České firmy jsou pro zahraniční partnery zajímavé, což se na IDETu potvrdilo

 03. 06. 2019      kategorie: Výstavy/veletrhy

Minulý pátek skončil Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET 2019 (International Defence and Security Technologies), který se již tradičně pořádá každý druhý rok v prostorech brněnského výstaviště. Tuto vojenskou událost si naše redakce samozřejmě nenechala ujít a níže vám přinášíme nejzajímavější postřehy.

idet_00
Foto: Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET 2019

Asi největším "tahákem" na veletrh IDET byla prezentace bojových vozidel všech 4 společností, které se ucházejí o tendr na nákup 210 pásových bojových vozidel pěchoty pro Armádu ČR. 

Společnost GDELS vystavovala BVP ASCOD 42 se dvěma verzemi věže od izraelské společnosti Elbit. Přímo na vozidle byla instalována bezosádková věž UT-30 Mk2, vedle vozidla pak byla vystavena i osádková verze věže MT-30 Mk2, v obou případech vybavené hlavní zbraní Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm. Obě verze lze velmi snadno na vozidlo osadit při zachování počtu členů osádky i přepravovaného družstva, tedy tři plus osm. Doplňkovou zbraň tvoří kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho bylo ve věžích ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike.

idet_01
Foto: BVP ASCOD 42 osazen bezosádkovou věží UT-30 Mk2 . V popředí Osádková verze věže MT-30 Mk2

V souvislosti s výrobními možnostmi společnosti Excalibur Army, která spadá do holdingu CSG (Czechoslovak Group a.s.) se udála další významná událost. Zástupci šternberského podniku totiž na veletrhu podepsali memorandum o porozumění s představiteli výše zmiňované izraelské firmy Elbit o možné spolupráci na výrobě bojových věží pro bojová vozidla pěchoty, což potvrdilo fakt, že jsou naše firmy pro zahraniční partnery zajímavé.  Zmiňme také, že na předchozím IDETu v roce 2017 společnost GDELS podepsala dohodu o strategickém partnerství právě s českým holdingem CSG.

Věže  ASCODU byly osazeny dvěma nezávislými zaměřovacími a pozorovacími optoelektronickými systémy pro střelce a velitele, oba měly k dispozici i ovládací konzole a multifunkční displeje pro pozorování okolí i zaměřování zbraní. Vedle toho u bezosádkové verze věže mají velitel a střelec i klasické optické průzory umožňující výhled vpřed a do obou stran zakomponované do pevné základny (adaptéru), pomocí které je věž umístěna na korbě. U osádkové věže byly optické průzory zakomponovány do stropních příklopů. Na bojovou věž je možné osadit i dálkově řízenou bojovou stanici s kulometem či granátometem.

BVP ASCOD 42 dostalo i aktivní obranný systém Iron Fist od izraelské firmy IMI, jehož nejviditelnějšími prvky jsou dva otočné vrhače na zadní části věže. Ve spolupráci s Elbitem konstruktéři GDELS vybavili vozidlo i systémem Iron Vision, což je 360stupňový panoramatický vizuální systém, který umožňuje osádce sledovat v reálném čase okolí vozidla i veškeré dění kolem něj.

Společnost BAE Systems na IDETu vystavovala 2 verze na podvozku CV90, avšak ani jedno v konfiguraci BVP. K vidění bylo vyprošťovací vozidlo CV90 a samohybný minomet CV90 Mjölner s dvojicí minometů ráže 120 mm. V současné době se nabízí již pátá generace CV90 s označením Mk IV. Počáteční podoba měla max. hmotnost 23 tun, ovšem současná dosahuje již 37 tun. Vozidlo standardně nese věž s osádkou, která v různých zemích obsahuje kanon ráže 30, 35 nebo 40 mm, avšak lze použít i věž bez osádky, popř. věž s tankovým dělem ráže 105 či 120 mm.

idet_02
Foto: CV90 Mjölner s dvojicí minometů ráže 120 mm

Vozidla CV90 mají za sebou zkušenosti z reálného nasazení v Libérii a Afghánistánu, kde došlo též k několika případům, kdy se tyto stroje staly cíli explozí improvizovaných výbušných zařízení (IED). V Česku již firma BAE Systems podepsala smlouvu o spolupráci se státním podnikem VOP CZ a dále se společnostmi Meopta a Pramacom-HT.

Nejnovějším z uchazečů ve výběrovém řízení je vozidlo Lynx, které nabízí již německá firma Rheinmetall. Obrněnec vznikl v podstatě jako levnější alternativa k nákladnému typu Puma a zjednodušeně lze říci, že je to kombinace konstrukce Marder a některých technologií projektu Puma. O vývoji tohoto stroje není známo téměř nic. První prototyp verze Lynx KF31 byl představen coby velké překvapení v roce 2016. 

Chybějí konkrétní informace o odolnosti vozidla (výrobce uvádí obecně balistickou odolnost vůči „kanonům střední ráže“), pouze je známo, že má modulární pancéřování. Lynx KF31 je vybaven věží Lance, v níž je umístěný 30mm kanon a nezvyklý 7,62mm kulomet se třemi hlavněmi, a verze KF41 má věž Lance 2.0 s 35mm kanonem. Tyto věže standardně mají osádku, ovšem v případě potřeby je lze ovládat i dálkově.

idet_04
Foto: BVP Lynx

Německé vozidlo Puma, které je posledním z uchazečů o armádní zakázku bojových vozidel pro AČR, se zrodilo v návaznosti na několik programů s cílem vytvořit náhradu za obrněnec Marder. Design společně vyvinuly firmy Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme, jež kvůli tomu utvořily podnik PSM (Projekt System Management), pod jehož hlavičkou se dnes Puma nabízí na světovém trhu.

idet_03
Foto: BVP Puma

Konstrukce typu Puma se vyznačuje především vysokou odolností, čemuž odpovídá mj. modulární pancéřování; v základní podobě Puma váží 31,5 tuny, s přídavným pancířem 43 tun. Významným prvkem designu je věž bez osádky, jež nese kanon ráže 30 mm a kulomet ráže 5,56 mm. Hodně se mluví také o úrovni elektroniky, jež má výrazně zvyšovat schopnost vozidla efektivně působit na moderním bojišti, ale tento aspekt zároveň patří mezi zdroje problémů.

K vidění byl také dnes již legendární víceúčelový vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk, který jako jediný mimo USA komerčně provozuje holding CSG. Stroj je součástí výcvikového centra SLOVAK TRAINING ACADEMY (STA) v Košicích, které bylo vybudováno za více než 25 milionů USD bez finančního přispění státu a firmy holdingu CSG do něj dále investují. V současnosti především do vrtulníkové techniky a zázemí pro teoretický výcvik, aby mělo centrum dostatečné kapacity pro výcvik. Nyní letecký park centra tvoří 16 vrtulníků, většina z nich je amerického původu.

idet_06
Foto: Víceúčelový vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk

Na IDETu se již tradičně prezentovala i naše Česká Zbrojovka, která zde představovala např. zbraně  CZ BREN 2 BR, CZ BREN 2, CZ SCORPION EVO A1, různé veze pistole řady CZ P-10 a mnoho dalšího. Produkty této naší zbrojovky jsou známé a oblíbené nejen u nás v České republice, ale i v zahraničí včetně USA. V rámci expanze ve Spojených státech vytvořila Česká Zbrojovka novou dceřinou společnost CZ-USA holding, která nyní chystá výstavbu centrály pro své severoamerické pole působnosti. 

idet_05
Foto: Stánek České Zbrojovky na veletrhu IDET 2019

Nový komplex by měl vyrůst ve městě Little Rock v americkém Arkansasu. Celkové náklady na výstavbu komplexu by se měly vejít do 90 milionů dolarů (více než 2 miliardy korun). Ve finále by zde mělo najít místo necelých šest stovek zaměstnanců.

 Autor: Martin Sklenář