Česká flotila gripenů nalétá ročně přes 2000 hodin

 15. 07. 2020      kategorie: Armáda ČR

Armáda České republiky provozuje celkem čtrnáct nadzvukových strojů JAS-39 Gripen - dvanáct jednomístných JAS-39 C a dva dvoumístné JAS-39 D. Dle statistik, které máme k dispozici, bylo jen v tomto roce nalétáno přes 2100 letových hodin. Po celou dobu provozu v AČR se Gripen vyznačuje vysokou spolehlivostí, ale také skvělým poměrem cena/výkon.

jas--39-gripen-archiv-vel-vzs
Foto: Víceúčelové bojové letouny JAS-39 Gripen ve službách AČR | Wikimedia Commons

O tom, zdali byl Gripen pro AČR dobrou volbou, někteří odborníci stále polemizují, nicméně stroje jsou pro naše podmínky vhodné a fakt, že jsou gripeny spolehlivé a servisně poměrně nenáročné, opět hovoří ve prospěch tohoto švédského víceúčelového bojového letounu. Jen pro představu, pro zabezpečení 12 gripenů je potřeba přibližně 60 osob, zatímco u stejného množství letounů 3. generace Panavia Tornado se tento počet pohybuje okolo 200 osob. Údržba se provádí nikoliv podle předem stanoveného počtu odlétaných hodin, ale podle skutečného stavu stroje. Stav je neustále sledován a na případné odchylky od normálu včas upozorňuje palubní komplexní kontrolní aparatura. Proto na jednu letovou hodinu postačuje v průměru 10 hodin údržby. 

Gripen není jen spolehlivým strojem, ale jeho provoz je také ekonomicky výhodný. Uvádí se, že letová hodina Gripenu stojí 4500 dolarů.  Pro srovnání u amerických víceúčelových stíhacích letounů 4. generace General Dynamics F-16 Fighting Falcon se jedná o 7000 dolarů, u francouzských víceúčelových stíhacích letounů Dassault Rafale to je 16500 dolarů a u Eurofighteru až 18000 dolarů.

gripen_upgrade_01
Foto: Víceúčelové bojové letouny JAS-39 Gripen ve službách AČR | army.cz

Občas v internetových diskuzích zaznívají názory, že by se po vypršení pronájmu měla pořídit letka amerických strojů páté generace Lockheed Martin F-35 Lightning II. Jen pro představu, u tohoto stroje se cena letové hodiny pohybuje okolo 40000 dolarů. Každý z výše jmenovaných strojů navíc potřebuje opravdu značné pozemní zázemí, tedy násobně větší počty pozemního personálu.

Armáda České republiky má v současné době 25 pilotů, kteří jsou zařazeni k těmto letounům. Tento počet je prakticky neměnný posledních deset let. Posledním display pilotem letounu Gripen byl Ivo Kardoš, nový display pilot převezme otěže zřejmě až příští rok s ohledem na koronavirovou pandemii a rušení světových leteckých show.