Tatrovácký testovací polygon slaví 50 let své existence
Zkušební areál Tatra, největší testovací polygon pro nákladní vozidla ve střední Evropě, existuje již půl století. Na pozemku o rozloze 60 hektarů se zde na různých okruzích a speciálních vozovkách či brodech testují nejen vozidla Tatra, včetně vojenských verzí, ale i vozidla jiných značek.
Video: Tatrovácký testovací polygon slaví 50 let své existence | YouTube
Testovací polygon Tatra se začal budovat v roce 1967 a jeho organizovaný provoz byl zahájen v roce 1975. Areál sloužil a stále primárně slouží pro zkoušky nákladních a speciálních vozidel Tatra, kde se tato vozidla testují na celkem 22 kilometrech speciálních certifikovaných vozovek, včetně dynamické zkušebny s moderním vybavením.
Dominantou areálu je rychlostní okruh se třemi jízdními pruhy, který je situován ve svahu se sklonem 8-10 %. Zde se primárně testuje maximální trvalá rychlost vozidel a probíhají zde trakční zkoušky související především se životností.
Vozidla se dále testují na strmých svazích se sklonem od 12 do 64 %. Zde se testují hlavně speciální vozidla s velkými nároky na hnací sílu a probíhají zde zkoušky motorů a ostatních agregátů v extrémních sklonech.
Dalším testovacím úsekem je terénní okruh, na kterém se testuje průchodivost vozidel jílovitou resp. písčito-jílovitou zeminou včetně různého stoupání.
Velmi zajímavým prvkem testovacího polygonu jsou speciální vozovky simulující reálné nerovnosti terénu, které mají za cíl ověřit odolnost, spolehlivost a celkovou životnost vozidel. Sem spadá například takzvaná pavé vozovka tvořená povrchem ze žulových kostek s nerovností +/- 10 cm, na které se testuje jak celková životnost vozidla, tak jeho plavnost či pohodlí jízdy. Mezi další speciální vozovky patří belgická dlažba tvořená ze žulových kostek zalitých do betonu s prohlubněmi o hloubce cca 7 cm v délkách 1-2 metry.
Unikátní vlastnosti tatrováckého podvozku pak vizuálně velmi dobře vyniknou na ohybové a krutové vozovce, kde jsou nerovnosti tvořeny vlnami od délce 10 až 15 metrů s různým převýšením a příčným sklonem. Zde se u nákladních vozidel ověřuje odolnost podvozku proti extrémnímu namáhání. U vozidel využívajících podvozek Tatra je zde dobře vidět, jak na základě nezávislých výkyvných polonáprav vozidlo přesně kopíruje náročný vlnitý terén.
Součástí testovacího polygonu je také například vozovka příčné stability, nízkoadhézní či hluková vozovka. Vozidla jsou testována také na kruhové ploše, kde se ověřuje jejich jízdní stabilita a ovladatelnost.
Ve zkušebním areálu Tatra jsou k dispozici i vodní brody, včetně bahenního, o různých sklonech a hloubkách, kde se u vozidel testuje těsnost a celková životnost.
Vedle zkušebního polygonu se nachází dynamická zkušebna, ve které probíhají různé testy vzorků a částí vozidel, jako jsou například kabiny, na speciálních zkušebních stavech. Cílem je simulace různých typů zatížení souvisejících s reálným provozem vozidel.
V neposlední řadě se v areálu provádějí také certifikované rázové testy kabin prostřednictvím působení nárazového kyvadla.
Součástí testovacího polygonu jsou také dvě prezentační centra a vodíková plnící stanice. Díky modernímu zkušebnímu areálu, který se nachází v bezprostřední blízkosti výrobních hal, může kopřivnická společnost Tatra Trucks důkladně testovat svá civilní, armádní i speciální nákladní vozidla.























