Možnosti kolového dělostřeleckého průzkumu v AČR
![Přidat na Seznam.cz](https://www.seznam.cz/media/img/add-to-seznam-button/pridat-na-seznam.png)
Vzhledem k velmi nejisté situaci ohledně financování modernizace AČR v oblasti nových pásových bojových vozidel pěchoty a jejich specializovaných verzí je nutné hledat alternativy. Pro dělostřelecký průzkum může být alternativou v AČR zavedená platforma Pandur II. Jaké jsou hlavní výhody varianty kolového průzkumu pro české dělostřelectvo?
V dokumentu, který shrnuje zamýšlené modernizační projekty AČR můžeme vidět, že v rámci nahrazení zastaralých vozidel BVP-2 plánuje AČR pořídit také novou variantu pásového BVP pro dělostřelecký průzkum. V současnosti disponuje dělostřelecký pluk v Jincích dvěma druhy speciální techniky pro dělostřelecký průzkum. Jedná se o vozidla Sněžka a LOS. Oba typy vychází ze zastaralé platformy BVP, nicméně disponují moderními radary a elektrooptickými senzory. Jak již bylo zmíněno, AČR plánuje vozidla Sněžka a LOS nahradit vozidly nové platformy. Vzhledem k finanční nejistotě není vyloučena varianta nižšího počtu nakupovaných pásových BVP. Vzhledem k závazku k NATO – vybudování těžké brigády k roku 2026 se lze domnívat, že v rámci případných úspor bude prozatím upuštěno od pořízení specializovaných verzí pásových vozidel. Jinečtí vojáci však nemusí propadat panice. Nabízí se zde řešení, které je AČR velmi dobře známé. Jedná se o pořízení kolového vozidla Pandur II s integrovanými radarovými a elektrooptickými senzory – verzi Pandur II PZLOK, což je označení pro průzkumnou verzi vozidla, která nese radiolokátor. Momentálně taková vozidla slouží u 4. brigády rychlého nasazení.
Foto: KBV-PZLOK (kolové bojové vozidlo průzkumné s lokátorem) Pandur II CZ | 42. mechanizovaný prapor / Ministerstvo obrany ČR
První výhodou tohoto řešení je fakt, že Pandur II je již v AČR zavedená platforma. Odpadají tak problémy s případnou nutností vyškolit personál apod. Zároveň AČR chce platformu Pandur II do budoucna modernizovat, což znamená že s ní do budoucna počítá. V poslední době také 4. brigáda rychlého nasazení dostala nové verze vozidla Pandur II. Konkrétně se jedná o verze KOVVŠ a KOVS – velitelsko-štábní a spojovací. Tím se opět potvrdil zájem AČR o rozšiřování portfolia platformy Pandur II. Ta kromě výše zmíněné výhody nabízí i sjednocení podvozků dělostřeleckého pluku, který by v případě akvizice dělostřeleckého průzkumu na platformě Pandur II přešel na kolové podvozky (houfnice Caesar, průzkumná vozidla LOV, vozidla Titus). To umožní větší mobilitu celého pluku, což může mít pozitivní dopad v případě jeho nasazení. Zjednoduší se také nasazení pluku na delší vzdálenosti, jelikož kolové prostředky lze snáz přepravit letouny.
Druhou výhodou je podpora domácího průmyslu. Platforma Pandur II je vyráběna v ČR. Zmíněné nové verze vozidel Pandur KOVVŠ a KOVS byly kompletně vyrobeny v ČR. Zařazení dalších verzí a vozidel Pandur do AČR výrazně pomůže exportnímu potenciálu vozidla do zahraniční. Připomeňme, že již v dnešní době dodává výrobce vozidla Pandur do oblasti jihovýchodní Asie. Zároveň český obranný průmysl poskytuje servis pro vozidla Pandur sloužící v AČR. Navýšení počtu sloužících vozidel pomůže i servisním společnostem. Výrobou dalších vozidel v dané průzkumné konfiguraci dojde také k získávání zkušeností, což v budoucnu může vést k vyvinutí kompletně české verze průzkumného vozidla Pandur, tak jako s výše zmíněnými verzemi KOVVŠ a KOVS.
Třetí výhodou je integrace stejných senzorů jako u vozidel LOS a Sněžka. Konkrétně se jedná o radar Squire a integrovaný průzkumný systém (IPzS). Akvizicí vozidla Pandur II PZLOK tak ve své podstatě dojde kde spojení schopností vozidel LOS a Sněžka do jednoho vozidla. Z toho vyplývá, že příslušníci dělostřeleckých průzkumných jednotek by při své práci používali systémy, na které jsou zvyklí. Stejný radar a průzkumný prostředek používá zmíněné vozidlo Pandur II PZLOK u 4. brigády rychlého nasazení. Unifikace používaných radarů a průzkumných prostředků umožní snížení nákladů a zjednodušení logistiky náhradních dílů a servisu těchto systémů.
Do budoucna lze u vozidel Pandur II PZLOK uvažovat o možné integraci ryze českého radaru, jakým je například ReGUARD. Druhou možností, jak do budoucna rozšířit průzkumné schopnosti vozidel Pandur II, je integrace malého průzkumného bezpilotního prostředku s kolmým startem. Ke zvýšení schopnosti sebeobrany a útočných schopností vozidla lze integrovat společně se zmíněným bezpilotním prostředkem určitý počet kusů vyčkávací munice stejným způsobem, jako je tato dvojice integrovaná na amerických osmikolových vozidlech Stryker.
![Lion Effort: Vzdušný boj i tankování za letu](/cache/images/box/2248/2248--tankjas-tit.jpg)
Jak již bylo zmíněno v úvodu tohoto článku, nejisté financování a potřeba zajistit dostatečný počet pásových BVP pro 7. mechanizovanou brigádu může vést k odsunutí pořízení specializovaných verzí BVP na druhou kolej. Modernizace dělostřelectva však nesmí být přehlížena, jelikož se jedná o jednotku bojové podpory, jež má v AČR nezastupitelné místo. Navíc již v horizontu dvou až tří let dojde k dodávce prvních kusů nových houfnic Caesar a vozidel Titus určených ke koordinaci palebné podpory. Pokud nedojde k modernizaci prostředků dělostřeleckého průzkumu, skončí modernizace českého dělostřelectva tzv. na půli cesty, což může ovlivnit úroveň bojeschopnosti celé armády.