Budoucnost nadzvukového taktického letectva Vzdušných sil AČR: Gripeny nebo F-35?

 06. 05. 2022      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Konference "Future Air Force – New Generation Aircraft" konaná pod záštitou Velitele Vzdušných sil AČR, genmjr. Ing. Petra Mikulenky na konci dubna naplno odstartovala diskusi ohledně konkrétního typu nadzvukových letounů, který bude po roce 2027 používat taktické letectvo Vzdušných sil Armády České republiky. Konference se konala v rámci odborných akcí pod hlavičkou Future Forces Forum.

konference_02Foto: Konference "Future Air Force – New Generation Aircraft" konaná pod záštitou Velitele Vzdušných sil AČR, genmjr. Ing. Petra Mikulenky na konci dubna naplno odstartovala diskusi ohledně konkrétního typu nadzvukových letounů, který bude po roce 2027 používat taktické letectvo Vzdušných sil Armády České republiky. | Jan Zilvar / CZ DEFENCE

Pronájem letounů JAS-39 Gripen skončí v roce 2027 s možností prodloužení o dva roky. České nadzvukové letectvo by tak mělo mít nové stroje k dispozici maximálně v roce 2029. Původní plánovaný nákup a výsledný pronájem gripenů pro AČR neprobíhal (tak jako u podobných velkých nákupů) zcela hladce. Původní tendr trval 7 let (1997-2004) a další rok pak trvalo, než přiletělo prvních 6 letounů na základnu v Čáslavi. Ještě třeba také zmínit, že původní, vládou Miloše Zemana plánovaný, nákup 24 strojů JAS-39 Gripen v roce 2002 za 60,2 miliard korun se v roce 2004 nakonec změnil na desetiletý pronájem 14 gripenů za zhruba 20 miliard. Tento pronájem pak byl po sérii jednání v roce 2014 prodloužen do roku 2027 s ročním nákladem na pronájem ve výši 1,7 miliardy korun.

12 strojů do budoucna nestačí

V současné době tedy Armáda České republiky disponuje čtrnácti letouny JAS-39 Gripen, z toho dvanácti v jednosedadlové verzi. Stejným počtem i typem disponuje např. i Maďarsko, které šlo podobnou cestou jako Česká republika, když si pronajalo 12 jednosedadlových stíhaček JAS-39C a dvě dvousedadlové JAS-39D. Podle vyjádření velitele 21. základny taktického letectva Čáslav, plk. Jaroslava Míky, bychom však nadzvukových letounů potřebovali více. „Těch čtrnáct strojů bylo jen dočasné řešení, když bylo po povodních v roce 2002 plánovaných čtyřiadvacet stíhaček zamítnuto. Ale z operačního hlediska bychom potřebovali více letounů,“ řekl deníku Právo plukovník Míka v rámci lednové návštěvy 21. základny taktického letectva Čáslav ministryní obrany Janou Černochovou. 

gripen_upgrade_01
Foto: V současné době tedy Armáda České republiky disponuje čtrnácti letouny JAS-39 Gripen, z toho dvanácti v jednosedadlové verzi. (ilustrační foto) | Ministerstvo obrany ČR

Ministryně obrany Jana Černochová bude chtít, aby o dalším postupu ohledně budoucího nadzvukového letectva rozhodla již současná vláda. Černochová nedávno od armády obdržela vojenské doporučení, se kterým seznámí vládu. Současný počet 14 stíhacích letounů ministryně označila za nedostatečný, jelikož využití nadzvukových letounů stále roste, a to v rámci plnění úkolů v ČR i mimo ni. „Měli bychom se snažit mít těch letounů 24, tak je to i ve strategických dokumentech,“ sdělila Černochová. O budoucnosti českého stíhacího letectva ministryně hovořila se svým americkým protějškem Lloydem Austinem v rámci její nedávné návštěvy Spojených států.

Z důvodu blížícího se konce pronájmu gripenů je tak na diskusi o možném pokračování spolupráce se značkou Saab či výběru zcela nového řešení nejvyšší čas již nyní. Vedle toho je potřeba počítat v případě pořízení jiných nežli švédských nadzvukových letounů s vybudováním odpovídajícího zázemí, infrastruktury a patřičným výcvikem pilotů. Nové letouny by pak armáda měla provozovat minimálně do roku 2060, kdy by mělo docházet k postupným modernizacím.

Na konferenci vystoupili zástupci ozbrojených sil České republiky, Švédska, USA a Německa, NATO Joint Air Power Competence Centre, švédského výrobce letounů Gripen (Saab) a amerického výrobce F-35 (Lockheed Martin). Všichni prezentovali své dosavadní zkušenosti, možnosti zapojení letounů do společných operací a jejich celkový potenciál. Podle nynější povahy konfliktů a řešení situací se ukazuje, že pro výběr nových letadel budou podstatné kromě ceny také senzorické schopnosti s pozemními zbraňovými systémy, systém ochrany letounu stealth a samotný proces přezbrojení.

konference_01Foto: Na konferenci vystoupili zástupci ozbrojených sil České republiky, Švédska, USA a Německa, NATO Joint Air Power Competence Centre, švédského výrobce letounů Gripen (Saab) a amerického výrobce F-35 (Lockheed Martin). | Jan Zilvar / CZ DEFENCE

Současnými favority jsou nové letouny Gripen a F-35

V současné době se jako jedna z možností jeví akvizice nové verze letounů JAS-39, tedy verze generace 4+ JAS-39E/F, které mají celou řadu prvků letounů 5. generace, díky čemuž by české nadzvukové letectvo navýšilo své možnosti. Dodávky těchto letounů by navíc mohly snadno navázat na ukončení stávající smlouvy o pronájmu letounů JAS-39 C/D.

Jednou z největších předností nového Gripenu je zcela nová architektura jeho palubních elektronických systémů. Ty jsou navrženy tak, že software i hardware nezbytně nutný pro samotný let je zcela oddělen od systémů používaných k bojové činnosti, komunikaci a podobně. Tento koncept, označovaný jako DIMA (Distributed Integrated Modular Avionics) přináší celou řadu výhod jak při vývoji, tak v průběhu celého Životního cyklu.

article_gripenE_01Foto: JAS-39E sériového čísla 39-8 | Saab

Vyšší výkony Gripenu E pak umožňuje především instalace nové pohonné jednotky, kterou se stal motor General Electric F414-GE-39E. Motor F414 je především pohonnou jednotkou letounů F/A-18E/F Super Hornet amerického námořnictva. Gripenu E zásadním způsobem zvyšují jeho operační schopnosti nové senzory, jako je např. radiolokátor SELEX Galileo ES-05 Raven s aktivním elektronickým vychylováním paprsku AESA (Active Electronically Scanned Array) či pasivní elektrooptický infračervený vyhledávací a zaměřovací systém IRST (Infra Red Search and Track) pojmenovaný Skyward-G. Gripen E má mimo jiná také nové závěsníky a výzbroj.

Druhou zmiňovanou možností je pak akvizice amerických letounů F-35. Letouny F-35 představují letoun 5. generace se všemi jejími přednostmi. Letoun nabízí pokročilý software, a především vynikající situační povědomí, což je klíčová výhoda letounu F-35.

Důležitý je i fakt, že po překonání určitých počátečních obtíží se letoun F-35 ukazuje jako velice spolehlivý a ověřený typ. Po světě již létají stovky těchto pokročilých letounů u různých letectev a zájemci o ně stále přibývají, což také vypovídá o kvalitách tohoto typu. Důležité je i to, že si je pořizují i evropské státy jako např. Polsko, Švýcarsko, Řecko, Finsko a nově i Německo. A zřejmě přibudou i další státy, což ve výsledku nabízí snazší dostupnost náhradních dílů, možnost koordinace mezi jednotlivými provozovateli atd.

f35_TITFoto: Jednou z možností budoucího českého nadzvukového letectva je pořízení amerických letounů páté generace F-35 Lightning II. | Shutterstock

