LOM PRAHA otevřel novou zkušebnu pístových leteckých motorů, kterou postavil vlastními silami

 30. 09. 2025      kategorie: Události

Po téměř dvou letech intenzivních příprav a výstavby státní podnik LOM PRAHA uvedl do provozu novou zkušebnu pístových leteckých motorů, která se nachází v areálu nedaleko Brandýsa nad Labem. Na základě této nové schopnosti zkušebna umožní nejen finální testování opravených pístových motorů pro výcvikové letouny Armády České republiky, ale nabídne také své kapacity komerčním zákazníkům.

Foto: LOM PRAHA otevřel novou zkušebnu pístových leteckých motorů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: LOM PRAHA otevřel novou zkušebnu pístových leteckých motorů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Jde o jediné pracoviště svého druhu v České republice. Nachází se v lesích poblíž souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav. V tamním areálu bylo před několika desítkami let vybudováno osm speciálních boxů určených k ověřování funkčnosti motorů a reduktorů zejména vojenské letecké techniky. V současnosti zde kromě nově zavedeného testování pístových leteckých motorů probíhají také zkoušky turbohřídelových motorů TV3-117 pro vrtulníky řady Mi-17/171, turbodmychadlových motorů AI-25TL pro cvičné letouny L-39 Albatros, spouštěcích jednotek AI-9V a hlavních reduktorů VR-14 pro vrtulníky Mi-17/171.

Zkušebna leteckých motorů představuje jedno z nejdůležitějších technologických a provozních pracovišť Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA. Jejím hlavním úkolem je provádět detailní zkoušky a testování leteckých motorů po generálních opravách, běžném servisu či jiných technických zásazích. Veškeré procesy probíhají podle přísných norem a metodik, které odpovídají požadavkům vojenského i civilního letectví. Díky tomu je zajištěna provozní způsobilost a bezpečnost motorů před jejich opětovným nasazením do služby. Zkušebna je vybavena moderním technickým zázemím včetně specializovaných testovacích stolic a měřicích systémů umožňujících přesné sledování výkonových a provozních parametrů motorů v různých režimech zátěže. Každý motor je během testů pečlivě monitorován a vyhodnocován – měří se tah, spotřeba paliva, teplotní a tlakové charakteristiky nebo vibrace. Díky těmto údajům lze s vysokou přesností ověřit, že motor odpovídá požadovaným technickým parametrům a je připraven k bezpečnému provozu.

Foto: Zkušebna pístových leteckých motorů je jediné pracoviště svého druhu v České republice | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Zkušebna pístových leteckých motorů je jediné pracoviště svého druhu v České republice | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Klíčovým faktorem úspěchu zkušebny je kvalifikovaný tým specialistů – techniků, inženýrů a diagnostiků s hlubokými znalostmi a dlouholetými zkušenostmi v oblasti konstrukce, údržby a testování leteckých pohonných jednotek. Tito odborníci nejen zajišťují samotné testování, ale podílejí se i na vyhodnocování výsledků, identifikaci případných závad a návrzích technických řešení. Zkušebna leteckých motorů hraje klíčovou roli v celém procesu údržby a oprav letecké techniky. Její činnost zajišťuje kvalitativní kontrolu každého motoru, čímž přispívá k jeho maximální spolehlivosti a provozní bezpečnosti. Významně tak podporuje vysokou úroveň techniky Armády České republiky i zahraničních zákazníků, kterým LOM PRAHA poskytuje své služby. V kombinaci s dlouholetou tradicí a špičkovou odborností se tak zkušebna stává nezastupitelnou součástí systému údržby vojenského i civilního letectví v ČR.

Foto: Box je propojen s velínem jediným síťovým kabelem. Všechna data se snímají elektronicky | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Box je propojen s velínem jediným síťovým kabelem. Všechna data se snímají elektronicky | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

„Zkušebna je určena především pro testování pohonných jednotek letounů Zlín, které Armáda České republiky používá pro výcvik pilotů. Zároveň však otevíráme dveře i komerčním klientům, například provozovatelům sportovních a výcvikových letadel,“ říká generální ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva. Výjimečnost projektu podle něj spočívá v tom, že celý proces – od návrhu přes výstavbu až po zkušební provoz – probíhal výhradně v režii zaměstnanců státního podniku. „Jsme hrdí na to, že jsme zkušebnu navrhli, vyprojektovali a postavili vlastními silami. Je to důkaz odborné kompetence našich týmů napříč firmou. Samozřejmě jsme zvažovali i komerční řešení na klíč, ale rozhodli jsme se jít vlastní cestou. Chtěli jsme si zachovat know-how a flexibilitu do budoucna,“ dodává Protiva.

Foto: Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Zkušebna u Brandýsa nad Labem nahradila dosavadní pracoviště v Malešicích. „Stará zkušebna pocházela z devadesátých let, byla plně analogová, a navíc trpěla ergonomickými i hlukovými problémy,“ vysvětluje Marek Penc, vedoucí konstrukce zkušebních zařízení a přípravků. Nová zkušebna je vybavena technologií, kterou navrhli a instalovali odborníci ze Závodu pohonných jednotek. Zcela nové je například palivové hospodářství a aerodynamický tunel, který usměrňuje proudění vzduchu za motorem a zajišťuje jeho stabilní chod při testech. „Tunel jsme navrhli i vyrobili in-house. Je to klíčový komponent, bez kterého bychom nemohli simulovat letový režim. Díky tomu, že jsme celý projekt řešili sami, jsme si mohli přizpůsobit každý detail – od rozměrů až po provozní parametry,“ říká ředitel závodu pohonných jednotek Michal Procházka.

