Ženisté převáželi tanky přes Labe

 29. 08. 2021      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Ovládat osmikilovou montážní tyč nebo umět vystrojit palubu pontonového soulodí pomocí bezmála čtyřicetikilové kotvy a rampovníkového ramene – to je jenom zlomek toho, co musí každý pontonista zvládnout. Právě secvičení jednotlivých úkonů trénují posledních 14 dní vojáci 15. ženijního pluku, kteří se připravují do 8. úkolového uskupení eFP (Enhanced Forward Presence) Lotyšsko.

Hlavním úkolem pontonové roty je sestavení tzv. přívozového soulodí, na kterém se pak přes vodní překážku přepravuje bojová technika jednotek za přesunu. „V současné době cvičíme přiblížení k překážce, shození člunů a 6,75 metrů dlouhých pontonových dílů do vody s následným spojení jednotlivých dílů do soulodí. Tento proces je hlavní gró celé naší práce a naši vojáci musí jednotlivé činnosti ovládat i se zavřenýma očima,“ vysvětluje velitel 8. úkolového uskupení kapitán Jan Dvořák. Zároveň dodává, že ženisté si také zvykají na novou vojenskou výstroj. „Nedávno jsme obdrželi nové helmy a taktické vesty. I když je váha především taktických vest s balistickými pláty značná, vojáci i s nimi musí splnit jejich stanovené úkoly.“ 

1Foto: Shoz pontonů na vodní překážku | Ministerstvo obrany ČR

Průpravný ženijní výcvik s taktickými prvky na vodním cvičišti v Litoměřicích je první větší společnou odbornou přípravou příslušníků 8. úkolového uskupení. Na začátku příštího roku má tato jednotka vystřídat své kolegy v Lotyšsku. „Zdaleka ne všichni jsou na originálních pozicích u pontonové roty, proto se musí především odbornou část doučit. Naštěstí práce na pontonech není až tak náročná na pochopení, spíš je to hodně o fyzické námaze,“ doplňuje Dvořák. To potvrzuje i poručík T.M. – velitel pontonové čety. „Nahradit člověka na základní funkci na pontonu není problém, máme tu ale i jiné odbornosti, u kterých ten výcvik trvá déle. Např. řidič, který se musí naučit pracovat s navijákem při shozu a vytažení pontonu či lodí. Anebo člunaři. Ti zase potřebují absolvovat kurz na člun MO 634, který trvá 2 až 3 týdny.“

5_25Foto: Čluny MO634 připojené k soulodí | Ministerstvo obrany ČR

Protože se hodně pracuje s těžkými součástkami, je důležité dodržovat bezpečnostní opatření. „ Tyto jednotlivé díly nedržíte při výcviku jednou, ale do rukou je vezmete x krát. Každou chvíli zvedáte skoro 40 kg těžkou kotvu, pak pracujete s 8 kilovou montážní tyčí, bidlem a pořád dokola. Po celém dni toho mají všichni dost. Hlavně je důležité udržet po celou dobu pozornost, abyste nepřišli třeba o prsty,“ popisuje náročnost práce pontonisty velitel prvního pontonového družstva rotný P.N.

8_12Foto: Přeprava techniky přes vodní překážku | Ministerstvo obrany ČR

Po výcviku v Litoměřicích čeká na budoucí účastníky zahraniční mise další příprava. Ať už se jedná o KPV s taktickou přípravou a bojovými drily nebo nakládání na železnici. Společnou přípravu úkolového uskupení uzavře komplexní polní výcvik ve vojenském prostoru Boletice, kde velitel pluku na závěr zkontroluje sladěnost celé jednotky v jednotlivých oblastech.

10_28Foto: Přeprava techniky přes vodní překážku | Ministerstvo obrany ČR

Jednotky Armády České republiky působí v Pobaltí v rámci Alianční předsunuté přítomnosti eFP (Enhanced Forward Presence). Alianční předsunutá přítomnost je jedním z hlavních výstupů Varšavského summitu z července 2016. Spočívá ve vytvoření čtyř bojových uskupení v síle posíleného praporu umístěných v Polsku pod vedením USA, v Litvě pod vedením Německa, v Lotyšsku pod vedením Kanady a v Estonsku pod vedením Velké Británie. Konkrétní vojenský příspěvek členských států je potvrzením národního závazku vyplývajícího z principu kolektivní obrany NATO.

12_18Foto: Vytahování pontonu | Ministerstvo obrany ČR

Přestože naši ženisté operují s manipulačními čluny a pontonovými díly, které již lecos pamatují, tato technika stále našim vojákům poměrně dobře slouží a díky její jednoduchosti se dají případné opravy, na rozdíl od leckterých moderních pontonových souprav, provést na místě.

Modernizace pontonových mostních souprav však bude v budoucnu nutná. Již v roce 2019 se na veletrhu IDET představila např. pontonová mostní souprava IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8x8. Jde o výsledek spolupráce českého holdingu CSG, především firmy Excalibur Army, a společnosti GDELS. Souprava IRB má specifikaci MLC 80 pro pásová vozidla a MLC 96 pro kolová vozidla, je tedy určena pro podporu střední i těžké obrněné techniky. IRB je kompatibilní s ostatními mostními systémy používanými v NATO. Tvoří ji říční a pobřežní pontonové díly, ze kterých se sestavují plovoucího mosty nebo přívozová soulodí.

Tatra Force a mostní systém IRB (4)
Foto: Pontonová mostní souprava IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8x8 byla k vidění na veletrhu IDET 2019 | CZ Defence

Součástí pontonové mostní soupravy IRB může být i manipulační motorový člun Birdon BEB, který má dvoučlennou posádku s možností přepravy deseti ozbrojených vojáků, tedy vojáků s plnou výstrojí. Rychlost plavidla dosahuje rychlosti plavby až 28 uzlů, tedy 52km/h. V případě postrku pak dosahuje BEB rychlosti až 8 uzlů, tedy 15 km/h.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR, IDET