Nové spojovací vozidlo otevírá další dveře pro alianční spolupráci v NATO

 06. 04. 2024      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Rychlejší spojení a bezpečnější provoz – především to jsou dvě hlavní přednosti nového spojovacího vozidla KOVS (kolové obrněné vozidlo spojovací) na podvozku TITUS 6x6, které u ženijních jednotek vystřídá své starší předchůdce.

KOVS je součástí systému velení a řízení, kdy toto vozidlo nejen u 15. ženijního pluku umožní komunikace mezi nadřízenou a podřízenou jednotkou na úrovni moderních technologií 21. století. Celé vozidlo je postaveno na technologii L3Harris a osádku tvoří 4 vojáci. Od starších typů spojovacích vozidel se liší především v tom, že vše je plně digitalizované s možností šifrování. „Ženijní pluk disponuje staršími radiovými provozovnami R6p na podvozku PV3S, vybavenou technologiemi Dicom a Rohde-Schwarz. Na stejných technologiích fungují i provozovny R7M1p, které jsou na podvozku Land Rover LRD-110,“ upřesnil současné spojovací vybavení ženistů náčelník oddělení KIS 15. ženijního pluku major Jiří Mráz.

Foto: KOVS TITUS 6x6 a Praga PV3S R-6p | 15.žp
Foto: KOVS TITUS 6x6 a Praga PV3S R-6p | 15.žp

Jak sám ale dodal, zmíněná rádia neumožňují kvalitní datové přenosy, šifrovaný přenos dat a hlasu, v podstatě se mohou zasílat pouze krátké textové zprávy. „Provozovny R7 jsou schopny posílat informace, ale chybí správná kompatibilita s modernějšími typy provozoven postavených na technologii Harris, jakou potřebujeme v dnešní době, kdy je vše směřované na rychlý přenos po datech. Staré provozovny umožňují především nešifrovaný provoz hlasem,“ dodal major Mráz.

Vozidlo TITUS ve verzi KOVS mimo jiné zvyšuje schopnosti spojení šifrováním datového a hlasovém provozu, což je v dnešní době jedno z nejbezpečnějších spojení, dle standartu NATO. „V provozovnách staršího typu byl operátor odkázán na hlasovou komunikaci, jež vyžadovala dlouhé časové úseky, ve kterých vyzařoval do elektromagnetického spektra, a tím napomáhal k odhalením nepřátelským radioelektronickým bojem. Nepřítel mohl vysílání lehce zaměřit, zjistit naší pozici a mohl nás rušit a odposlouchávat. Nasazením provozovny KOVS budou informační toky převážně šifrované. Při zachycení informace nepřítelem nebude moci informaci rozklíčovat,“ vysvětlil hlavní výhody digitalizace spojení velitel spojovací čety velitelské roty 151. ženijního praporu poručík Petr Procházka.

Foto: Zřizování antén k provozu a cvičný provoz na místě | 15.žp
Foto: Zřizování antén k provozu a cvičný provoz na místě | 15.žp

Důležitou roli ve využití KOVS hraje i možnost komunikace v mezinárodním prostředí spojeneckých jednotek. „Na základě konceptu Federated Mission Networking, který řeší kompatibilitu systému velení a řízení jednotek NATO, je možné KOVS plně využít a nasadit s koaličními jednotkami,“ přiblížil další možnosti nového spojovacího vozidla náčelník oddělení KIS 15. ženijního pluku. 

V rámci 15. ženijního pluku byla tato technika přidělena k 151. a 153. ženijnímu praporu, díky čemuž se tak zvýšila schopnost systému velení a řízení v rámci podpory brigádních úkolových uskupení.

Foto: Nasednutí osádky k provedení přesunu | 15.žp
Foto: Nasednutí osádky k provedení přesunu | 15.žp

Vozidla TITUS v AČR

Ministerstvo obrany ČR pro Armádu České republiky v roce 2017 objednalo celkem 62 kusů obrněnců TITUS, a to ve třech verzích – 6 kusů ve verzi velitelsko-štábní (KOVVŠ) se 6 pracovišti štábu, 36 kusů ve verzi spojovací (KOVS) a 20 vozidel bude sloužit jako místa pro koordinaci palebné podpory (MKPP). Předávky sériových vozidel TITUS ve všech 3 variantách jsou nyní uskutečňovány (např. vozidla ve verzi MKPP již byla předána všechna). Celková hodnota zakázky je 6 miliard korun. Jelikož se jedná o opravdu kvalitní vozidla s vynikajícími schopnostmi, není vyloučeno, že armáda v budoucnu poptá další vozidla TITUS.

Video: První zaškolení řidičů-instruktorů na nové vozidlo TITUS 6x6 / CZ DEFENCE

Obecné parametry obrněného vozidla TITUS 6x6

  • Kategorie MRAV (Multi-role Armored Vehicle).
  • Posádka 4 osob, počet se liší podle typu vozidla.
  • Vysoká balistická ochrana (STANAG 3). Nástavba svařena ze silného pancéřovaného plechu, zvnějšku s pancéřovanými deskami a okny, vnitřní stěny obložené kompozitními materiály (spall liner). Účinná ochrana proti pěchotním zbraním, těžkým kulometům i fragmentům dělostřelecké munice, minám a nástražným výbušným systémům.
  • Podvozek TATRA T 815-7 Force s centrální rourou a nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami s první a třetí nápravou řiditelnou.
  • Systém vzduchového odpružení s možností změny světlé výšky vozidla. Vnější poloměr otáčení 13 metrů, stoupavost 60 %, hodnota bočního náklonu 30 %. Taktické pneumatiky 16,00 R20 se systémem centrálního dohušťování, který umožňuje kromě úpravy tlaku v pneumatikách pro různé povrchy také jízdu s průstřelem pneumatiky.
  • Rychlost vozidla na zpevněných komunikacích až 110 km/h s dojezdem až 700 km.
  • Univerzální nosič výzbroje – Dálkově ovládané zbraňové stanice s možností montáže kulometu ráže 12,7 mm nebo granátometu ráže 40 mm. Možnost instalace dálkově řízené věže s rychlopalným kanonem ráže 20 mm a kulometem ráže 7,62 mm. Možnost montáže až tří lehkých kulometů na lafetě u tří střešních průlezů. Palba je možná také střílnou umístěnou ve sklopné rampě. Další verze obrněnce TITUS umožňují funkci nosičů zbraňových systémů – protitankových a protiletadlových střel nebo minometu ráže 120 mm.
  • Elektronické a komunikační systémy zajišťují utajenou i neutajenou rádiovou komunikaci a datové spojení v pásmech VKV i UKV a také pomocí satelitního taktického spojení (SATCOM), včetně využití integrovaných kryptomodulů.
  • Součástí výbavy vozidla je v zahraničních misích již ověřený ochranný rušič STAR Light 3 SF české společnosti URC Systems spol. s r.o. Rušič chrání proti aktuálním hrozbám rádiově dálkově odpalovaných IED, a to včetně systému mobilní komunikace 4G a 5G. Systém je připraven pro připojení dedikovaného antidronového rušícího modulu (MAD). Novinkou je také kapalinové chlazení pro zmenšení zástavbového objemu rušiče. Rušič ve vojskových zkouškách uspěl.
  • Energii zajišťuje při přesunu vozidla alternátor napojený na motor vozidla. V režimu stacionárním i autonomním je motor vypnut a elektronické systémy jsou napájeny buďto z baterií, ze sítě nebo generátoru.
  • Radiostanice a potřebné komponenty v nových vozidlech MKPP budou kompatibilní s vybavením již zavedeným v AČR. Nové titusy umožní také montáž bojového identifikačního systému BIFF (Battlefield Identification Friend or Foe), který dokáže rozpoznávat jednotky vlastní-cizí.
  • Ochrana posádky před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní.

titus_TITFoto: Obrněné vozidlo TITUS v terénu | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP