ENOK na vzestupu: Německá speciální vozidla si oblíbili i naši elitní vojáci z 601. skss

 04. 06. 2025      kategorie: Téma

Na pozadí rostoucí pozornosti věnované národní a alianční obraně v Evropě vyvstává otázka budoucnosti mobility a ochrany malých jednotek. V rámci probíhajících modernizačních procesů se zvyšuje poptávka po lehkých, rychle nasaditelných a zároveň dobře chráněných vozidlech, která mohou plnit široké spektrum úkolů (hlídkování, přeprava vojáků, nasazení speciálních sil). Právě v tomto segmentu se výrazně prosazuje německá společnost Armoured Car Systems, jejíž vozidla ENOK se stala standardem v několika evropských zemích. V Česku si je oblíbila 601. skupina speciálních sil generála Moravce.

Foto: Vozidla ENOK německé společnosti Armoured Car Systems (ACS) se stala standardem v několika evropských zemích | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vozidla ENOK německé společnosti Armoured Car Systems (ACS) se stala standardem v několika evropských zemích | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Příběh bavorské společnosti Armoured Car Systems (ACS) ukazuje, jak se středně velká firma může stát významným dodavatelem v oblasti obranné techniky na evropské úrovni. Se sídlem v Derchingu a s výrobní plochou přes 9000 m², kterou lze dále rozšířit, se ACS profiluje jako agilní, inovativní a certifikovaný hráč ve výrobě lehkých obrněných vozidel. Přestože si drží charakter spíše menšího podniku, firma disponuje renomovanými certifikacemi IATF 16949 pro automobilový průmysl a DIN 2303 Q3 pro zpracování pancéřové oceli. Od svého založení v roce 2003 se ACS specializuje na vývoj a výrobu lehkých obrněných vozidel, především na podvozcích Mercedes-Benz G-Class. Mezi nejvýznamnější projekty společnosti patří vozidla rodiny ENOK, jež se stala páteří lehké obrněné mobility pro německé ozbrojené síly a jejich alianční partnery.

Filozofie ACS staví na systémovém přístupu, tedy chápání vozidla jako propojení několika vzájemně sladěných komponent. To se odráží ve vysoké modularitě vozidel ENOK, která umožňuje snadnou přizpůsobitelnost konkrétním požadavkům zákazníků. Společnost sama funguje jako systémový integrátor a dokáže zajistit vše od koncepčního návrhu až po finální úpravy vozidla, včetně integrace výzbroje, senzorů a komunikačních prostředků. Tato koncepce vyústila v širokou škálu variant v podobě základních hlídkových vozidel, zdravotnické evakuační verze nebo speciálních vozidel vybavených protitankovými střelami.

Největší důraz ACS klade na ochranu posádky. Vozidla ENOK odolají balistickým hrozbám a minám dle standardů NATO STANAG 4569 úrovně 2, přičemž jednotlivé varianty mohou dle požadavků zákazníka dosáhnout i vyšší ochrany. Pancéřování poskytuje balistickou ochranu proti průbojnému střelivu do ráže 7,62×39 mm a rovněž odolnost vůči výbuchům protitankové miny s náloží maximálně šest kg TNT.

Rodina vozidel ENOK představuje výsledek postupného vývoje od původního terénního vozidla Wolf SSA taktéž na bázi Mercedesu G-Class. Základní model (ENOK 5.4) váží 5,4 tuny a umožňuje přepravu 2–4 osob. Je vybaven třílitrovým turbodieselovým motorem o výkonu 135 kW a má dojezd až 700 kilometrů. Dosahuje maximální rychlosti 95 km/h a vyniká schopností jízdy v náročném terénu i v městských podmínkách.

V roce 2015 ACS představila verzi ENOK 6.1 (později vylepšené na 6.2), která přinesla zesílené pancéřování, vyšší celkovou hmotnost a zvýšenou nosnost. Tato varianta umožňuje přepravu šesti osob a díky nápravové převodovce se vyznačuje vynikající průchodností terénem. Tuto verzi využívají nejen německé speciální síly (Kommando Spezialkräfte), ale i spolková policie pro ochranu letišť (model označovaný jako GEF-2). Cena jednoho vozidla v této variantě přesahuje 670 000 eur.

Zcela zvláštní místo zaujímá verze ENOK AB (Airborne). ACS tento typ navrhla jako ultralehký, vzdušně přepravitelný vůz pro výsadkové operace. S hmotností pod 4,9 tuny a s rámem z hliníkové slitiny je možné ENOK AB přepravovat v letounech typu C-295 i ve vrtulnících Mi-171. Vozidla charakterizuje vysoká modularita a jejich komponenty jsou srovnávány s přístupem známým z IKEA nábytku – jednoduché sestavení, flexibilita a škálovatelnost. Kromě průzkumných či přepravních verzí existuje i varianta „Tankhunter“ vybavená izraelskými protitankovými střelami Spike LR a ER s dosahem až deset kilometrů.

Společnost ACS k tomu rozvíjí těžší varianty ENOK 9.5 a 14.8, založené na podvozcích Unimog, které lze využít k přepravě až deseti osob a poskytují ochranu do úrovně STANAG 4569 Level 3. Tyto varianty najdou uplatnění v těžších misích, včetně dlouhého nasazení v bojových zónách.

Vozidla ENOK našla uplatnění u řady evropských států jak v armádních, tak v policejních strukturách. Největším uživatelem je Německo, které má ve výzbroji přes 220 vozidel různých verzí (převážně ENOK 5.4 a 6.1). Německá policie v Bavorsku a Dolním Sasku zakoupila ENOKy 6.2 pro jednotky protiteroristických operací.

Z dalších států uveďmě Českou republiku. Mezi uživatele vozidel ENOK se zařadila poměrně nedávno, avšak s jasně definovaným záměrem: posílit schopnosti svých speciálních sil při operacích vyžadujících vysokou mobilitu a odolnost. Prvotní informace o českém zájmu o vozidla ENOK AB (Airborne) se objevily během mezinárodního veletrhu obranné techniky IDET v Brně v říjnu 2021. Pět vozidel putovalo k 601. skupině speciálních sil, která opakovaně působí v mezinárodních misích pod záštitou NATO a OSN. Její potřeby na vybavení reflektují aktuální trendy v oblasti současných speciálních operací – důraz na rychlé přesuny, možnost nasazení z letounů a vrtulníků, nízký profil a flexibilitu ve zbraňové výbavě. V květnu 2025 společnost ACS potvrdila další objednávku vozidel ENOK AB ze strany českého ministerstva obrany, přičemž přesný počet objednaných vozidel zatím nebyl oficiálně zveřejněn.

I když se zatím neobjevily veřejné informace o plánovaném nasazení vozidel ENOK AB mimo území ČR, lze s ohledem na předchozí činnost 601. skupiny předpokládat jejich využití na zahraničních misích. Zájem o širší zavedení ENOKů v rámci Armády ČR nebo pro potřeby vojenské policie či aktivních záloh resort obrany nepotvrdil, nicméně modulární charakter platformy to nevylučuje.

Také Kypr se stal významným zákazníkem varianty „Tankhunter“ vybavené střelami Spike LR2, když v roce 2024 převzal první kusy ze série šedesáti objednaných vozidel. Ta budou v případě potřeby sloužit k rychlé protitankové obraně přímo na frontě i v zázemí. Finská policie zase v letech 2018–2019 zakoupila patnáct kusů modelu ENOK 5.4, cena jednoho vozidla činila tehdy přibližně 400 000 eur. Švýcarská armáda využívá několik variant od mírových hlídkových vozů po radiometrická vozidla jednotek CBRN ochrany. Rovněž rakouská policie zakoupila ENOKy (verzi 6.2), zatímco Černá Hora obdržela šest vozidel ENOK 5.4 ve formě vojenské pomoci od Německa.

Na příkladu vozidel ENOK společnosti ACS lze pozorovat, jak dynamická inovace, systémový přístup a důraz na ochranu posádky mohou formovat novou generaci taktických lehkých obrněných vozidel v Evropě. Německá firma dokázala proměnit původní potřeby německé armády v exportní úspěch a zároveň adaptovat své produkty na měnící se požadavky různých ozbrojených složek, včetně armádních výsadkářů a policejních protiteroristických jednotek. K jejímu úspěchu přispívá nová bezpečnostní realita v podobě hybridních hrozeb, potřeby rychlého nasazení sil v terénu a schopnosti přežít i v urbanizovaném prostředí. Tato dynamika stimuluje zájem Evropanů o lehká, výkonná a letecky přepravitelná vozidla. V českém kontextu představuje přijetí ENOKů AB jednotkou 601. skupiny speciálních sil významný krok k modernizaci schopností ozbrojených sil pro současné i budoucí bezpečnostní výzvy.

Zdroj: Armoured Car Systems, Army Recognition, Hartpunkt, Ilta-Sanomat, Viesti

 Autor: Jan Buchar

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP