6 bodů, kterými se obranný průmysl může inspirovat od výrobců spotřebního zboží
Pokud bychom vytvořili seznam odvětví, která vynikají rychlou reakcí, škálovatelností a efektivitou, výrobci spotřebního zboží (CPG) budou na tomto seznamu velmi vysoko. Ať už jde o výrobu šampónů, zmrzliny, drogistického zboží nebo balené kávy, CPG podniky pracují na takové úrovni flexibility, škálovatelnosti a přesnosti, o které si jiné výrobní společnosti mohou nechat jen zdát.

Představme si aplikaci CPG postupů například v segmentu výroby vojenské munice, kde vlády mohou najednou žádat o desetinásobné navýšení produkce v horizontu několika měsíců. Zatímco v obranném nebo těžkém průmyslu bude takovýto náběh výroby téměř nemožný, ve světě spotřebního a zejména rychloobrátkového zboží jde o obvyklou situaci. Takže co si výrobní společnosti z jiných odvětví mohou vzít od podniků ze spotřebitelského sektoru?
Bod č. 1: Škálování pod tlakem
V současném turbulentním politickém prostředí si evropské vlády uvědomují, že mohou od svých dodavatelů náhle potřebovat například velké množství munice většího kalibru. Nepříjemnou skutečností je, že pokud nastane krize, většina výrobců v obranném průmyslu bude mít problém navýšit produkci dostatečně rychle.
Uvažujme o gigantech CPG průmyslu s miliardami zákazníků, tisíci dodavatelů a desítkami tisíc položek ve výrobě. Jejich úroveň řízení dodavatelského řetězce umožňuje rychle reagovat na změny v poptávce, nedostatek zásob či globální krize. Pro obranné a další průmyslová odvětví je bod č. 1 zřejmý: škálovat pod tlakem trhu vyžaduje takový dodavatelský řetězec, který je z principu flexibilní, distribuovaný a odolný.
Bod č. 2: Digitální dvojčata
Ve světě spotřebního zboží není digitální transformace jen módním slovem – je to provozní realita. CPG společnosti využívají digitální dvojčata na každodenní bázi – virtuální modely produktů, balení a výrobních linek – to vše testují, ladí a optimalizují ještě před fyzickým spuštěním výroby.
Podívejme se na běžné balení kávy:
- Receptura se optimalizuje s využitím AI tak, aby se dosáhlo ideální chuti, nákladů a složení ingrediencí
- Návrh balení je digitálně testován tak, aby obstál během přepravy
- Simuluje se proces označování výrobků, aby byl zajištěn soulad s nutričními informacemi a legislativními předpisy
- Digitální model výrobní linky zohledňuje každý detail: od taktování strojů po spolupráci s kolaborativními roboty.
Obranné podniky se mohou inspirovat u CPG firem, které dokáží detekovat problémy ještě předtím, než se objeví, šetří čas a peníze, a přitom kontinuálně zlepšují své procesy.
Bod č. 3: Adaptivní výroba
V CPG průmyslu je receptura souborem instrukcí, podle nichž dává řídící systém pokyny ke spuštění výrobních sekvencí vedoucích k výslednému produktu. To znamená, že pokud se konkrétní produkt vyrábí na dvou lokalitách, hlavní receptura je stejná pro obě lokality, ale specifická receptura se může lišit z důvodu rozdílných výrobních zařízení. Správu těchto rozdílů provádějí techničtí pracovníci prostřednictvím manuálních modifikací parametrů receptury.
Aby tyto receptury mohly fungovat ve stovkách výrobních lokací, každé s jinými zařízeními, stroji a procesy, využívají CPG podniky k vytváření pravidel pro transformaci hlavních receptur do specifických receptur umělou inteligenci. Tato automatizace dramaticky redukuje dobu úpravy receptur pro konkrétní výrobní zařízení.
V odvětvích, jako je obranný průmysl, kde jsou dodavatelské řetězce nepružné a geograficky oddělené, může adaptivní výroba zlepšit schopnost odolávat výpadkům. Místo surovin a polotovarů přepravovaných tisíce kilometrů mezi továrnami mohou modulární, flexibilní výrobní zařízení zkrátit dodavatelské řetězce a umístit produkci blíže koncovým zákazníkům.
Bod č. 4: AI a integrace dat
Využití dat není nic nového – ale způsob, jak s nimi CPG průmysl pracuje, se rychle vyvíjí. Generativní AI a velké jazykové modely (LLM) se dnes využívají k analýze efektivity výroby, identifikaci příčin neplánovaných výpadků, a dokonce k automatizovanému generování zlepšovacích návrhů. To posouvá způsob využití datové analytiky od reaktivní diagnózy k proaktivní optimalizaci.
CPG firmy hojně využívají AI a integraci informačních a provozních technologií (IT/OT). Díky streamování dat ze strojů a senzorů v reálném čase do cloudu a s podporou sémantických modelů, které zajišťují jejich interpretaci, mohou výrobci:
- Optimalizovat výrobní cykly a minimalizovat odstávky
- Predikovat úzká místa ještě předtím, než se objeví
- Flexibilně upravovat receptury a výrobní plány s ohledem na změny v poptávce či dodávkách surovin
- Zajistit plnou sledovatelnost surovin a hotového zboží
Bod č. 5: Agilita a dodavatelský řetězec
Tradiční dodavatelské řetězce spoléhají na plánování poptávky: Umění (či věda) predikovat spotřebitelskou poptávku znamená plánovat měsíce dopředu, následně vyrobit a dodat. CPG podniky vědí, že tento systém není dokonalý. Pokud je predikce špatná, pak musí čelit vyprodaným regálům či naopak přeplněným skladům.
Ale s adaptivní výrobou se plánovaní poptávky rozšířené o AI posouvá na vyšší úroveň. Přesnost predikce je s využitím AI vyšší, přičemž plánovaní výroby je řízené reálnou poptávkou. Zboží může být vyrobeno tam, kde je právě potřeba, čímž se optimalizují zásoby. Přiblížení výroby k zákazníkovi zároveň snižuje náklady na logistiku.
Pro obranný průmysl to znamená se rozhodnout, zda si zachovat výrobní zařízení v Evropě nebo vytvořit modulární jednotky např. v blízkosti frontové linie. Nejde jen o efektivitu, ale o strategické rozhodnutí.
Bod č. 6: Od vlastnictví továren k využití sítí
COVID-19 odhalil bolestnou pravdu: většina globálních dodavatelských řetězců je zranitelných. CPG firmy prokázaly větší odolnost než většina jiných odvětví, protože již předtím experimentovaly s distribuovanou výrobou a flexibilním sdílením kapacit. I ty největší CPG korporace diskutují o možnosti sdílení výrobních kapacit. Navzdory nesmiřitelné konkurenci firmy přiznávají, že nevyužité kapacity jsou velkým nepřítelem efektivity a že resilience občas vyžaduje spolupráci i s konkurenty.
Budoucnost nemusí být postavena na centralizovaných výrobních závodech, ale na optimalizovaných sítích distribuovaných a sdílených kapacit. V současné době se zkoumají digitální smlouvy postavené na blockchainu, které umožňují konkurentům sdílet výrobní kapacity, a přitom zajistit spravedlivé podmínky pro obě strany.
Pro průmyslové sektory, jako je výroba vojenské techniky tradičně spoléhající na dlouhodobé kontrakty se širokým spektrem dodavatelů, to může být zásadní změna. Namísto mnohaletého čekání na výstavbu nové továrny, proč nevyužít síť předschválených partnerů s připravenou výrobní kapacitou?
Budoucí trendy
Existuje řada dalších příkladů nejnovějších výrobních trendů, v nichž jsou CPG podniky na špici. CPG firmy například v robotice a automatizaci využívají kolaborativní roboty k podpoře pracovníků při náročnějších úkolech, nikoliv k rušení pracovních pozic. Nebo v oblasti aditivní výroby experimentují s 3D tiskem komponent umožňující být blíže zákazníkům, zkracovat dodací termíny a zajišťovat rychlou výměnu specifických dílů. Ale nejzajímavější je pravděpodobně schopnost rychlého škálování výroby – něco, co tradičním průmyslovým výrobcům může znít jako z jiného světa.

Odvětví spotřebního zboží prosperuje i za podmínek konstantního tlaku, nízkých marží a nestabilní zákaznické poptávky. Pokud CPG dokáže vybudovat systémy schopné agilního škálování, pak to mohou dokázat i jiná odvětví. Pro výrobce v obranném nebo jiném odvětví, které se ocitlo v turbulentních časech, je poselství jasné – budoucnost patří těm, kdo dokážou růst pod tlakem.
Pokud se chcete dozvědět více, podívejte se na záznam on-demand webináře.