a výrobu samotného simulátoru. „Zmíním například vývoj a vytvoření tzv. 3D modelu pro  simulátor a jednáme i o tom, že se společně s LOM PRAHA bude VR Group podílet na zajištění životního cyklu, to znamená na údržbě a servisu,“ říká Jiří Protiva. Úspěšná realizace tohoto projektu s sebou přináší nové výzvy. Je nějaká, po které se ohlíží ředitel státního podniku LOM PRAHA? „Je jich mnoho, ale jednou z těch největších výzev je samozřejmě stíhací letoun páté generace. Při potencionálním nákupu F-35 se chceme významným způsobem zapojit do tohoto projektu prostřednictvím společnosti Lockheed Martin a v měsíci září budeme podepisovat konkrétní dohodu, která by měla zastřešit jednotlivé oblasti, ve kterých se chceme etablovat.“