Iveco MUV: Nová víceúčelová platforma v Armádě České republiky

 14. 03. 2021      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Česká armáda se nadále podílí na boji proti pandemii koronaviru a nasazuje i novou techniku, mezi kterou patří také sanitní vozy LZTOP (lehký zdravotnický terénní odsunový prostředek), jež užívají podvozek Iveco MUV. Ve druhé polovině roku 2020 armáda převzala všech dosud devatenáct objednaných exemplářů.

sanita_TITFoto: Vojenská sanitka na podvozku Iveco MUV od společnosti Variel. Ve druhé polovině roku 2020 armáda převzala všech dosud devatenáct objednaných exemplářů. (ilustrační foto) | Variel / CC BY-NC-ND

Ovšem potenciál této platformy je nesporně daleko větší a může nabídnout i řešení jedné z otázek, kterou bude muset Armáda ČR v dohledné době řešit. Právě podvozek Iveco MUV by totiž mohl posloužit i pro řadu účelových nástaveb, které jsou aktuálně umístěny na již stárnoucím šasi Land Rover Defender. Česká armáda by navíc mohla toto vozidlo využít v dalších perspektivních rolích.

Vojenský příbuzný typu Daily

Automobil Iveco MUV (Military Utility Vehicle) byl veřejnosti poprvé předveden na veletrhu Eurosatory 2016 a je známý rovněž pod formálním firemním názvem M70.20WM. První číslo se vztahuje k maximální hmotnosti a druhé k nejvyššímu výkonu motoru v koních, a tudíž vůz může vážit přibližně sedm tun a jeho motor produkuje výkon 200 koní. Konstrukčně vzato jde o příbuzného osvědčeného civilního dodávkového vozu Iveco Daily a zároveň o následovníka úspěšného vojenského automobilu Iveco M40.10WM. Také ten je založený na vozidle Daily a může se chlubit vskutku impozantními výrobními čísly, jelikož vzniklo přes 18 000 kusů. 

Lze říci, že typ MUV s max. nosností do čtyř tun vlastně vyplňuje prostor mezi lehkými terénními užitkovými automobily a nákladními vozy. Výrobce dodává několik provedení, jež se odlišují řešením kabiny a rozvorem náprav. Varianty s krátkou kabinou pro dvě osoby (Chassis Cab) a varianta s delší kabinou pro šest osob (Crew Cab) mohou mít rozvor 3080, 3480, 3780 a 4175 mm, zatímco plně uzavřená nákladní podoba Van a její osobní odvozenina Minibus (jež může pojmout až 16 osob) mohou mít rozvor 3595 či 4175 mm. U prvního z rozvorů lze vybrat také verzi L, jež má shodný rozvor, ale o 400 mm delší karosérii. K pohonu slouží dieselový motor Iveco, u něhož klient může vybrat výkon 107, 128 či 146 kW. Pro přenos slouží šestistupňová manuální nebo osmistupňová automatická převodovka.

IVECO MUV (3)Foto: Lze říci, že typ MUV s max. nosností do čtyř tun vlastně vyplňuje prostor mezi lehkými terénními užitkovými automobily a nákladními vozy. | Iveco / CC BY-NC-ND

Na tomto místě lze zdůraznit, že ačkoliv Iveco MUV technicky vychází z komerční platformy Daily, jedná se o plnohodnotný armádní automobil, jež splňuje všechny požadavky na provoz i v extrémních terénních a klimatických podmínkách. Využívá pohon všech čtyř kol a na obou nápravách se nacházejí uzávěrky diferenciálů. Světlá výška mezi 24 a 30 cm (podle konkrétní podoby) dovoluje vozidlu překonat i poměrně obtížný terén. Zvládne svah se stoupáním 60 % a kolmou překážku o výšce 50 cm, dokáže se bez přípravy brodit do hloubky 65 cm a zkoušky potvrdily, že si zachovává svou plnou funkčnost i v teplotách od –32 °C do +49 °C, a proto jej lze bez problémů provozovat v arktických pustinách i tropických pouštích. 

Motory plní normy Euro III nebo Euro VI, současně odpovídají požadavkům NATO STANAG 4632 (mohou tedy efektivně pracovat i na palivo určené pro letecké turbínové motory) a na silnici mohou zajistit nejvyšší rychlost 110 km/h. Vedle transportu až čtyř tun nákladu může MUV táhnout přívěs o hmotnosti 3,5 tuny. Rovněž elektrická soustava vozu plní civilní i armádní požadavky, jelikož celá může pracovat s napětími 12 V i 24 V. Systém závěsů kol využívá torzní tyče a vůz může být vybaven systémy ABS a ESP, případně také koly s dojezdovými ráfky, jež dovolují jízdu i po proražení či jiném poškození pneumatiky. Technická příbuznost s vozy Daily pak znamená možnost využívat pro údržbu a opravy vozidel MUV široké spektrum součástí z vozidel Daily a samozřejmě také služby servisní sítě.

Video: Automobil Iveco MUV (Military Utility Vehicle) / YouTube

Nynější uplatnění v Armádě ČR

Právě pro platformu Iveco MUV se tedy rozhodla také Armáda ČR, jež hledala náhradu za již zastaralé a nevyhovující sanitní vozy Land Rover Defender 130 ZOP (zdravotnický odsunový prostředek). Hlavním dodavatelem vozidel byla česká společnost Variel, která na projektu nových sanitek spolupracovala s domácími společnostmi Medtec-VOP, Praga-Export, KAR group. Plzeňská společnost Dajbych, která má zkušenosti s úpravami nejrůznějších terénních vozidel pro specifické požadavky vojenských i civilních uživatelů, pak připravila podvozky.
 
Výsledné vozidlo LZTOP má dle zadávací dokumentace sloužit primárně k převozu zraněných vojáků do nadřazeného zdravotnického zařízení na taktickém stupni, což by ve válečné situaci prakticky znamenalo odsun do nejbližší polní nemocnice. Vedle toho ale vůz v praxi pochopitelně zastává také jiné úlohy, především fungování v rámci integrovaného záchranného systému, mj. při živelných pohromách či aktuálně při řešení pandemické situace. Výhledově se počítá i s jeho uplatněním v armádních zahraničních misích. 

Osádku vozu tvoří dvě osoby, a sice řidič a lékař/zdravotník, který má k dispozici vybavení pro provádění úkonů nutných pro zachování života pacienta, mj. základní resuscitace a akutních zákroků jiného než chirurgického charakteru. Nástavba vozidla nabízí prostor pro nejméně tři pacienty, a sice dva ležící a jednoho sedícího. Armádní specifikace uvádějí dojezd 500 km a schopnost autonomně působit bez dodávek paliva a vody po dobu 16 hodin.

Armáda České republiky dosud objednala 19 prostředků LZTOP a všechny převzala do konce roku 2020. Poměrně málo známou skutečností ovšem je, že nejde o první vozidla konstrukční rodiny Iveco Daily v české armádě, protože ve výčtu její techniky figuruje také celkově pět vozů na platformě SCAM SMT 55, jak se nazývá další modifikace starší verze vozu Daily pro vojenské a jiné zvláštní účely. Armáda převzala dvě vozidla BIO B2 pro biologický průzkum, jeden lehký zdravotnický automobil LZTOP-L a jednu meteorologickou stanici BLESK, která zahrnuje dvě vozidla na podvozku SCAM SMT 55. 

Variel (1)
Foto: Armáda České republiky dosud objednala 19 prostředků LZTOP a všechny převzala do konce roku 2020. | Variel / CC BY-NC-ND

Lze proto říci, že zde již existují pozitivní zkušenosti s provozem militarizované verze platformy Daily, jež nyní budou samozřejmě dále narůstat díky provozu automobilů LZTOP na podvozku MUV. Kromě toho je nutno dodat, že by nemělo zůstat pouze u nákupu oněch 19 kusů, jelikož armáda dnes vlastní okolo 95 vozidel Land Rover Defender 130 ZOP, takže pro jejich kompletní nahrazení bude třeba výrazně větší počet nových automobilů LZTOP. Tím však potenciál platformy MUV pochopitelně nekončí, jelikož vozidlo ZOP představuje jen jedno z mnoha provedení vozu Land Rover Defender, jež potřebují či v dohledné době budou potřebovat náhradu. Vhodným řešením pro řadu z nich by se tedy mohla stát právě nová platforma Iveco MUV.

Další možná uplatnění v Armádě ČR

Připomeňme, že Armáda ČR provozuje zhruba 740 automobilů Land Rover Defender. Velkou většinu tohoto počtu představují standardní otevřené či uzavřené osobní a univerzální vozy, na jejichž místa by měly nastoupit nově pořizované pick-upy Toyota Hilux. Kromě toho ale armáda pořídila i malé počty různých specializovaných variant Defenderu, mezi nimiž jsou i takové, jež mají dvoumístnou řidičskou budku a účelovou skříňovou nástavbu. V největším množství slouží již zmíněný sanitní vůz ZOP. Dalším zdravotnickým vozem je chladicí přepravník krve a dalšího materiálu CHPK. Dále lze zmínit vozidlo Biorover B2 pro biologický průzkum a vozidlo Land Rover Defender 130 RCH, které slouží pro radiační a chemický průzkum. 

01-bioroverFoto: Platforma Iveco MUV by mohla do budoucna nahradit mnoho dalších účelových verzí vozidla Land Rover Defender (na obrázku vozidlo biologického průzkumu Biorover) | Ministerstvo obrany ČR

Další důležitou kategorii tvoří velitelské a spojovací modifikace, kam náleží mobilní přístupová provozovna MPP 40M1p LR a místo koordinace průzkumu a palby MKPPRA. Lze zmínit rovněž dvě speciální verze pro elektronický průzkum a boj, a to radiový zaměřovač RZ-12 a mobilní rušič MVKVR. Výčet skříňových variant typu Land Rover Defender v české armádě pak zakončuje systém ostrahy a monitorování objektů a prostorů SOM-2 a zdrojová a rozvodná souprava ZRS 20 kVA LR. Celkově se jedná o přibližně 150 vozidel, u kterých je třeba počítat s brzkou nutností náhrady, jelikož se už přibližují k prahu životnosti a kvůli ukončení sériové produkce vozů Defender bude hrozit nedostatek náhradních dílů.

8Foto: Výčet skříňových variant typu Land Rover Defender v české armádě pak zakončuje systém ostrahy a monitorování objektů a prostorů SOM-2 (na snímku vlevo) a zdrojová a rozvodná souprava ZRS 20 kVA LR. | Ministerstvo obrany ČR

Totéž samozřejmě platí i o některých speciálních variantách vozu Land Rover Defender, které jsou v české armádě zařazeny a coby základ vesměs používají automobily Defender 110 a 130 s plně uzavřenou karosérií. Jedná se ponejvíce o různé velitelské či komunikační obměny, mj. vozidlo pro velitele roty VR 1M1p LR, vozidlo taktického velení R-7M1p, rádiový automobil letectva RAL-98, pohyblivé retranslační místo PRM M1p, prostředek MP TACP (tzn. mobilní pracoviště skupiny předsunutých leteckých návodčích) či prostředek ALENA (tedy automobil leteckého návodčího). Z dalších verzí je to např. vozidlo Land Rover Defender 110 PSYOPS, které slouží k vedení psychologické války, nebo systém ostrahy a monitorování SOM-1. Také u některých z těchto variant se dá uvažovat o jejich nahrazení analogickými prostředky na šasi Iveco MUV. 

Lze navíc předpokládat, že Armáda ČR bude potřebovat některé zcela nové typy vozidel, např. mobilní stanoviště pro řízení bezpilotních prostředků. Vzhledem k modernizaci dělostřelectva lze očekávat také větší poptávku po souvisejících prvcích, jako jsou vozidla pro meteorologické a topografické zabezpečení. Pro mnoho těchto aplikací by byl podvozek Tatra zkrátka příliš velký, kdežto platforma na úrovni Toyota Hilux by logicky nestačila. Právě tuto pomyslnou „mezeru“ vyplňuje typ Iveco MUV, jenž by tak byl v zájmu unifikace optimálním nástupcem speciálních variant vozidla Land Rover.

Akvizice 19 nových sanitek LZTOP na platformě Iveco MUV jistě reprezentuje správný krok, který směřuje k náhradě již nevyhovujících vozidel ZOP na šasi Land Rover. Mělo by však jít jen o krok první, protože celkově je třeba vystřídat zhruba 95 prostředků ZOP, a kromě toho se rýsuje potřeba nahradit mnoho dalších účelových verzí vozidla Land Rover Defender. Jelikož se armáda v případě sanitek rozhodla pro šasi Iveco MUV, bylo by logické stejně postupovat i u dalších účelových prostředků, např. pro velení, komunikací, elektronický průzkum, podporu činnosti dělostřelectva, ostrahu objektů apod. 

Proces modernizace Armády ČR navíc přinese i nutnost zavádět další, zatím neexistující typy vozidel. Platforma Iveco MUV každopádně plní náročné armádní požadavky a může sloužit pro nejrůznější nástavby, jejichž dodávky by mohl zajišťovat český průmysl.

Závěrem lze dodat, že vůz Iveco MUV už se stal také základem pro nejméně jedno vozidlo pro speciální operace. Nazývá se Anaconda a objednaly si ho speciální jednotky nizozemské námořní pěchoty, což prokazuje, že se tato víceúčelová platforma dokáže efektivně uplatnit dokonce i u bojových útvarů.

DMV Anaconda (1)Foto: Iveco MUV už se stal také základem pro nejméně jedno vozidlo pro speciální operace. Nazývá se Anaconda (na snímku) a objednaly si ho speciální jednotky nizozemské námořní pěchoty, což prokazuje, že se tato víceúčelová platforma dokáže efektivně uplatnit dokonce i u bojových útvarů. | Deba Bedrijfswagens / CC BY-NC-ND

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP