Armáda nakupuje nové tahače i návěsy

 10. 04. 2022      kategorie: Armáda ČR
Přidat na Seznam.cz

Armáda nedávno vypsala výběrové řízení na nákup pěti návěsových souprav, z nichž každá se skládá z tahače a nízkoložného hydraulicky nuceně řízeného speciálního návěsu s celkovou max. hmotností do 110 tun, za účelem nahrazení již dosluhující zastaralé techniky a pro zajištění moderní a bezpečné přepravy materiálu a vojenské techniky v rámci útvarů AČR při plnění jejich úkolů.

2--prvni-kusy-bvp-2-byly-z-rancirova-do-klatov-prepraveny-v-cervenci_autor-cetar-zbynek-machFoto: Armáda České republiky chce pořídit celkem pět souprav s celkovou hmotností do 110 za účelem nahrazení zastaralé techniky novou a pro zajištění moderní a bezpečné přepravy materiálu a vojenské techniky v rámci útvarů AČR při plnění jejich úkolů. | Ministerstvo obrany ČR

Pět nákladních souprav (složených z tažných vozidel a návěsových přepravníků) s celkovou max. hmotností 110 tun použijí vojáci jako náhradu za starší techniku, čímž ušetří nemalé sumy, které jsou každoročně vynakládány externím přepravním společnostem. Požadavky jsou jednoznačné. Souprava musí splňovat max. výšku 3,60 m (železniční most v Hranicích) a délku jízdní soupravy do 18 m. Soupravu složenou z tahače a návěsu požadují vojáci dodat v jednotné zelené barvě RAL 6003, pouze disky kol stříbrné, u tahače bočnice labutího krku stříbrné - eloxovaný hliník.

Motor pak musí plnit minimální limit EURO 6 a mít výkon nejméně 470kW, tedy zhruba 630 koní. To vše doplní nádrž, která pojme alespoň 650 litrů pohonných hmot. Z důvodu optimálního řízení nuceně řízených náprav návěsu musí mít tahač ustavenou zesílenou točnici na čep 3,5 palce a s min. užitečným zatížením 26t, točnice musí být vhodná pro nucené hydraulické řízení. Pro ovládání hydraulických funkcí návěsu (řízení, zdvihy …) musí být tahač vybaven kompletním hydraulickým zařízením tzn. dvouvodičovou hydraulikou (tlačná a zpětná větev).

Pro řidiče a spolujezdce bude připraven poměrně slušný komfort v podobě dvou lůžek, klimatizace, hands-free soupravy, ale i nezávislého topení, prostoru pro instalaci vysílačky, navigace, včetně kamionových, mapových podkladů a rádia s přehrávačem CD/MP3. Obsluha vozu, respektive soupravy, tak bude mít dostatečný komfort i pro jízdy na delší vzdálenosti.

Díky již zmíněnému železničnímu mostu v Hranicích lze předpokládat, že hlavním uživatelem této techniky, která dokáže převézt velmi těžký náklad (typicky vojenskou techniku, jakou jsou tanky, BVP-2 atd.), bude 7. mechanizovaná brigáda.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR

 Autor: Martin Šiška