BVP-2 musí zůstat v chodu, armáda nakupuje náhradní díly

 04. 11. 2020      kategorie: Armáda ČR

Díky koronakrizi je testování nabízených nových BVP odsunuto na příští rok. Naši vojáci tak zřejmě ještě nějakou dobu budou odkázáni pouze na BVP-2, které je třeba udržet v chodu, jak jen to bude možné. Proto byl nedávno vypsán tendr na nákup náhradních dílů, které prodlouží životnost těchto letitých vozidel pěchoty.

bvp2_02
Foto: Současná obrněná pásová vozidla BVP-2 | army.cz

BVP-2 je bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo, které bylo v Československu vyráběno na základě licence dle sovětského transportéru BMP-2. Jde o letitou armádní techniku, pro kterou by měl být prostor již jen v muzeu a nikoliv na moderním bojišti. Kvůli koronaviru však naši armádu provází komplikace v rámci další fáze tendru na nová BVP pro AČR.  Tzv. zkoušky funkčních vzorků pásových BVP se původně měly uskutečnit od 29. října do 6. prosince 2020 na několika místech v ČR. V rámci miliardové zakázky je testování a ověření deklarovaných parametrů BVP jedním ze zásadních požadavků, kdy bude provedeno celkem cca 30 druhů zkoušek převážně praktických. Výše uvedené zkoušky však z důvodů koronaviru musely být odsunuty na příští rok a tak se tendr na nová BVP zas protáhne.

Jelikož si naši vojáci budou ještě nějakou dobu muset vystačit pouze se zastaralými BVP-2, je zapotřebí tyto udržet v perfektní kondici co nejdéle. Z tohoto důvodu byl nedávno vypsán tendr na rozsáhlou dodávku náhradních dílů na současná BVP-2. Předmětem tendru jsou dodávky náhradních dílů určených k podvozkům BVP a zbraňovým systémům kanónu 2A42 v bojovém vozidle pěchoty BVP-2. Do tendru se nemůže přihlásit každý, ale pouze firmy s prokazatelnou zkušeností a praxí v prodeji této a obdobné techniky.

V dokumentaci se píše následující: „Dodavatel prokazuje splnění technické kvalifikace podle § 196 odst. 1 písm. b) zákona seznamem významných dodávek poskytnutých za posledních 5 let před zahájením zadávacího řízení včetně uvedení ceny, doby jejich poskytnutí, identifikace objednatele a osvědčení objednatele. Dodavatel splňuje toto kritérium technické kvalifikace, pokud z osvědčení objednatele bude patrné, že dodavatel v posledních 5 letech poskytoval významné dodávky dle CPV: 35400000-8 „Vojenská vozidla a související části“ a CPV 35412100-6 „Bojová vozidla pěchoty“ v celkovém finančním objemu na 2. část VZ minimálně 15 000 000,- Kč bez DPH, z nichž alespoň jedna dodávka byla realizována ve finančním objemu minimálně 2 000 000,- Kč bez DPH.“

A co vše armáda bude kupovat? Jedná se o desetitisíce článků nábojových pásů, kulová ložiska, čerpadla oleje, čerpadla paliva, prakticky všechny součástky podvozku, včetně kompletních sad pásů. Nechybí ovšem ani letní a zimní kukly pro osádku. Vše v dostatečném množství rozloženo na dodávky v letech 2021 a 2022. Armáda se tak snaží co nejdéle prodloužit životnost a schopnost stávajících bojových vozidel pěchoty. Již v minulosti jsme psali, že obrovský podíl na dosavadní funkčnosti vozidel BVP-2 mají armádní mechanici, kteří dělají vše možné i nemožné pro to, aby udrželi stroje v chodu.

Doufejme tedy, že se naši vojáci nových pásových bojových vozidel pěchoty dočkají co nejdříve a budou tak schopni plnit alianční závazky.

 Autor: Martin Šiška