SVOS zahájila právní kroky proti MO ČR ohledně bojových vozidel Perun

 23. 11. 2019      kategorie: Události

Ve čtvrtek 21. listopadu se v Praze konala tisková konference společnosti SVOS Přelouč, na které generální ředitel společnosti Ing. Jaroslav Černý a právní zástupce firmy JUDr. Michal Pacovský informovali o dalším postupu dodávky bojových vozidel Perun Armádě ČR. Společnost SVOS, spol. s r.o. se opakovaně pokusila nalézt s Ministerstvem obrany ČR smírčí způsob řešení sporu ohledně jednostranně zastavené dodávky bojových vozidel Perun Armádě ČR. S ohledem na absenci vůle Ministerstva obrany ČR k mimosoudnímu a jakémukoliv jinému řešení situace společnost zahájila právní kroky pro vymáhání svých práv a ochranu svého dobrého jména. 

FOTO PERUN 3
Foto: Bojové vozidlo pro speciální síly Perun 4x4 | SVOS

Společnost SVOS, spol. s r.o. v roce 2017 podepsala s Ministerstvem obrany ČR smlouvu na dodávku čtyř bojových vozidel Perun pro podporu speciálních operací Armády ČR. Součástí smlouvy byla povinnost provést podnikové, kontrolní a vojskové zkoušky. V srpnu 2019 Ministerstvo obrany ČR jednostranně odstoupilo od smlouvy z důvodu nevyhovujícího výsledku vojskových zkoušek. Do médií pak jako důvod uvedlo, že vozidlo nesplnilo 85 % testů v rámci vojskových zkoušek a že neplní smluvní parametry. Na základě jednání výboru pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR byla společnost SVOS, spol. s r.o. zbavena mlčenlivosti, a může proto poskytnout následující prohlášení. 

Společnost na základě právní a technické analýzy potvrzuje, že vozidlo plní všechny smluvní parametry vyjma těch, u kterých došlo k jejich úpravě na základě požadavků samotné armády. Typicky jde o oblast hmotnosti, kde došlo k zapracování téměř sta jednotlivých úprav s dopadem na hmotnost, které byly vyžadovány nad rámec smlouvy samotnou armádou. Souhlas Ministerstva obrany ČR s navýšením hmotnosti na stávající úroveň lze ale doložit souhlasem náměstka ministra obrany se závěrem kontrolních zkoušek, včetně upravených hmotnostních parametrů. Domnělé neplnění parametrů vojskových zkoušek je zástupným důvodem pro odstoupení, neboť tyto údajně nevyhovující parametry nejsou součástí smlouvy (například přesnost střelby, rozmístění osobních zbraní…). I přestože společnost SVOS provedla úpravy vozidla bez ohledu na oprávněnost požadavků, Ministerstvo obrany ČR od října 2018 nepřekontrolovalo ani jediný parametr a jeho závěr o neplnění smluvních podmínek je tedy nepravdivý, neboť v době prodlouženého období vojskových zkoušek vozidlo parametry plnilo a nadále plní.    

Perun s maskovací sítí. V takové podobě bude vystaven na DSEI (1)
Foto: Bojové vozidlo Perun s maskovací sítí | SVOS

Společnost SVOS, spol s r.o. se proti vadnému postupu Ministerstva obrany ČR aktivně bránila již od ledna 2019, kdy začala systematicky upozorňovat na zásadní nedostatky provázející průběh vojskových zkoušek. Ministerstvo obrany (dále jen MO) totiž nedokázalo zajistit jejich zdárný průběh odpovídající ustanovením kupní smlouvy. Předně, MO určilo k provedení zkoušek komisi, která svým složením odporuje zněním kupní smlouvy a vnitřních předpisů MO. Legitimita počínání komise, která byla navíc bez vědomí společnosti rozšířena a ve finální podobě byla tvořena 26 představiteli speciálních sil a jedním zástupcem společnosti, je přinejmenším sporná. Dále MO nedokázalo společnosti SVOS v souladu se smluvním ujednáním dodat program zkoušek ve smlouvou stanoveném termínu a poskytlo jej v nehotové a odborně nedostatečné podobě bezprostředně před zahájením zkoušek, což bylo více než 300 dní po termínu, čímž v rozporu se smlouvou znemožnilo řádnou přípravu. Téměř celé vojskové zkoušky byly prováděny na základě subjektivních kritérií, která šla daleko nad rámec smluvních ustanovení. Komise v těchto případech nedokázala svůj postup opřít o závazný standard nebo normu a ke stanovení a vyhodnocení jinak exaktních parametrů používala dle svých vyjádření metody „selského rozumu“, ačkoliv byla opakovaně upozorněna na nesprávnost svého počínání. V neposlední řadě MO nesplnilo ani svou smluvní povinnost dodat společnosti SVOS závěrečnou zprávu vojskových zkoušek, se kterou spojilo odstoupení od smlouvy. MO dokonce tento dokument odmítlo vydat s odůvodněním, že by „…poskytnutím závěrečné zprávy v plném znění žadatel získal v daném sporu neoprávněné výhody …“. Společnost SVOS adresovala MO padesát dopisů obsahujících přes šedesát upozornění na porušení vnitřních předpisů. Bohužel, ani kontrolní mechanismy Armády ČR nebyly schopné zjednat nápravu, a ačkoliv ve své zprávě Inspekce Náčelníka generálního štábu konstatovala pochybení, kategorizovala je jako „formální nedostatky“ bez ohledu na fakt, že jde o exemplární porušení kupní smlouvy a dalších předpisů. K jednání MO nepřiměly ani výzvy k plnění smlouvy a předžalobní výzvy zaslané společností SVOS.

Perun-4x4_02
Foto: Bojové vozidlo pro speciální síly Perun 4x4 | SVOS

V důsledku dlouhodobého nezájmu MO zjednat nápravu svých pochybení je společnost SVOS nucena přistoupit k soudnímu vymáhání svých práv. Generální ředitel společnosti Ing. Jaroslav Černý k tomu uvádí: „Naše společnost s Armádou ČR spolupracuje od svého založení a do současné doby jsme nikdy nemuseli sáhnout k právním krokům. Závažnost a četnost pochybení ministerstva u projektu dodávky vozidel Perun ale nelze ponechat bez reakce. Naše společnost své smluvní závazky splnila v souladu s výběrovým řízením i následnými požadavky armády dodala vozidlo plně odpovídající zadání, které v mnoha ohledech převyšuje veškerou světovou konkurenci. Ministerstvu obrany jsme poskytli opakovaně možnost nápravy jeho pochybení a vyzývali jsme jej i k mimosoudnímu řešení sporu, avšak všechny naše pokusy byly ministerstvem ignorovány. V současné době nám pro ochranu našich práv zbývá pouze soudní cesta. Proto jsme na ministerstvo podali dvě žaloby, dále zvažujeme podnět k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a další právní kroky. Těší nás, že o vozidlo mají zájem zahraniční zákazníci, kteří se shodně pozastavují nad postupem Armády ČR, a rovněž nás těší podpora ze strany obchodních partnerů a dodavatelů. I když tuto prvotní zakázku provází nesnáze, na začátku příštího roku chceme představit další variantu vozidla v celopancéřovaném provedení, která bude v mnoha ohledech znovu představovat unikátní řešení převyšující konkurenci.“

 Autor: Martin Šiška