Zkušebna je plně digitalizovaná a řízená specializovaným softwarem vyvinutým ve spolupráci s externím vývojářem. Umožňuje detailní záznam a vyhodnocení všech testovacích parametrů. „Nejde jen o samotné testování. Díky vlastní konstrukci a softwaru máme zařízení plně pod kontrolou. Víme přesně, jak funguje, co potřebuje a jak ho dál rozvíjet,“ doplňuje Procházka. Zařízení v současnosti obsluhují tři technici – dva se věnují testům motorů, třetí působí jako odborný dozor. Všichni prošli výcvikem kombinujícím teoretickou přípravu a praktické zaškolení. „Technik musí rozumět technologii do hloubky. Nestačí ovládat zařízení – je nutné chápat, co se s motorem děje a být připraven okamžitě reagovat na jakoukoliv odchylku,“ zdůrazňuje ředitel závodu pohonných jednotek.

Foto: Celkový pohled na novou zkušebnu pístových leteckých motorů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Celkový pohled na novou zkušebnu pístových leteckých motorů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Další technické detaily nové zkušebny přibližuje Marek Penc: „Box je propojen s velínem jediným síťovým kabelem. Všechna data se snímají elektronicky. Motor testujeme buď pomocí kalibrované vrtule, nebo měříme výkon přímo reakční silou – to znamená, že jsme schopni kalibrovat i vrtuli. To je rozdíl oproti Malešicím, kde jsme byli závislí pouze na vrtuli.“ A co vše se během zkoušky měří? „Výkon, teploty válců, spotřeba paliva, spotřeba oleje, správné plnění motoru, tlak kompresoru a další ukazatele,“ popisuje vedoucí konstrukce zkušebních zařízení a přípravků. Motor podstupuje zkoušku dvakrát. Po takzvaném prvním zkušebním běhu se rozebere a zkontroluje opotřebení, poté se opět sestaví a následuje tzv. předávací běh. „Všechny parametry se opět ověří a následně motor předáme zákazníkovi,“ doplňuje Penc. 

Jedna zkouška trvá šest hodin. Podnik v současnosti testuje až dva motory týdně. Aktuálně zvládneme testovat motory do 300 kW, ale konstrukce je naddimenzovaná – nemám obavu zkoušet i motory kolem 450 kW,“ říká Marek Penc. Potenciál pístových motorů zůstává značný. Kromě výcvikových letounů Zlín, které používá Armáda ČR, tento typ motoru využívají také aerokluby po celém světě.

Myšlenka vybudování vlastní zkušebny vznikla z praktické potřeby. LOM PRAHA zajišťuje generální opravy motorů Avia M-337 a Lycoming AEIO-540 pro výcvikové letouny Zlín používané Armádou ČR, ale podnik dosud neměl vlastní kapacitu pro jejich finální testování. „Spoléhání na externí partnery znamenalo vyšší náklady, složitější logistiku a menší flexibilitu. Chtěli jsme mít celý proces pod kontrolou,“ říká ředitel státního podniku Jiří Protiva a pokračuje: „Dnes máme zařízení přesně podle našich potřeb. Navíc jsme si uchovali kompletní znalost a schopnost systém dále rozvíjet. To je velká strategická výhoda.“ Jednou z hlavních předností vlastního řešení bylo, že návrh vycházel přímo z praktických zkušeností zaměstnanců. „Naši projektanti a mechanici přesně věděli, co potřebují – jaká data sledovat, jaká obsluha je nutná, jak má vypadat údržba. Díky tomu zkušebna funguje efektivně a spolehlivě,“ doplňuje ředitel závodu pohonných jednotek Michal Procházka.

Foto: Klíčovým faktorem úspěchu zkušebny je kvalifikovaný tým specialistů – techniků, inženýrů a diagnostiků s hlubokými znalostmi a dlouholetými zkušenostmi | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Klíčovým faktorem úspěchu zkušebny je kvalifikovaný tým specialistů – techniků, inženýrů a diagnostiků s hlubokými znalostmi a dlouholetými zkušenostmi | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Stavba nové zkušebny trvala zhruba rok a půl. Na projektu se podílelo kolem patnácti zaměstnanců – technici, projektanti i odborníci z interního majetkového odboru, kteří prováděli stavební úpravy.

Nové zařízení bude primárně sloužit potřebám Ministerstva obrany ČR, pro které LOM PRAHA provádí generální opravy motorů letounů Zlín Z-142, Z-143 a Z-242, používaných v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Zároveň podnik plánuje využití volné kapacity i pro komerční zákazníky. „Jsme připraveni nabídnout služby aeroklubům, leteckým školám i provozovatelům sportovních letadel,“ říká Jiří Protiva s tím, že do budoucna podnik uvažuje také o testování amerických motorů Lycoming, což by vyžadovalo určité úpravy softwaru a konstrukce. „Ale právě díky tomu, že jsme zařízení navrhli a postavili sami, víme přesně, co změnit,“ doplňuje ředitel státního podniku. Na otázku, zda by LOM PRAHA mohl podobné zkušebny dodávat i dalším zákazníkům, ředitel Protiva s úsměvem odpovídá: „Nabízí se to. Umíme nejen zkoušet motory, ale touto zkušebnou jsme prokázali, že máme schopnosti i znalosti na to, jak podobný zkušební stand postavit. Takže ta možnost rozhodně na stole je.“

 Autor: Jan Zilvar

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP