VOP CZ se připravuje na kompletaci obrněnců CV90 a chce se podílet na servisu nových tanků pro AČR

 04. 07. 2025      kategorie: Téma

Státní podnik VOP CZ prošel po nástupu nového ředitele Vlastimila Navrátila restrukturalizací a výraznou proměnou. Podnik zahájil finanční obrátku, stabilizoval personální zajištění, ale především se v rámci své činnosti vrátil k tomu, proč byl téměř před 80 lety založen, tedy být výrobcem a poskytovatelem oprav, modernizací a servisu v oblasti obrany a bezpečnosti v České republice. VOP CZ systematicky vytváří podmínky pro posílení své pozice integrátora a dodavatele moderních vojenských zařízení a systémů, zejména pro Armádu ČR a bezpečnostní složky státu a podobně jako ostatní státní podniky resortu obrany se i VOP CZ pouští do nových projektů týkajících se západních platforem.

Video: VOP CZ se připravuje na kompletaci obrněnců CV90 a chce se podílet na servisu nových tanků pro AČR / CZ DEFENCE

Jednou ze základních výhod VOP CZ je fakt, že si velkou část potřebných dílů dokáže vyrobit sám. K tomu je však nutné modernizovat a optimalizovat provoz, což probíhá od roku 2022. „Máme nové technologie – například šestimetrový laser, nový ohraňovací lis, pálicí stroj a nové obráběcí centrum,“ říká výrobní ředitel Lukáš Balušík.

Foto: Šestimetrový laser | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Šestimetrový laser | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Podle něj budou tyto stroje sloužit nejen při kompletaci pásových BVP CV90 určených pro Armádu ČR, ale také při výrobě kontejnerů, které jsou novinkou v nabídce státního podniku. „Obecně nové stroje přinášejí inovace, vyšší rychlost, efektivitu a lepší využitelnost,“ doplňuje Lukáš Drábek, technický ředitel VOP CZ.

Foto: Nový ohraňovací lis | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Nový ohraňovací lis | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

VOP CZ v současnosti intenzivně pracuje na několika nových projektech. Vedle výroby kontejnerů se chystá také výroba pancéřovaných kabin pro vozidla IVECO, které bude státní podnik dodávat německé společnosti KNDS. „V souvislosti s touto investicí a zahájením projektu přestavíme halu, kde se nyní provádí servis vojenské techniky, na halu zaměřenou na svařování. Kontrakt je zatím rámcový na přibližně 130 kabin, ale konečný objem může být až trojnásobný,“ říká Lukáš Drábek. Kabiny budou finálně integrovány firmou KNDS a dodány společnosti Iveco. „Pro tento projekt musíme projít certifikací od německého Bundeswehru dle normy DIN Q3 BK1, což je nejvyšší stupeň svařování – sledují se veškeré parametry jako množství tepla, postupy i kontroly,“ vysvětluje Drábek s tím, že tento způsob svařování přináší podniku zcela novou, unikátní schopnost. „V nejbližších týdnech nás čeká audit ze strany Bundeswehru, během kterého budeme vyrábět zkušební vzorky a testovat je v laboratořích. Po získání certifikace Q3 pak budeme oprávněni dodávat svařovaná vozidla – například Leopardy a další obrněná vozidla,“ dodává Drábek.

Foto: Jednou ze základních výhod VOP CZ je fakt, že si velkou část potřebných dílů dokáže vyrobit sám | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Jednou ze základních výhod VOP CZ je fakt, že si velkou část potřebných dílů dokáže vyrobit sám | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

O VOP CZ se však nejvíce hovoří v souvislosti s projektem pásových bojových vozidel pěchoty CV90 pro Armádu České republiky, jehož integrátorem státní podnik je. Za tímto účelem je mimo jiné potřeba přizpůsobit vybrané prostory hal šenovského podniku. V rámci projektu CV90 dojde například k rozsáhlé rekonstrukci jedné z hal, která bude sloužit jako skladovací prostor pro vstupní komponenty. Jen pro představu – podle typu je každé BVP složeno přibližně z 2 500 součástek. 

Hala 6, kde vznikne hlavní montážní linka pro kompletaci pásových obrněnců CV90, projde kompletní proměnou. „Kabiny ze Švédska přivezeme jako svařené korby, které zde budeme kompletovat, včetně testování a finálního předání zákazníkovi,“ popisuje Drábek. Výroba bude probíhat po stanovištích. „Nejde o klasickou pásovou výrobu, ale její obdobu. Na první stanici se na holou korbu namontují kola, čímž bude vozidlo schopné se pohybovat. Následně se přesune pomocí speciálních vozíků na další pracoviště, kde se montují kabeláže, potrubí a další komponenty,“ upřesňuje technický ředitel.

Foto: V Hale 6 vznikne hlavní montážní linka pro kompletaci pásových obrněnců CV90 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: V Hale 6 vznikne hlavní montážní linka pro kompletaci pásových obrněnců CV90 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Hala bude mít celkem 14 stanovišť, přičemž na každém bude pracovat čtyřčlenný tým. Vybavení odpovídá požadavkům 21. století. „Ve srovnání se současnou technikou AČR jsou vozidla CV90 mnohem modernější. Obsahují více elektroniky, je proto nutné vybudovat moderní diagnostické systémy, počítačové rozhraní a zajistit digitální řízení procesů,“ doplňuje Drábek.

Foto: Opravna pásových obrněnců BVP-2 pro Armádu ČR | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Opravna pásových obrněnců BVP-2 pro Armádu ČR | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Kromě potřebných úprav hal a dalších prostor v podniku vznikají ve VOP CZ také moderní výzkumná pracoviště, která rozvíjejí původní záměr montáže obrněnců. Důležitou součástí rozvoje podniku je budova výzkumu a vývoje. „Tato budova je oddělena záměrně, aby naši vývojáři měli optimální podmínky pro svou práci. Pracují v týmech, v blízkosti jeden druhého, což podporuje diskusi a efektivní řešení technických problémů,“ vysvětluje technický projektový manažer Lukáš Drozdek. Aktuálně se zaměřují zejména na projekt CV90 pro Armádu ČR. Vyvíjejí se dvě varianty – ambulantní a tzv. forward observer (dělostřelecká pozorovatelna). Třetí oblastí je vývoj dílenských prostředků na podvozku Tatra 8×8 pro servisní účely. Výsledky výzkumu týkajícího se projektu CV90 pro AČR jsou průběžně konzultovány a schvalovány společností BAE Systems.

Foto: V budově výzkumu a vývoje se aktuálně zaměřují zejména na projekt CV90 pro Armádu ČR | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: V budově výzkumu a vývoje se aktuálně zaměřují zejména na projekt CV90 pro Armádu ČR | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Ohledně nových příležitostí pro VOP CZ v rámci certifikace svařování kabin na úrovni Q3 ředitel státního podniku tvrdí, že se vytvoří pravděpodobně největší koncentrace kvalifikovaných a certifikovaných svářečů ve střední Evropě. Personální zajištění však pro státní podnik zůstává výzvou. „Samozřejmě máme problém sehnat lidi. Musíme je motivovat nejen finančně, ale i jinými benefity. Týká se to jak manuálních profesí, tak hlavně projektového útvaru, kde je třeba specifické odbornosti neustále doplňovat,“ popisuje ředitel. VOP CZ proto spolupracuje se středními i vysokými školami a Hospodářskou komorou. „Máme vlastní náborové aktivity. Letos jsme spustili nultý ročník projektu VOP Jump Day, kterým chceme oslovit všechny typy škol. Spolupracujeme s robotickým pracovištěm UNOB, s Českou zemědělskou univerzitou i s ČVUT,“ říká Navrátil.

Foto: Autonomní robotické vozidlo TAROS | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Autonomní robotické vozidlo TAROS | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Vojenský opravárenský podnik byl v minulosti znám především opravami tanků, proto nás zajímalo, zdali se tato schopnost do Šenova opět vrátí. „Věřím, že ano – a už to mohu téměř slíbit. Chceme se podílet na servisu a životním cyklu nových tanků pro českou armádu. Dnes jde o Leopardy 2A4 a doufejme, že časem půjde i o modernější variantu 2A8,“ uzavírá ředitel státního podniku Vlastimil Navrátil.

 Autor: Jan Zilvar

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP