Konec Puštíků v Polsku? Airbus se snaží protlačit své vrtulníky H145M, dorazila už i trojice Apačů
Společnost Airbus Helicopters zesiluje v Polsku svou kampaň týkající se nákupu helikoptér H145M pro tamní armádu. Francouzská firma se tak snaží využít aktuálních úspěchů na poli civilních objednávek a svou armádní variantu dvoumotorového víceúčelového vrtulníku střední váhové kategorie prezentuje jako všestranného partnera pro lehké útočné i výcvikové mise. H145M by tak v budoucnu mohl nahradit dosluhující sovětské vrtulníky i polské helikoptéry SW-4 Puszczyk („Puštík“), které jsou v provozu přes 20 let. Diskuse o budoucnosti polské vrtulníkové letky přicházejí v době, kdy naši severní sousedé přivítali první trojici bitevních vrtulníků AH-64 Apache americké výroby – byť zatím jen pronajaté – a poté, co naopak rozhodli o odložení nákupu dalších 32 kusů víceúčelových vrtulníků S-70i Black Hawk.

Polsko zvažuje budoucnost svého letectva, a to nejen vzhledem k současným výzvám na bitevním poli a v přímé reakci na stále probíhající ruskou agresi východně od hranic NATO a EU. Úvahy o modernizaci armády mění i nahlížení na již potvrzené akvizice, což dává mimo jiné prostor výrobcům letadel a helikoptér, které Poláci plánují modernizovat jako další. Kromě bitevních či větších víceúčelových vrtulníků bude potřeba pořídit také menší, agilnějších stroje, čehož si je vědom právě francouzský Airbus.
„Jsme klíčovým partnerem Polska, ale zatím jen v civilním a para-veřejném sektoru. Snažíme se ukázat, že Airbus Helicopters je dobrý partner i pro obranu,” řekl v rozhovoru pro Defense News viceprezident Airbus Helicopters Ludovic Boistot. „Pokud jde o spolupráci, vždy jsme tu (pro Polsko) byli, i když pro nás trh s obranou zatím ještě nebyl úspěšný,“ pokračoval Boistot.
We’ve signed a Memorandum of Understanding with @AirbusHeli and @CAE_Inc leveraging our unique combined expertise to offer a comprehensive package of military helicopters and associated training services to the Polish Air Force. https://t.co/bpLST3ZGGr pic.twitter.com/Evotvei6Fq
— Babcock International (@Babcockplc) May 15, 2025
Právě na oblast obranného sektoru se nyní Airbus soustředí. Zkušenosti z minulosti již má, i když ne příliš pozitivní. Před více než osmi lety totiž Polsko po výměně vlády zrušilo nákup transportních vrtulníků Airbus H225M, což vedlo k následným právním tahanicím o odškodnění. Nyní chtějí Francouzi využít toho, že současný kabinet Donalda Tuska je více nakloněn spolupráci s evropskými výrobci a učinili již první krok, když s firmami Babcock a CAE podepsali memorandum o partnerství při výrobě a možných dodávkách dvoumotorového vrtulníku H145 ve variantě M pro armádu. Stroj má primárně sloužit jako pokročilá výcviková platforma, zároveň je podle Airbusu tento vrtulník dostatečně velký i obratný na to, aby poskytoval víceúčelové bojové schopnosti. Polsko by se podle Airbus Helicopters mohlo stát centrální zemí v Evropě, kde by výcvik i údržba H145M probíhala. Za tímto účelem společnost vyškolila 130 polských inženýrů, kteří již pracují na klíčových programech.
V první fázi polské modernizace by se mělo pořídit nejméně 24 vrtulníků pro výcvik pilotů – plány na tento počet bez konkrétního modelu již loni oznámilo polské ministerstvo obrany. Tyto stroje by pak měly postupně nahrazovat armádní helikoptéry Mil Mi-2 ze sovětské éry, kterých v polském letectvu slouží kolem 60 kusů, z nichž ne všechny stroje jsou provozuschopné (16 těchto strojů v roce 2018 Poláci modernizovali právě pro výcvikové účely). Poláci mají ve své výzbroji také 24 kusů „Puštíků”, tedy lehkých jednomotorových víceúčelových vrtulníků SW-4 Puszczyk, které jsou vyvíjeny spolu s italskými partnery od druhé poloviny 90. let a nasazeny do služby byly v roce 2002. Podle Airbusu by i tyto vrtulníky mohly být v budoucnu nahrazeny strojem H145M.
Chargé d’Affaires Daniel Lawton uczestniczył w uroczystości przekazania pierwszych z ośmiu śmigłowców AH-64D Apache Siłom Zbrojnym RP w ramach umowy leasingowej. To ważny moment wzmacniający współpracę Polski i USA oraz wschodnią flankę NATO. Polscy piloci i technicy są już… pic.twitter.com/0DYRlWGlEr
— US Embassy Warsaw (@USEmbassyWarsaw) June 17, 2025
V srpnu 2024 si Varšava navíc objednala 96 amerických vrtulníků AH-64E Apache v hodnotě přibližně 10 miliard dolarů, tedy přes 211 miliard korun. Dodávky Boeingu mají začít v roce 2028. Výcvik pilotů pro tyto stroje však probíhá již nyní, kdy se do Polska vrátila první trojice vyškolených pilotů a dalších pět v rámci smlouvy o pronájmu bude následovat. Po dokončení akvizice se z Polska stane největší provozovatel Apačů mimo USA. „Nejde jen o modernizaci; je to skutečná změna v postavení Polska v NATO. Stáváme se klíčovým pilířem bezpečnosti v regionu,“ řekl během slavnostního předání na 56. letecké základně v Inowroclawi polský ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.
Polská vláda ve stejné době také oznámila zrušení nákupu dalších 32 vrtulníků Black Hawk ve variantě S70i od USA, ke kterému se zavázal předchozí kabinet. S-70i je prakticky identická verze vrtulníku UH-60M Black Hawk, který slouží v americké armádě, postrádá však některé citlivé technologie, zejména v oblasti avioniky a komunikace. „Rozhodli jsme se změnit priority vrtulníkových programů (...), abychom se lépe přizpůsobili výzvám budoucího válčení,“ řekl k rozhodnutí podle serveru Defence Industry Europe náčelník generálního štábu polských ozbrojených sil generál Wieslaw Kukula. Připomeňme, že na výrobě Černých jestřábů pro export se navíc podílí polský závod PZL Mielec, který participuje také na výrobě stíhacích letounů F-16.
Podle generála Kukuly se polská armáda nyní zaměří právě na pořízení cvičných a bojových vrtulníků a následně se pak bude zajímat o víceúčelové a těžké transportních vrtulníky. Cílem modernizace vrtulníkové flotily má být sladění zadávání veřejných zakázek se strategickými požadavky moderních vojenských operací.
Zdroj: Defense News , The Defense Post , European Security & Defense, Defense Magazine