Supacat má vysoký zájem o předpokládaný tendr na nákup lehkých útočných vozidel pro AČR

 17. 03. 2021      kategorie: Vojenská technika

Renomovaný britský výrobce bojových vozidel Supacat projevil vysoký zájem o předpokládanou veřejnou zakázku týkající se nákupu lehkých útočných vozidel pro ozbrojené síly České republiky. Jedním z klíčových produktů firmy je vozidlo HMT400 4x4, přezdívané britskými ozbrojenými silami „Jackal“. Platforma HMT400 je extrémně flexibilní pro operace v terénu a dokáže se přizpůsobit široké škále bojových podmínek.

1280px-A_Jackal_Armoured_Vehicle_is_put_through_it's_paces_in_the_desert_at_Camp_Bastion,_Afghanistan_MOD_45148137Foto: Jedním z klíčových produktů firmy je vozidlo HMT400 4x4, přezdívané britskými ozbrojenými silami „Jackal“. | Cpl Ian Houlding / Wikimedia Commons / Public domain

„Jackal” se osvědčil během operací v Afghánistánu a představitelé britských ozbrojených sil si vozidlo nemohou vynachválit. Má jedinečný systém vzduchového odpružení, který umožňuje upravit světlou výšku vozu dle terénu, a vyznačuje se tak optimálním výkonem v jakémkoliv prostředí. Jelikož flexibilita hraje na moderním bojišti čím dál tím důležitější roli, stal se HMT400 špičkou v oblasti inovací bojových vozidel a zároveň odpovědí na nové i stále se vyvíjející hrozby.

HMT400 má celkovou hmotnost 7 600 kg, včetně užitečné hmotnosti až 2 100 kg. Na bojišti vyniká vysokou manévrovatelností a mimořádnou odolností. Maximální rychlost vozidla je 120 km/h s maximálním dojezdem až 800 km, čímž je HMT400 vhodný pro nasazení výsadkových a speciálních jednotek. Vysoká úroveň dynamičnosti a pohotovosti v kombinaci s maximální brodivostí do jednoho metru, 60 % stoupavostí, 35° bočním sklonem a průměrem otáčení 13,5 m mu umožňují účinně manévrovat a pohybovat se i v náročném terénu.

Volitelnou výbavou vozidla HMT 400 je balistická a protiminová ochrana. V nabídce je k dispozici rovněž široká škála dalších vylepšení určených pro specifická bojiště, např.  další sada dojezdových pneumatik, uzamykatelný diferenciál, samovyprošťovací naviják, úchyty na zbraně, dálkově ovládaná zbraňové stanice, vrhače dýmových granátů nebo infračervené spouštěče. Vozidlo existuje ve variantě s řízením vpravo i vlevo.

jackal_02Foto: HMT400 má celkovou hmotnost 7 600 kg, včetně užitečné hmotnosti až 2 100 kg. Na bojišti vyniká vysokou manévrovatelností a mimořádnou odolností. | Supacat / CC BY-NC-ND

„Vozidlo HMT400 se díky své vysoké bojové účinnosti a pohotovosti mimořádně osvědčilo v těžkém afghánském terénu,“ říká Phil Applegarth, ředitel Supacat. „Pro Českou republiku, která uvažuje o omlazení flotily svých lehkých ozbrojených vozidel, pak Jackal představuje bezkonkurenční možnosti terénního nasazení a provozní flexibility. Rovněž náš záměr lokalizovat výrobu zajistí českému průmyslu užitek ze spolupráce Supacat s tuzemskými ozbrojenými silami,“ dodává Applegarth.

Nedávno podepsaná dohoda o spolupráci mezi Supacat a českým systémovým integrátorem LPP by mohla být signálem pro další potenciální partnerství se zástupci domácího obranného průmyslu. Velký důraz, který Supacat klade na spoluúčast lokálního průmyslu, z něj dělá silného hráče v tendrech s vysokými nároky na podíl domácí produkce. LPP v rámci své role v partnerství zajistí diagnostické přístroje, které budou z vozidel, jejich nejrůznějších čidel, zbraňových systémů a celkového prostředí boje sbírat data, vyhodnocovat je a pak je spojovat do souhrnného situačního obrazce.

„Vozidlo HMT400 je pro české ozbrojené síly skvělou příležitostí,“ míní generál M. Žižka (v.v), ředitel strategických projektů LPP. „Naše spolupráce se Supacat má vysoký oboustranný potenciál nabídnout výsadkovým i speciálním jednotkám moderní vojenskou techniku. A záměr společnosti Supacat zajistit hmatatelné výhody skrze průmyslovou výrobu, potenciální export a vznik nových pracovních míst pak zdůrazňuje ekonomické benefity, které by případná přítomnost Supacat na lokální trh přinesla.“ 

Společnost Supacat již dodala více než 1 000 bojových vozidel zákazníkům z celého světa. Svoje odběratele má v Austrálie, USA, Norsku, Dánsku, Velké Británie a Estonsku. V pobočkách v Anglii a Austrálii se společnost zabývá veškerými aspekty designování a produkce vozidel, včetně inženýrství, testování, výroby prototypů, certifikací, počáteční výroby a podpory flotil.