Velkou výhodou letounu F-35 je, že jeho výroba je již plně zaběhnutá, a probíhá ve velkých sériích a výrobce dokonce uvažuje o jejím navýšení. Nicméně i tak je třeba počítat s tím, že případná výroba letounů F-35 pro české letectvo by nějakou dobu trvala včetně výcviku pilotů. Zde je navíc třeba brát v potaz fakt, že čeští piloti by s přechodem na zcela jiný typ letounu museli absolvovat rozsáhlejší výcvik. Akvizicí F-35 bychom navíc posílili naši euroatlantickou vazbu, což se v kontextu s dnešní válkou na Ukrajině jeví jako rozhodně nemalá hodnota.

Letouny F-35 mají i své nevýhody, mezi které patří jejich vyšší cena. Jak ukazuje nedávný finský tendr, letoun F-35 zřejmě není zas tak o moc dražší než letouny JAS-39 E/F Gripen, přesto se jedná o nemalé částky. Snad ještě větší nevýhodou pořízení letounů F-35 jsou vyšší provozní náklady – především ve srovnání s menším gripenem – což by do budoucna mohlo provoz těchto nových strojů velmi komplikovat.

Určení nynějšího a budoucího bojiště a obrovský technologický vývoj

Kromě diskuse ohledně blížícího se termínu rozhodnutí, jaká nadzvuková letadla Česká republika nakonec získá, se řešila i další podstatná témata jako určení nynějšího a budoucího bojiště či obrovský technologický vývoj. Řešilo se také množství otázek spojených s integrací budoucího českého leteckého bojového systému do multidoménových operací NATO. Podstatnou informací také bude, kolik kusů letounů by se nakonec mělo pořídit. A v neposlední řadě jde také o zefektivnění rolí při podpoře společných operací nebo ochraně vzdušného prostoru NATO v rámci Future Combat Air System. Na konferenci každopádně zaznělo, že vzdušné síly budou i nadále hrát významnou roli v budoucích společných operacích, ochrana národního vzdušného prostoru bude trvalá a změny v prioritách Aliance budou doktrinální. Zaznělo také, že nejen naše vzdušné síly budou muset v budoucnu v rámci multidoménových operací čelit čím dál tím sofistikovanější protivzdušné obraně.

V souvislosti s nadzvukovým taktickým letectvem Vzdušných sil AČR jsme se zeptali genmjr. Ivo Střechy, ředitele Sekce rozvoje sil Ministerstva obrany ČR, který se zúčastnil dopolední části výše uvedené konference:

Pane generále, měnily se nějak potřeby AČR za období fungování gripenů? 

Letouny Gripen byly pořizovány prvotně pro plnění úkolů ochrany vzdušného prostoru ČR. Později byl tento úkol rozšířen na ochranu vzdušného prostoru států NATO / působení v operacích NATO. Poslední rozšíření se týkalo schopnosti působení proti pozemním cílům / podpora pozemních sil.

Jak komplikovaný by byl, podle Vás, přechod na jiný typ letounu?

Vzhledem k tomu, že již používáme leteckou techniku západního typu, tak z tohoto pohledu nepříliš složitý. Nejdůležitější je mít jazykově vybavený personál a provést požadované úpravy infrastruktury.

Jsou nějaké nové schopnosti, které by v novém období měl letoun splňovat?

Kromě současných požadavků jde nově především o schopnost sběru a předávání dat a sníženou odraznou plochu (stealth apod.).

Kolik kusů letounů se bude tendrovat a v jakém časovém horizontu se počítá s určením vítěze?

Uveřejnění těchto informací je na rozhodnutí ministryně obrany.

Konference Future Air Force – New Generation Aircraft bude mít své pokračování, kdy druhá část této konference proběhne jako součást již tradiční mezinárodní akce Future Forces Forum, zahrnující výstavu a fórum zaměřené na oblast obrany a bezpečnosti. Hlavní program letos proběhne od 19. do 21. října na výstavišti PVA EXPO v Praze.

Zdroj: Future Air Force – New Generation Aircraft, Czech Air Force, Ministerstvo obrany ČR

 Autor: Jan Zilvar