Česká armáda převzala všechna vozidla TITUS ve verzi pro dělostřelce

 05. 09. 2023      kategorie: Události
Přidat na Seznam.cz

V srpnu proběhla v armádním Centru zabezpečení materiálem technických služeb ve Štěpánově u Olomouce předávka posledních kusů moderních obrněných vozidel TITUS ve verzi MKPP (místo koordinace palebné podpory). Dodavatel, společnost Eldis Pardubice, společně s výrobcem a integrátorem, podnikem Tatra Defence Vehicle, tímto aktem splnily jeden ze závazků vůči Armádě České republiky týkající se dodávek celkem 62 kusů vozidel TITUS všech verzí.

DSC09450Foto: Vojáci přebírají poslední kusy moderních obrněných vozidel TITUS ve verzi MKPP | DP

Předávací procedurou armáda převzala všech 20 exemplářů vozidel TITUS ve verzi MKPP, které si u dodavatele objednala na základě smlouvy z roku 2019. Ta se celkově týká dodávky 62 vozidel TITUS ve třech verzích. Vedle 20 vozidel verze MKPP se jedná o 6 vozidel velitelsko-štábních (KOVVŠ) společně se 6 pracovišti pro činnost štábu v poli a také 36 vozidel ve spojovací verzi (KOVS). Výroba těchto dalších dvou modifikací vozidel ve společnosti Tatra Defence Vehicle v Kopřivnici pokračuje tak, aby všechna vozidla mohla být dodána v průběhu letošního a příštího roku.

DSC09404Foto: Vojáci přebírají poslední kusy moderních obrněných vozidel TITUS ve verzi MKPP | DP

Nová vozidla TITUS ve verzi MKPP budou primárně sloužit u 13. dělostřeleckého pluku v Jincích, kde nahradí zastaralé automobily Praga V3S. Dělostřelečtí specialisté v následujících měsících do TITUSů MKPP implementují a nainstalují moderní systém řízení palby Adler III CZ, který zajistí plnou automatizaci procesů řízení a koordinace palby armádního dělostřelectva. Již během srpna byl u 13. dělostřeleckého pluku zahájen výcvik řidičů vozidel TITUS, následně na něj naváže i výcvik operátorů speciálního vybavení. Po kompletním ukončení výcviku budou vozidla i osádky plně připraveny k plnění úkolů, přičemž armáda počítá s nasazením těchto moderních vozidel i v zahraničních operacích.

DSC09344Foto: Armáda převzala vozidla TITUS ve verzi MKPP (místo koordinace palebné podpory) | DP

TITUSy ve verzi MKPP budou podporovat rozhodovací procesy velitelů mechanizovaných jednotek a dělostřelectva při plánování a řízení boje a zefektivní proces velení a řízení podřízených prvků v různých podmínkách vedení boje na místě i za pohybu. Vedle procesů velení a řízení vozidla také zabezpečí spojení a datovou komunikaci mezi jednotlivými prvky bojové sestavy dělostřeleckého oddílu s nadřízeným vševojskovým velitelem. MKPP budou tedy plnit roli velitelsko-štábních pracovišť jak koordinace, tak i řízení palebné podpory, a to na brigádní (SKP – Středisko koordinace palby), praporní (MKP – Místo koordinace palby), oddílové (SŘP – Středisko řízení palby) i baterijní (MŘP – Místo řízení palby) úrovni. 

 Jednotlivé výše zmíněné funkce vozidla TITUS MKPP zajistí pomocí softwarových aplikací, přičemž může být zachována unifikace vybavení i ergonomie interiérů vozidel všech verzí. Informační technologie i hardware zabudovaný do vozidel MKPP umožňuje instalaci programového vybavení moderního automatizovaného systému řízení palby (ASŘP) Adler III CZ. MKPP tak ve výsledku u dělostřeleckých jednotek výrazně zkrátí reakční dobu, výrazně zvýší rychlost nasazení dělostřeleckých systémů a také mobilitu celého systému palebné podpory.

Elektronické a komunikační systémy ve vozidlech MKPP budou zajišťovat utajenou i neutajenou rádiovou komunikaci a datové spojení v pásmech VKV i UKV a také pomocí satelitního taktického spojení (SATCOM), včetně využití integrovaných kryptomodulů. Díky špičkovému vybavení budou moci TITUSy MKPP zpracovávat informace až do stupně „T“. Bojový velitelský informační systém (BVIS) je rozdělen na část Black (zóna zpracování neutajených či šifrovaných dat) a část Red (zóna zpracování utajených dat). Obě tyto zóny BVIS jsou odděleny certifikovaným bezpečnostním filtrem, který umožňuje obousměrný přenos předem definovaných dat mezi nimi.

Nástavba MKPP je konstrukčně shodná s ostatními verzemi vozidel TITUS a je svařená z pancéřovaného plechu, zvnějšku je opatřená pancéřovanými deskami, přičemž vnitřní stěny jsou obloženy kompozitními materiály (tzv. spall linerem). Protiminová odolnost je na úrovni 3a a 3b, balistická na úrovni 3 dle normy STANAG 4569, přičemž pancéřovaná okna vykazují stejnou míru odolnosti. Základní platformu představuje třínápravový podvozek Tatra T 815-7M0B31.262 s rozvorem 2550 + 2550 mm. Podvozek tvoří centrální nosná roura s výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením a pomocným rámem, k němuž je přímo namontována pancéřovaná karoserie. K pohonu slouží vznětový řadový vodou chlazený šestiválec Cummins ISM o zdvihovém objemu 10 824 cm3 s turbodmychadlem a chlazením plnicího vzduchu o výkonu 373 kW a točivém momentu 2 102 Nm. 

TITUS_vyskovFoto: Maximální rychlost je omezena na 90 km/h a vozidlo má díky palivové nádrži s kapacitou 360 l dojezd až 800 km | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Hnaná jsou všechna kola, jež jsou opatřena redukcemi, vnitřními dojezdovými obručemi (runflat) a systémem centrálního huštění. První a třetí náprava jsou řiditelné, natočení kol třetí nápravy může být maximální do rychlosti 10 km/h, do rychlosti 45 km/h se progresivně redukuje, nad 45 km/h je řízení blokováno, lze jej však zablokovat kdykoliv pomocí spínače z místa řidiče. Převodové ústrojí tvoří plně automatická šestistupňová převodovka Allison a dvoustupňová přídavná převodovka Tatra. Maximální rychlost je omezena na 90 km/h a vozidlo má díky palivové nádrži s kapacitou 360 l dojezd až 800 km. 

 Autor: DP

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP