Armádní L-410 Turbolet bez servisu

 08. 03. 2020      kategorie: Armáda ČR

Armáda má problém. Nedaří se jí uzavřít servisní smlouvu pro tuzemské letouny L-410. Legendární, odolné letouny, které svoje kvality dokazují i v polárních oblastech, má armáda ve svých hangárech na základně Praha-Kbely a u Centra leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí státního podniku LOM Praha. Pětice letounů, které slouží k přepravě osob, drobného nákladu, ale kupříkladu i k rychlému převozu orgánů, je tak do budoucna ohrožena. Bez potřebného servisu a předepsaných kontrol není možné Turbolet provozovat.

l-410-uvp-02_archiv-vevzs
Foto: Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy. | army.cz

Společnost Aircraft Industries, a.s., tedy současný vlastník LET Kunovice je společností vlastněnou podnikateli z Ruska. V rozsáhlých, výrobních a servisních halách pracují stovky zaměstnanců. Společnost na svých stránkách uvádí, že je největším výrobcem dopravních letounů v ČR s více než osmdesátiletou tradicí, exportující do více než šedesáti zemí světa. Od svého vzniku se v Kunovicích vyrobilo více než 8000 letounů. Firma dodnes provozuje šesté největší letiště v ČR a provozuje také soukromé střední učiliště. V historii však tato společnost a její vlastníci měli řadu krachů a neúspěchů.

Společnosti hrozil krach již v letech 1995 až 1997, konkurs na majetek společnosti byl vyhlášen v roce 2000. Podnik následně v roce 2001 koupila společnost Moravan Otrokovice, která jej vložila do nové společnosti Letecké Závody a.s. Na společnost Letecké Závody byl pak vyhlášen konkurs v roce 2004. Podnik koupila v roce 2005 společnost Aircraft Industries, která spadala pod společnost PAMCO INT. a.s. podnikatele Pavla Musely. V roce 2008 byl však 51% podíl v Aircraft Industries prodán ruské společnosti UGMK ruského podnikatele Iskandera Machmudova, zbylých 49 % bylo pak prodáno v roce 2012.

img_0018
Foto: Letouny L-410T jsou v současné době sice provozuschopné, nicméně další jejich osud bude přímo závislý na úspěchu, či neúspěchu kroků resortu obrany, respektive schopnosti uzavírat (servisní) smlouvy. | army.cz

Ale zpět k osudu pětice armádních (výcvikových) Turboletů. Ty jsou v současné době sice provozuschopné, nicméně další jejich osud bude přímo závislý na úspěchu, či neúspěchu kroků resortu obrany, respektive schopnosti uzavírat (servisní) smlouvy. Dle vyjádření tiskového mluvčí resortu obrany, Jakuba Fajnora, dělá resort maximum pro uzavření servisní smlouvy na drak letounu. Ten pochopitelně za řadu let provozu údržbu potřebuje. Připomeňme si, že letouny ve vlastnictví CLV Pardubice a armády jsou vyrobené v letech 1981-1983, jejich stáří tak činí bezmála čtyřicet let.

V současné době má státní podnik LOM Praha vypsané výběrové řízení na modernizaci vybavení jednoho z Turboletů. Na stránkách CLV Pardubice se dočteme následující: „LOM Praha v prosinci 2019 vyhlásil veřejné výběrové řízení na modernizaci jednoho ze svých Turbíků, konkrétně stroje ev. č. 0928, jejímž předmětem má být provedení modernizace radionavigačního vybavení a zobrazovacího systému letounu L-410UVP-T podle technických požadavků zadavatele v předpokládané hodnotě cca 5 700 000,- Kč bez DPH. Modernizace má za cíl splnit veškeré podmínky tzv. standardu Eurocontrol v oblasti radionavigačních prostředků a zároveň má díky vylepšení kokpitu dvojicí MFD připravit mladé piloty na jiný styl zobrazování letových a navigačních údajů, a tím je lépe připravit pro pozdější službu na transportních a dopravních letounech kbelské základny, které již standardně disponují moderním kokpitem s MFD.“

l-410-uvp-08_archiv-vevzs
Foto: Doufejme, že tuzemské letouny bude možné ještě řadu let provozovat. Jejich výpadek by byl citelnou ztrátou pro armádu. | army.cz

Doufejme, že tuzemské letouny bude možné ještě řadu let provozovat. Jejich výpadek by byl citelnou ztrátou pro armádu hned z několika důvodů: Letouny (mimo jiné) používají výsadkáři. Bez těchto strojů by tedy byla do jisté míry zhoršena situace v oblasti jejich výcviku, obzvlášť s přihlédnutím k nově budovanému výsadkovému pluku. Dále letouny slouží k přepravě ústavních činitelů, nákladu, či přepravě lidských orgánů. 24. dopravní základna ve Kbelích pociťuje již nyní nedostatečné přepravní kapacity a potencionální odstavení dalších letounů v době, kdy je dopravní letoun Challenger prakticky uzemněn, by bylo opravdu kritické. V neposlední řadě by výpadek letounů znamenal potřebu rozsáhlejšího nasazení letounů Casa a ty budou samozřejmě zas chybět někde jinde.

 Autor: Martin Šiška