Plk. Vlastimil Štěbra: Supacat je posunem o úroveň výš – nabízí vyšší nosnost, delší vytrvalost a lepší ochranu osádky
O tom, že se 601. skupina speciálních sil chystá nahradit dosavadní vozidla Land Rover Defender 110 TDi Military Armoured 3 určené pro operace speciálních sil novými SOV (Special Operations Vehicle), se hovoří již delší dobu. Armáda nakonec zvolila nákup 24 kusů vozidel Supacat HMT Extenda 6x6. Celý proces pořízení měl na starosti vedoucí oddělení výstavby a střednědobého plánování ředitelství Speciálních sil AČR plukovník Vlastimil Štěbra, se kterým jsme v dalším díle našeho diskusního pořadu CZ DIALOGY hovořili nejen o důvodech, proč padla volba právě na tato vozidla, ale také o jejich širší koncepci a dalším využití. V rozhovoru jsme mimo jiné probírali i další rozvoj Speciálních sil AČR.
Video: Rozhovor s vedoucím oddělení výstavby a střednědobého plánování ředitelství Speciálních sil AČR plk. Vlastimilem Štěbrou / CZ DEFENCE
„Název našeho oddělení možná působí zavádějícím dojmem. Ve skutečnosti zajišťujeme podporu celého akvizičního procesu a zaměřujeme se čistě na investiční nákupy. Jsme takovým prostředníkem mezi uživatelem a sekcemi generálního štábu, které realizují samotné pořízení,“ říká v úvodu rozhovoru plk. Štěbra. Podle něj jde o velmi specifickou oblast logistiky. „Jedná se výhradně o pořizování majetku, který armáda potřebuje k plnění úkolů – v našem případě jde zejména o techniku pro speciální síly,“ dodává plk. Štěbra.
Vozidla Supacat, které mají nahradit dosluhující Land Rovery Defender 110, mají otevřenou koncepci, což může na první pohled působit překonaně, zvlášť s ohledem na válku na Ukrajině. Plukovník Štěbra má však v tomto ohledu jasno: „Otevřená vozidla v našem portfoliu mají své nezastupitelné místo. Speciální síly se bez nich neobejdou, protože některé úkoly vyžadují maximální mobilitu, situační povědomí osádky a možnost rychlého manévru.“
Speciální síly podle plk. Štěbry navíc nikdy nepracují jen s jedním typem techniky. „Na rozdíl od tankových nebo mechanizovaných jednotek potřebujeme širší paletu vozidel. Úkoly speciálních sil sahají od speciálního průzkumu přes úderné akce až po podporu a vliv. A na každý typ operace je vhodné jiné vozidlo,“ vysvětluje vedoucí oddělení výstavby a střednědobého plánování ředitelství Speciálních sil AČR.
Nová vozidla Supacat mají nahradit starší Land Rovery, které byly pořízeny v roce 2006 a intenzivně nasazovány v zahraničních operacích, především v Afghánistánu a Africe. „Využili jsme je naplno, ale jejich nosnost a balistická ochrana už neodpovídají dnešním požadavkům. Supacat je posunem o úroveň výš – nabízí vyšší nosnost, delší vytrvalost a lepší ochranu osádky,“ říká v rozhovoru plk. Štěbra.
Součástí dodávky nejsou jen samotná vozidla, ale i jejich výzbroj. Ta je koncipována tak, aby pokryla široké spektrum operací speciálních sil. „Vozidla budou vybavena kombinací kulometů ráže 7,62 mm a 12,7 mm, a také granátomety ráže 40 mm,“ potvrzuje plk. Štěbra a pokračuje: „Počítáme i s možností integrace dalších zbraňových systémů – podle toho, jak se budou vyvíjet naše potřeby a technologické možnosti.“

Jedním z klíčových požadavků je modulárnost, kdy si osádka může vozidlo vybavit podle konkrétní mise. To zahrnuje i prostředky pro detekci a omezené působení proti dronům. „Detaily samozřejmě zůstanou utajené, ale základní koncept je jasný – výzbroj musí být dostatečně univerzální a zároveň umožňovat modernizace v průběhu životního cyklu,“ vysvětluje plukovník Štěbra.
Zajímalo nás, zdali má smysl pořizovat otevřená vozidla v době, kdy konflikt na Ukrajině ukazuje ničivý účinek dronů a dělostřelectva. „Je to rozhodně relevantní,“ oponuje plk. Štěbra. „Musíme si uvědomit, že speciální síly by v konfliktu vysoké intenzity nepůsobily v první linii. Naše mise by byly stovky kilometrů v týlu protivníka – speciální průzkum, navádění zbraní na cíle, úderné akce či podpora odbojového hnutí. To jsou operace, kde otevřená mobilní vozidla dávají smysl,“ doplňuje Štěbra.
Na otázku ochrany proti bezpilotním prostředkům odpovídá plk. Štěbra realisticky: „Vidíme, že ani ta nejlépe pancéřovaná technika na Ukrajině před drony neobstojí. Ochrana je vždy systém opatření – od zpravodajských informací přes taktiku, maskování, detekci dronů až po aktivní a pasivní ochranné prvky. Supacaty jsou vybaveny i systémy umožňujícími detekci a částečně i působení proti dronům, detaily ale musí zůstat utajené,“ zdůrazňuje plukovník.
Nejzásadnější otázka, kterou si v současné době média pokládají, je, proč byla vybrána právě britská platforma Supacat? „Jednoduše proto, že žádné jiné vozidlo nesplnilo náš operační požadavek,“ odpovídá plk. Štěbra. Již v roce 2020 byla zpracována nezávisla studie proveditelnosti u Vojenského technického ústavu ve Vyškově, která měla ověřit, zda požadované schopnosti vůbec na trhu existují. „Zkoumali jsme varianty 4x4, kombinace 4x4 s mateřským vozidlem i 6x6. Jedině Supacat 6x6 dokázal nabídnout dostatečnou nosnost, přepravu šesti osob a zároveň rezervu pro budoucí modernizace,“ říká k dané problematice plk. Štěbra.
Na otázku, zda má vozidlo i nějaké slabiny, odpovídá plukovník s úsměvem. „Možná budu znít jako marketingový zástupce výrobce, ale já tam zásadní nedostatky nevidím. Supacat byl od začátku vyvíjen speciálními silami pro speciální síly. Nemá dětské nemoci přestavěných nákladních aut,“ říká plk. Štěbra a doplňuje další unikátní technické vlastnosti vozidla – vysoký poměr užitečné hmotnosti k celkové hmotnosti, excelentní odpružení a širokou základnu uživatelů po celém světě, od Británie přes USA až po Austrálii.
Ministerstvo obrany na pořízení nových vozidel pro naše speciální síly vyčlenilo částku 1,9 miliardy korun. V ceně je zahrnuto nejen samotné dodání strojů, ale i výzbroj, náhradní díly, výcvik osádek a zajištění životního cyklu techniky. Kontrakt zahrnuje 24 vozidel Supacat HMT Extenda 6x6, která budou dodána v průběhu následujících let. První kusy by měly speciální síly převzít již v roce 2026, kompletní dodávka by měla být dokončena do roku 2028. „Na první pohled se může zdát, že jde o vysokou částku,“ připouští plk. Štěbra. „Ale je třeba brát v potaz, že nekupujeme jen vozidla – kupujeme komplexní schopnost, která nám bude sloužit dalších 15 až 20 let.“
Supacaty nejsou podle plukovníka Štěbry pro české speciální síly žádným experimentem. Jde o vozidla, která si našla své pevné místo ve výzbroji elitních jednotek několika států: Velké Británie, USA, Austrálie, Nového Zélandu, Norska či Dánska. Tyto mezinárodní reference podle plk. Štěbry jasně ukazují, že jde o prověřenou platformu. „Když se podíváme na naše spojence v NATO, vidíme, že se jedná o vozidlo, které už roky obstojně slouží v reálných bojových podmínkách. To byla i pro nás jedna z důležitých referencí,“ zdůrazňuje plukovník.

Jak již bylo řečeno, nová vozidla by měla sloužit 15 až 20 let. „Samozřejmě záleží na intenzitě nasazení – Land Rovery z roku 2006 vydržely téměř dvě dekády, přestože byly nasazeny v nejnáročnějších podmínkách. Supacaty nás posunou dál a umožní nám lépe chránit to nejcennější – naše vojáky,“ podotýká plk. Štěbra.
Nákup vozidel Supacat není jen o náhradě starých Land Roverů, ale o dlouhodobé modernizaci schopností českých speciálních sil, jak zdůrazňuje plk. Štěbra: „Nejde o to mít jedno univerzální vozidlo. Jde o to, aby naši lidé měli pro každý úkol to nejlepší vybavení. A Supacat je tím krokem, který nás posune na další úroveň,“ říká vedoucí oddělení výstavby a střednědobého plánování ředitelství Speciálních sil AČR plk. Vlastimil Štěbra.
Pokud se chcete dozvědět více, pusťte si celý rozhovor v úvodu tohoto článku.