Tatrovácký testovací polygon slaví 50 let své existence

 18. 12. 2025      kategorie: Události

Zkušební areál Tatra, největší testovací polygon pro nákladní vozidla ve střední Evropě, existuje již půl století. Na pozemku o rozloze 60 hektarů se zde na různých okruzích a speciálních vozovkách či brodech testují nejen vozidla Tatra, včetně vojenských verzí, ale i vozidla jiných značek.

Video: Tatrovácký testovací polygon slaví 50 let své existence | YouTube

Testovací polygon Tatra se začal budovat v roce 1967 a jeho organizovaný provoz byl zahájen v roce 1975. Areál sloužil a stále primárně slouží pro zkoušky nákladních a speciálních vozidel Tatra, kde se tato vozidla testují na celkem 22 kilometrech speciálních certifikovaných vozovek, včetně dynamické zkušebny s moderním vybavením.

Foto: Organizovaný provoz testovacího polygonu Tatra byl zahájen v roce 1975 | Tatra Trucks
Foto: Organizovaný provoz testovacího polygonu Tatra byl zahájen v roce 1975 | Tatra Trucks

Dominantou areálu je rychlostní okruh se třemi jízdními pruhy, který je situován ve svahu se sklonem 8-10 %. Zde se primárně testuje maximální trvalá rychlost vozidel a probíhají zde trakční zkoušky související především se životností.

Vozidla se dále testují na strmých svazích se sklonem od 12 do 64 %. Zde se testují hlavně speciální vozidla s velkými nároky na hnací sílu a probíhají zde zkoušky motorů a ostatních agregátů v extrémních sklonech.

Foto: Vozidla se mimo jiné testují na strmých svazích se sklonem od 12 do 64 % | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vozidla se mimo jiné testují na strmých svazích se sklonem od 12 do 64 % | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Tatra Force 3. generace na kopřivnickém testovacím polygonu | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Tatra Force 3. generace na kopřivnickém testovacím polygonu (stoupání 45 %) | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Dalším testovacím úsekem je terénní okruh, na kterém se testuje průchodivost vozidel jílovitou resp. písčito-jílovitou zeminou včetně různého stoupání.

Velmi zajímavým prvkem testovacího polygonu jsou speciální vozovky simulující reálné nerovnosti terénu, které mají za cíl ověřit odolnost, spolehlivost a celkovou životnost vozidel. Sem spadá například takzvaná pavé vozovka tvořená povrchem ze žulových kostek s nerovností +/- 10 cm, na které se testuje jak celková životnost vozidla, tak jeho plavnost či pohodlí jízdy. Mezi další speciální vozovky patří belgická dlažba tvořená ze žulových kostek zalitých do betonu s prohlubněmi o hloubce cca 7 cm v délkách 1-2 metry.

Unikátní vlastnosti tatrováckého podvozku pak vizuálně velmi dobře vyniknou na ohybové a krutové vozovce, kde jsou nerovnosti tvořeny vlnami od délce 10 až 15 metrů s různým převýšením a příčným sklonem. Zde se u nákladních vozidel ověřuje odolnost podvozku proti extrémnímu namáhání. U vozidel využívajících podvozek Tatra je zde dobře vidět, jak na základě nezávislých výkyvných polonáprav vozidlo přesně kopíruje náročný vlnitý terén.

Foto: Unikátní vlastnosti tatrováckého podvozku pak vizuálně velmi dobře vyniknou na ohybové a krutové vozovce | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Unikátní vlastnosti tatrováckého podvozku vizuálně velmi dobře vyniknou na ohybové a krutové vozovce | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vozidlo Tatra Force 6x6 na krutové vozovce | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vozidlo Tatra Force 6x6 na krutové vozovce | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Součástí testovacího polygonu je také například vozovka příčné stability, nízkoadhézní či hluková vozovka. Vozidla jsou testována také na kruhové ploše, kde se ověřuje jejich jízdní stabilita a ovladatelnost.

Foto: První a třetí náprava jsou řiditelné, přičemž poloměr zatáčení činí pouhých 7 metrů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Testování obrněného vozidla TADEAS na kruhové ploše | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Tatra Force 3. generace na kopřivnickém testovacím polygonu | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Tatra Force 3. generace na vozovce příčné stability | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Ve zkušebním areálu Tatra jsou k dispozici i vodní brody, včetně bahenního, o různých sklonech a hloubkách, kde se u vozidel testuje těsnost a celková životnost.

Foto: Ve zkušebním areálu Tatra jsou k dispozici i vodní brody | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Ve zkušebním areálu Tatra jsou k dispozici také vodní brody | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Vedle zkušebního polygonu se nachází dynamická zkušebna, ve které probíhají různé testy vzorků a částí vozidel, jako jsou například kabiny, na speciálních zkušebních stavech. Cílem je simulace různých typů zatížení souvisejících s reálným provozem vozidel.

V neposlední řadě se v areálu provádějí také certifikované rázové testy kabin prostřednictvím působení nárazového kyvadla.

Součástí testovacího polygonu jsou také dvě prezentační centra a vodíková plnící stanice. Díky modernímu zkušebnímu areálu, který se nachází v bezprostřední blízkosti výrobních hal, může kopřivnická společnost Tatra Trucks důkladně testovat svá civilní, armádní i speciální nákladní vozidla.

 Autor: Michal Pivoňka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP