TRAAM: skla v širokém rozsahu balistické odolnosti

 18. 12. 2020      kategorie: Události

S postupně se zvyšující produkcí pancéřovaných aut ve společnosti SVOS, spol. s r.o. a s tím stoupající závislostí na zahraničních subdodavatelích, kteří byli často nespolehlivými a s velkým termínovým skluzem dodávek, musela firma stále častěji řešit otázku, zda nezačít s vlastní výrobou balisticky odolných a bezpečnostních skel. Produkce takových skel by zcela eliminovala závislost na nákupu u jiných dodavatelů a zajistila by vlastní potřeby, nemluvě o exportním potenciálu – v současné době v Evropě existují jen čtyři firmy s podobným výrobním programem. Vznikla tedy divize výroby bezpečnostních skel SVOS, která se později transformovala na společnost TRAAM, působící v novém areálu a v nových halách cca 500 m od společnosti SVOS. 

TRAAM - výroba pancéřovaných skelFoto: Výroba pancéřovaných skel | archiv společnosti TRAAM (se souhlasem autora)

„Využití vrstvených skel je poměrně široké. Nejde však jenom o civilní pancéřované limuzíny, speciální vojenská, policejní a požární vozidla nebo auta pro převoz cenin. Společnost TRAAM je dodává například i pro režimové objekty a banky, říká Ing. Jiří Stříteský, výkonný ředitel společnosti TRAAM. „Používají se také v průmyslových objektech, třeba v průhledech krytů multifunkčních obráběcích center. Specialitou jsou rovněž skla s elektrickým vyhříváním nebo zakřivená bezpečnostní skla pro kolejová vozidla a nejrůznější plavidla. Určitě není bez zajímavosti, že dodáváme skla také do muzeí a galerií k ochraně historicky a umělecky cenných artefaktů.“

Firma se zabývá vlastním výzkumem a vývojem kompozitních, balistických odolných skel. Byla například schopna vhodným složením podstatně snížit hmotnost skla, což je velice důležité pro celkovou hmotnost vozidla. Zbraně a střelivo se neustále zdokonalují, na což je potřeba samozřejmě reagovat. Proto je nezbytné stále hledat nejnovější materiály a metody zpracování. Důležité je rovněž ověřování kvality skel. „V českém prostředí pravidelně testujeme ve Vojenském technickém ústavu ve Slavičíně a v zahraničí jezdíme nejvíce do zkušebny Beschussamt UIm“, informuje Ing. Jiří Stříteský. „Tato pracoviště nám umožňují zkoušet, jak naše skla zabezpečují ochranu před různými typy zbraní a munice a zda odpovídají českým i zahraničním normám. A jsme hrdí, že splňují nebo překonávají požadavky pro odolnost proti rázové vlně, manuálnímu útoku, střelivu a fragmentům. Je nesporné, že taková kvalita nám pak samozřejmě otevírá dveře i na zahraniční trhy.“

TRAAM - testování skelFoto: „V českém prostředí se testuje ve Vojenském technickém ústavu ve Slavičíně a v zahraničí jezdíme nejvíce do zkušebny Beschussamt UIm | archiv společnosti TRAAM (se souhlasem autora)

Technologické postupy výroby balistických a bezpečnostních skel firma neuvádí, ostatně jako jejich odběratele. Důležitá je hlavně bezpečnost zákazníků. Nicméně k výrobě těchto speciálních skel se používají de facto standardní komponenty – například skelné materiály a plasty, které se tepelnými úpravami a lisováním postupně mění na balisticky odolné sklo.
 
Ve společnosti TRAAM již vyrobili bezpečnostní skla v řádu desítek tisíc kusů, která dodali nejen sesterské firmě SVOS Přelouč, ale i zákazníkům v mnoha zemích světa. „Společnost TRAAM má zájem dodávat skla také AČR, ale zatím jí v tom brání postup Ministerstva obrany ČR v souvislosti s dodávkou pancéřovaných skel pro Armádu ČR realizovanou mimo výběrové řízení prostřednictvím dvou českých společností, přičemž skutečný výrobce je třetí subjekt ze zahraničí,“ hodnotí spolupráci Ing. Štěpán Černý, obchodní ředitel společnosti SVOS Přelouč. „Tato skutečnost se nakonec stala předmětem řízení u ÚOHS, které bude z rozhodnutí předsedy této instituce celou záležitost projednávat znovu. Naše společnost je nadále připravena podporovat Armádu ČR a věříme, že po novém rozhodnutí ÚOHS ministerstvo obrany vypíše řádnou veřejnou soutěž. Přitom jsme schopni v sortimentu certifikovaných pancéřovaných skel pokrýt veškeré potřeby AČR, tedy pro vozidla Iveco LMV, Dingo, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser nebo pancéřované kabiny Tatra,“ uzavírá Ing. Štěpán Černý. 

TRAAM - pancéřované sklo na vozidle Perun
Foto: Pancéřované sklo společnosti TRAAM na vozidle Perun 4x4 | archiv společnosti TRAAM (se souhlasem autora)

Schopnosti a kapacity společnosti TRAAM v oblasti bezpečnostních skel představují důležitý a dnes tolik ceněný strategický prvek v zajištění obranyschopnosti České republiky z vlastních zdrojů, bez závislosti na jakémkoli zahraničním dodavateli.

Přidat na Seznam.cz

 Autor: Martin Šiška